کد خبر 1409328
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
روسیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران به همکاری جدید مسکو-آنکارا درباره «اس-۴۰۰»هشدار داد و به جهان گفت از مسکو دوری کنید.

به گزارشمشرق، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف برخی گزارش‌ها، حاضر نشد برای ترکیه که قرار است دومین محموله سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» روسیه را دریافت کند، اقدامات تنبیهی بیشتری تعریف کند.

بر اساس این گزارش، ترکیه در ابتدا، در سال ۲۰۱۷، علی‌رغم هشدارهای جدی آمریکا، سامانه اس-۴۰۰ از روسیه خریداری کرد و روابط خود را با ایالات متحده وارد یک بحران کرد و در نتیجه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ترکیه را از برنامه جنگنده آمریکایی «اف-۳۵» اخراج کرد. سپس سازمان صنعت دفاعی، آنکارا و رهبران این کشور را تحریم کرد و واشنگتن نگران بود که سامانه راداری قدرتمند اس-۴۰۰ روسیه به مسکو اجازه جاسوسی از جنگنده پیشرفته آمریکایی اف-۳۵ را می‌دهد.

اما این بار، واکنش روز سه‌شنبه آمریکا تقریباً سکوت بود و «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری، از ترکیه خواست که تعامل بیشتری با بخش دفاعی روسیه نداشته باشد.

وی در این خصوص گفت: «نکته این است که ما به طور مداوم از سراسر جهان می‌خواهیم که توقف جنگ وحشیانه و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین بسیار حیاتی است و بیش‌تر از هر زمان دیگری واجب است که از تعامل با بخش دفاعی روسیه خودداری کنیم».

پرایس ادامه داد: «ما باید منتظر بمانیم ببینیم چه می‌شود اما از هرگونه تحولی در این خصوص آگاهی نداریم». وی حاضر نشد بگوید که آیا خرید جدید اس-۴۰۰ از سوی ترکیه موجب می‌شود دولت بایدن در طرح خود برای فروش جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکا به این کشور تجدیدنظر می‌کند یا خیر.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 8
    اشتباه می کنید . ترکیه را شدیدا تنبیه کردند. رتبه اعتباری ترکیه را بلافاصله بعد از این اقدام پایین آوردند که پایه یک بحران ارزی جدید خواهد شد. نتایج آن از دو یا سه ماه آینده آغاز خواهد شد.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      ترکیه به خوبی می داند جنگ بین ترکیه و امریکا قبل از جن ایران و امریکا شروع خواهد شد چون طرح خاورمیانه جدید امریکا ترکیه و ایران را تجزیه خواهد کرد و اس 400 بهانه است ترکیه تسلیحات گسترده و زیادی از روسیه خریداری کرده است
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 1
      غلط کردن تحریم کردن به اونا چه ربطی داره کدام کشور با کی داره معامله کنه. دوران گردن کلفتی در دنیا تمام شده. یه روز ایران یه روز ترکیه یه روز روسیه یه روز چین. هر کی با اینا نوشابه نمیخوره تحریم. به قول وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همون قدر که اوکراینی ها حق حیات در کشور خودشونو دارن فلسطینی ها هم دارن. چرا آمریکا و انگِیس مکار اسرائیل رو تحریم نمیکنه. خون اوکراینی ها رنگین تر از بقیه نیست. متاسف هستم در کشور که بعضی ها در داخل از اینا حمایت میکنن.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      دیگه بحران از این بیشتر
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 1
      چرا چرت پرت میگی هر کشوری پولش خراب شد فقط مدیریت امریکا هم اروپ هیچ تاثیری ندارن تو بگو 1 درصد
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      پس ۷تا پایگاه نظامی انریما داخل خاک ترکیه چی‌میشه؟
  • صفدر IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 8
    آمریکا غلط کرده من به آمریکا گفتم ابله سر تو کار خودت باشه مثل ابله ها سرتو تو هر جایی نکن ولی این آمریکا بی شعور است حرف نمی فهمه شما هم زیاد جدی نگیرید.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 0
    ترکیه روابط با اسراییل را به بالاترین حد رسانده.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 6
    فشارها بر ترکیه جهت دوری از محور روسیه و ایران است و نزدیکی به محور اسرائیلی و سعودی است و ترکیه نیز گرچه قلبا از محور روسیه وایران است ولی فشارهای اقتصادی بر این کشور زیاد است و ایران نباید اجازه سقوط نظام حاکم ترکیه به دست لائیک ها و غربگرایان شود و نباید داستان اوکراین در ترکیه تکرار شود
    • US ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 1
      پس ۷تا پایگاه نظامی انریما داخل خاک ترکیه چی‌میشه؟
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      به ما چه! بزار هر بلایی میاد سرشون بیاد ما قوی هستیم.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    موضع ایران نابودی ناتو و بازوهای منطقه ای آن است چون ناتو خیلی وقت است جنگ خود را با ایران شروع کرده است پس ایران باید فروش پهبادهای شاهد و فطرس و اعزام نیرو را به روسیه به تعداد زیاد آغاز کند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 2
    ترکبه خارج از سایه روسیه یا امریکا نمی تواند نفس بکشد
  • GB ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 2
    اگرچه امریکا خود یک رژیم شیطانی مطلق است و از سال ۱۹۷۲ تا کنون در هفتاد جنگ و کودتا علیه کشورها نقش مستقیم داشته لیکن اردوغان هم یو چهره نفرت انگبز و منافق است که باری به هر جهت دارد یکلار با اسرائیل قهر می کند یک بار روسیه یکبار با امریکا یکبار با یونان یکبار بت سوریه یکبار با عراق خلاصه سیاست فوق نفاق اردوغان از او یک چهره فوق شیطانی ساخته که در زمان مشکل دنبال ارتباط و در موقع گشایش دنبال دشمنی است .که این نوع افکار حیوانی فقط مخصوص حیوانات درنده است ولاغیر
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 3
    من موندم ترکیه این همه مانور متضاد درسیاست روچطور اختراع می‌کنه ؟ بااوکراین هست باروسیه هم هست ! باعربستان بدمیشود اما خوب میشود با مسئول سوری دیدار می‌کنه فردا حمله می‌کنه ! در کلام علیه اسراییل درعمل درحال معامله ! صدایشان را علیه ألمان بلند میکنند فردا هیئتی به ألمان میفرستد بنظر میاد میخواد بگه ماهستیم اما پول همه چیزه،،،شاید یه روز مثلاً روسیه جدی گرفت اونوقت اردوغان شاید پیاده بخواهد مسکو را ببیند ! من که ماندم زیگزاگهایشان در دنیا نظیر ندارد البته اززمانیکه اردوغان از روی استاد خوب خود بالا آمد
    • UA ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 2
      همش صدا توخالی
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    اردوغان باز مثل همیشه از غیران ترسید و حمله سوریه انجام نشد
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    احتمال داره همش دعوای زرگری آمریکا و ترکیه باشه برای بدست آوردن اطلاعات نسخه جدید اس- ۴۰۰ حتی نسخه صادراتی ، حالا دو تا تحریم که دودش به چشم مردم ترکیه بره اصلا براشون مهم نیست. هر چی باشه ترکیه عضو ناتو هست و بیشتر از صد بمب هسته ای آمریکا در ترکیه مستقر هست. هر وقت ترکیه آمریکا رو با بمبهای هسته ایش از پایگاه اینجرلیک اخراج کرد اونوقت میشه گفت رابطه آمریکا و ترکیه خراب شده و ترکیه رفته سمت روسیه.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      پس ۷تا پایگاه نظامی انریما داخل خاک ترکیه چی‌میشه؟
    • حسین IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      یه تفسیر فوق حرفه ای
  • خسرو IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    این نظر جهانه که باید در برابر روسیه ایستاد ؟؟؟. لازم نیست امتیاز تشخیص یک چیز به این واضحی رو به سخنگوی آمریکا نسبت داد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس