کد خبر 1409599
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
انجام دو آزمایش موشک‌های مافوق صوت هاوک آمریکا

به تازگی دو آزمایش موشک‌های مافوق صوت آمریکا که توسط شرکت‌های ریتون و تورتروپ گرومن ساخته شده‌اند، با موفقیت انجام شده است.

به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، آزمایش این موشک‌های مافوق صوت که هاوک نام دارند، در قالب برنامه تولید موشک‌های مافوق صوت کروز صورت گرفته است.

تعدادی از کشورهای جهان برنامه‌های خود برای تولید موشک‌های مافوق صوت را با جدیت پیگیری می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به روسیه، چین و آمریکا اشاره کرد. اما تولید موشک‌های مافوق صوتی که هم عملیاتی و هم قابل اعتماد باشند یک چالش جدی باقی مانده است.

دو پرتاب تازه موشک‌های مافوق صوت هاوک آمریکا با همکاری دارپا و وزارت دفاع این کشور صورت گرفته، ولی نقطه پرتاب افشا نشده است. آزمایش قبلی در این زمینه در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شده بود. دو پرتاب یادشده به صورت پشت سر هم و خودکار انجام شده‌اند.

اگرچه فاصله ۱۱ ماهه بین این پرتاب‌ها زیاد به نظر می‌رسد، اما شرکت‌های سازنده مدعی هستند برنامه هاوک با استفاده از مهندسی دیجیتال به سرعت توسعه می‌یابد و دو موشک یادشده پروازهای بی شماری را در قالب یک شبیه سازی کامپیوتری انجام داده‌اند.

دو آزمایش در دنیای واقعی به گروه سازنده اجازه می‌دهد تا از مدل‌های دیجیتال و داده‌های پروازی در دنیای واقعی برای ساخت مواد جدید، اصلاح فرآیندهای تولید و ابداع اشکال آیرودینامیکی مناسب برای مقاومت در برابر دما و تنش‌های پرواز با سرعت بیش از ۵ ماخ استفاده کنند.

در آخرین آزمایش، نمونه اولیه موشک هاوک زیر بال هواپیما حمل شد و به ارتفاع بالا پرواز کرد و در آنجا رها شد. سپس یک تقویت کننده موشک جامد، آن را تا سرعت مافوق صوت شتاب داد و یک موتور مافوق صوت اسکرم جت نیز فعال شد. اسکرم جت از حرکت رو به جلوی خود برای فشرده کردن هوای ورودی و ایجاد موج ضربه‌ای استفاده می‌کند که نیروی رانش کافی تولید می‌کند تا موشک را به بیش از پنج برابر سرعت صوت برساند.

آخرین نمونه اولیه این موشک تنها تغییراتی جزئی نسبت به پرواز قبلی داشت و تمام اهداف خود را برآورده کرد. داده‌های بازیابی شده برای بهبود مدل‌های دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و کلان داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربرد عملی، کارایی و عملکرد این سلاح بهتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس