کد خبر 1410547
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
خودرو نمایه

بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هفته گذشته، حالا آن طور که نماینده‌های مجلس می‌گویند طبق این آیین‌نامه قرار است خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با تعرفه‌ای زیر ۲۰درصد وارد کشور شوند.

به گزارش مشرق، به‌دنبال بروز بحران ارزی در سال ۱۳۹۷مجوز واردات خودرو لغو شد. این تصمیم مسئولان بانک مرکزی بود که به دلیل ممانعت از خروج ارز از کشور گرفته شد، اما لغو مجوز واردات به محدودیت عرضه در بازار داخلی منجر شد و کفه عرضه و تقاضای بازار خودرو را نامتعادل کرد. درچنین شرایطی دولت در اواخر سال قبل تأکید کرد برای افزایش میزان عرضه خودرو در بازار در نظر دارد واردات را آزاد کند و بخشی از واردات را به ‌خودروهای ارزان‌قیمت اختصاص دهد.

رئیس‌جمهوری نیز در بازدیدی که از شرکت‌های خودروسازی‌ در اسفند ماه پارسال داشت بر رفع ممنوعیت واردات خودرو تأکید کرد. به‌ گفته مسئولان وزارت صنعت برآوردها نشان می‌دهد کف تقاضا برای خرید خودرو سالانه رقمی در حدود ۱.۵میلیون دستگاه است و حتی برخی محاسبات این میزان تقاضا را سالانه تا ۲میلیون دستگاه ارزیابی می‌کنند؛ در چنین شرایطی با توجه به آنکه شرکت‌های خودروسازی‌ سالانه یک میلیون دستگاه تولید می‌کنند، قرار است بخشی از نیاز بازار از طریق واردات تامین شود و حالا با تصویب آیین‌نامه مربوط به واردات خودرو در چهارشنبه هفته گذشته مسیر این کار هموار شده و به‌ گفته مسئولان وزارت صنعت قرار است از شهریور ماه طرح واردات خودرو اجرایی شود.

 ورود خودروهای ۳۰۰میلیون تومانی

آن طور که برخی نماینده‌های مجلس که در جریان مفاد آیین‌نامه واردات خودرو هستند اطلاع داده‌اند، قرار است واردات خودرو در دو سقف ۱۰ و ۲۰هزار دلار انجام شود ولی تمرکز اصلی آیین‌نامه مزبور بر تسهیل واردات خودروهای ارزان‌قیمت است تا از این طریق بخش زیادی از نیاز سالانه بازار خودرو پوشش داده شود. به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده به‌صورت پلکانی است و برای خودروهای ۱۰هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گران‌تر تعرفه بیشتری درنظر گرفته خواهد شد.

علی جدی، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز در این‌باره گفت: برای خودروهای زیر ۱۰هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر ۲۰درصد است. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز پیش از این گفته بود: برای خودروهای اقتصادی شامل خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ تا ۲۰درصد است.

ارقام ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس با توجه به آنکه نرخ هر دلار در بازار آزاد ۲۸هزار و ۵۰۰تومان و ارز نیمایی در حدود۲۶هزارو ۶۰۰تومان است، نشان می‌دهد قیمت خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی احتمالا در رنج قیمت ۱۸۰تا ۳۲۰میلیون تومان خواهد بود.

هم‌اکنون قیمت یک خودرو ۶هزار دلار با نرخ تعرفه ۱۰درصدی و با فرض واردات این خودروها با نرخ ارز نیمایی در حدود ۱۸۰میلیون تومان و با تعرفه ۲۰درصدی ۱۹۵میلیون تومان خواهد بود. قیمت یک خودروی ۱۰هزار دلاری نیز با نرخ تعرفه ۱۰درصدی با دلار نیمایی در حدود ۳۰۰ و با تعرفه ۲۰درصدی ۳۲۵میلیون تومان خواهد بود.

با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودروی ارزان‌قیمت با این نرخ وارد خواهد شد. به زعم کارشناسان چنانچه دولت در نظر داشته باشد عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند و از این طریق زمینه ثبات قیمت در بازارخودرو را فراهم کند باید حجم واردات خودروهای ارزان‌قیمت در تیراژی دست‌کم چند صد هزارخودرو انجام شود تا بتواند به نحو مؤثری بر بازار تأثیر داشته باشد.

محدودیت‌های ارزی

با وجود آنکه به زعم کارشناسان واردات خودروهای ارزان‌قیمت باید در تیراژ بالا انجام شود، برخی خبرها نشان می‌دهد هنوز به‌دلیل موانع ارزی، اتفاق نظری در مورد تیراژ واردات وجود ندارد چرا که بانک مرکزی با خروج گسترده ارز از کشور مخالف است. خبرهای غیررسمی نشان می‌دهد دولت برای اینکه بتواند منابع ارزی واردات خودرو را تامین کند بندی را در آیین‌نامه واردات گنجانده است که به برخی صادرکنندها اجازه می‌دهد در ازای صادرات برخی محصولات، اقدام به واردات خودرو کنند، اما با توجه به الزامات مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکننده‌ها بانک مرکزی با این طرح مخالف است.

دیروز در همین رابطه فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: براساس آیین‌نامه واردات خودرو هر صادرکننده‌ فرشی که ۷۰میلیون دلار صادرات داشته باشد می‌تواند خودرو وارد کند. اما احمد کریمی‌اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های فرش دستباف به همشهری گفت: این موضوع تازه مطرح شده و فعلا در حد حرف است.

 امیرحسین کاکایی یک کارشناس خودرو نیز در این‌باره گفت: قرار است زیر ۱۰هزار خودرو وارد شود.  اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است.

خبرهای دریافتی نشان می‌دهد ظرف ۲ روز گذشته جلسات مختلفی در وزارت صنعت درباره مفاد آیین‌نامه واردات خودرو برگزار شده است، اما اتفاق نظری در این‌باره وجود نداشته و یکی از مفاد مورد اختلاف، بند مربوط به واردات خودرو در ازای صادرات است که بانک مرکزی با آن‌مخالف است.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    35 6
    واردات خودرو رو به بازرگانان بسپارید که با تهاتر واردات رو انجام بدن یا با پیمان دو جانبه. چرا خودتون رو درچرخه بیهوده و پرهزینه ارز و دلار میندازید؟
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      29 0
      بهترین محل درآمد برای یک اقا زاده خودرو هست مطمئن باشید اینجوری که می گویند کم نمیشه چون ملت به آشغالهای داخلی نگاه نخواهند کرد . فقط یک تعداد میارن برای بچه شهناز و مهناز
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      7 0
      واردات محدود اثری بر عرضه و تقاضا ندارن. ولی در کل حرکت خوبیه
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 0
      مردم توان خرید همین خودرو های داخلی با این قیمت ندارن دیگه چه برسه به اینا. این واردات کردن چه فرقی به حال مردم کرد
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    74 1
    همین خودرو 200 میلیونی را با یه اجی مجی میکنن 900 میلیون
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      12 1
      مانند همین پراید خودمان هست
    • محمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 2
      بدون شك اين خودروها به شركت هاي زير زميني چيني كه هر كالايي را كپي برداري و ميسازن سفارش داده شده تا در كمترين زمان و پايين ترين قيمت براي ايران ساخته بشه
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 0
      دقیقا. وقتی عرضه خودروهای اینچنینی کم باشه قطعا قیمت اینها بالا میره از طرفی شعار خودروسازها مبنی بر تولید یک میلیون دستگاه اونهم با قیمت جهانی، کذب هست.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      9 1
      مافيا خودرو بي رحم و ظالم حق ملت را ميخورد! مردم نا اميدند!! انها اجازه نميدهند بازار از انحصارشان خارج شود!! ضمانت احراي اين طرح چيست!؟؟؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 3
    با ۲۰۰ میلیون در خارج چه خودرویی میدهند؟
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      20 0
      هیوندای i20 ده هزار دلار
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 0
      ده هزار دلار میشه 280 تومن، نه دویست تومن!!!
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 0
      تو خبر هم گفته دویست تا سیصد میلیون
    • abbas IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 0
      خودرو های ساخت شرکت اشکودا ... انواع مدل رنو داچیا رومانی و روسیه ... خودروهای ارزان و با کیفیت تاتا موتورز هند که با سوزوکی هم همکاری دارن ... هیوندا های ارزون مثل i10 ... کیا پیکانتو کیا ریو .... اینا همه بخش کوچیکی تو این رنج قیمتن ک خودش ده ها مدل خودرو در انواع برندهای مطرح و مرغوب ... من تازه چینی ها و نگفتم ک الان اشغالاش دارن تو ایران پادشاهی میکنن و خودرو ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومنی اونور آبی زیر یک قیمت نمیخوره اینور و حسسسابی دارن ماهی میگیرن
    • یاسین IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      هیونداi20 پانصد میلیونه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    36 1
    گمان نکنم بتونین وارد کنین مافیای خودرو گردن کلفت تراز این حرفاست ونمیزاره ماشین ارزون وارد بشه تا قیمت خودش نشکنه اصلا مملکت ما دست خودرو سازهاست
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    23 1
    بهانه های ارزی سنگ اندازی های مافیای خودرو هست. وگرنه راه های بسیار زیادی برای وارد کردن خودرو بدون نیاز به ارز هست
  • sasan FR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    16 12
    تا این خودروها برسن ایران و دست ملت قیمتشون میرسه به یه میلیارد تومن.اگه ۲۰۰,۳۰۰ میلیون باشه که یعنی کیفیت زیر کیفیت پراید خب یه دفعه بگین گاری وارد میکنیم واسه مردم با ۲۰۰ ،۳۰۰ میلیون.ضمنا اون گاری واسه وارد کننده با ارز رانتی ۲۰تا ۳۰ میلیون تموم میشه میرسه دست مردم بدبخت ۲۰۰؛۳۰۰ میلیون تومن.چقد به فکر مردم آخه ، فشار نیارین به خودتون.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      7 0
      منظور از واردات ایجاد رقابط و خارج کردن انحصار بازار از تولید کنندگان واردات محور هست ،نه فقط واردات ارزان$
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 0
      منظور از واردات ایجاد رقابط و خارج کردن انحصار بازار از تولید کنندگان واردات محور هست ،نه فقط واردات ارزان!
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    21 3
    چرا خودروی نو گرانقیمت وارد می کنند؟ خب مثل بسیاری از کشورها خودروهای دست دوم تا حداکثر 5 سال کارکرد وارد کنند قیمت یک سوم تا یک چهارم نو است. هم خودروی خوب با یفیت به مردم می رسد هم ارز خیلی کمتر خارج می شود
    • سعید IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 0
      کاملادرست گفتیدبخدا
    • یا علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      5 0
      احسنت احسنت برشما
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 0
    همانطور که برای تولید خودرو مافیا هست برای واردات هم مافیا هست
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    15 0
    چرا باید واردات خودرو بطور انحصاری فقط دست چند خانواده شناخته شده باشه که بعد از وارد کردن هر جور عشقشونه قیمت گذاری میکنن
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    11 0
    باور ندارم
  • KR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 3
    طول می کشه تا متوجه بشن این مدل واردات خودرو چه بلایی سر ارزش پول ملی میاره. فک کن خودرویی که 200 میلیون تومن ارزش نداره رو یه میلیارد تومن بخرن. انگار دارن اون هشتصد ملیون تومن پول رایج مملکت رو اتیش میزنن
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    نظر به اینکه لطف کنید زودتر مردم را از بلاتکلیفی وسردر گمی در بیارید وتکلیف واردات را مشخص کنید تا خود مردم بتوانند تصمیم بگیرند که چه خودرویی طبق سلیقه شان انتخاب کنند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 1
    ارزی که برای خرید قطعه به چین بی کیفت ارسال میشه سود زیادی برای اقایون داره
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      4 0
      ۱۰ هزار دلار میشه سه ماه حقوق معمولی در کشور سازنده، اما این جا به خاطر نرخ دلار میشه ۲۸۵ میلیون تومان که با حقوق ۸ میلیونی کارمندا میشه سی و پنج ماه حقوق! پس چاره کار، استانداردهای سفت و سخت و نظارت قاطع داخلی بود نه واردات
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 3
      بله همون ارز اگه به آلمان فرستاده بشه و تازه ماشیناشم نیاد سودش میره تو جیب مردم!!!!!!
  • حسین IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 1
    ماتوانایی خرید بیشتر 100 میلیون رونداریم. اینکار چه فایده دارد پول حرام کردن است.
    • حجت IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 1
      دادا، اینارو برای از ما بهترون وارد می کنند نه من و شما
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 1
    حالا ببینید به چه قیمت هایی به مردم فروخته خواهند شد !
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 1
    از نمد واردات کلاهی برای قشر متوسط و ضعیف ساخته نمیشه. اگه میخوایید کاری کنید قیمت ارز رو کنترل کنید. قشر متوسط حتی اگه بتونه ماشین ۱۰۰۰۰ دلاری بخره و سوار شه ، توان خرید قطعات یدکی خارجی اون رو نداره. فقط آینه بغل یه ماشین چینی خیلی معمولی حدود ۳ میلیونه، یادمون نرفته سال ۹۷ یه عده یکباره حدود ۶۰۰۰ خودروی خارجی وارد کردن ، نتیجه اون سیاستها چی شد ؟ ملت همه ماشین خارجی سوار شدن؟ نخیر نتیجه این شد که قشر متوسطی که میتونست با ۴۵ میلیون ، دنا و ال نود و ۲۰۷ و استپ وی سوار بشه الان با ۲۰۰ میلیون پراید ۱۱۱ هم نمیتونه بخره ، استپ وی و ۲۰۷ پیش کش .
  • شاکی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    امکان نداره . چون داخلی ساز ها صد در صد موانع اش رو ایجاد میکنن
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    اگر 500 هزار دستگاه وارد کنند و بازار جا داشته باشه حداقل 100 میلیون تومان هر خودرو رو گرون تر بفروشن، 50 هزار میلیارد تومن سود حاصله خواهد بود. با بخشی از این پول میشه وزیر و وکیل و ... رو خرید (نمیتونم کامل توضیح بدم چون مشرق منتشر نمی کنه). پس مردم خیلی دلخوش نکنن که قراره مافیا اجازه بدن ماشین 200 میلیونی خارجی سوار بشن.
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    نظام باید خودروهای ارزان باکیفیت و کم مصرف از هر کشوری که شرایط رو دارد وارد تا مردم بیچاره از دست این اشغال سازهای مفتخور داخلی نجات بدهد
  • حسن IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    آزادسازی واردات خودرو خواسته و مطالبه همه مردم ایران است.کاش ارز صرف واردات خودرو میشد تا در داخل صرف دلال بازی و رانتخواری و فساد و تورم بگردد.بانک مرکزی بزرگترین خیانت را در حق ملت نمود آنهم به بهانه خروج ارز و ارز را در داخل به فروش رساند و دلال بازی راه انداخت و باعث گرانی های کمر شکن شد.
  • NL ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    جای شک بسیار است که چرا تا به حال سراغ سلاطین خودرو و قطعه سازها نرفته اند. اینها که هزاران بار چاق تر از سلاطین سکه و قیر هستند،دستشان نیز به خون هزاران پراید سوار آلوده شده، چه حصار پولادینی دارند؟ متاسفانه اهرم فشارشان نیز سر از همه جا در می آورد
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    همش تخسیر روحانی و اصلاح طلب هاست خخخ
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    اگر واقعا امجام بشه، حباب قیمت ها میترکه. این یه واقعیته
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    خوب تعرف رو چند سال بردارید هم دلار آزاد هم تعرفه !
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    مردم ساده نباشید دولت برای مردم هیچ کار خیری تو هیچ زمینه ای انجام نخواهد داد
  • رضا IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 1
    درود بر میرسلیم واردات خودرو ممنوع ارزش واقعی پراید دو میلیارد تومن است :)))
  • ناصری IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    مسوولین محترم نظر مردم مهم نیست براتون به جان مردم رحم کنین آخه خودتون سوار این ماشینهای بی کیفیت داخلی و چینی میشین؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس