به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین مقاله ای با عنوان «راهبرد منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه از نگاه اندیشکده روسی» را در کانال تلگرامی منتشر کرد.


 اندیشکده «شورای روسی روابط بین‌الملل» در یادداشتی به بررسی سیاست خاورمیانه‌ای دولت بایدن در شرایط جدید منطقه‌ای پرداخته است. به نظر نویسنده، راهبرد بایدن در میانه سیاست اوباما و ترامپ قرار دارد: نه مداخله نظامی و نه چرخش کامل به سمت اقیانوس هند.

 

طبق این یادداشت، آمریکا به این درک رسیده که نه می‌تواند خاورمیانه را تغییر دهد و نه می‌تواند از آن خارج شود. پس سعی می‌کند با بسیج متحدانش، از تکمیل خلأ حضورش توسط چین و روسیه جلوگیری کند. اما تضاد اصلی اینجاست که کشورهای عربی، سیاست خارجی خود را بر تنوع روابط و مشارکت‌های گوناگون با قدرت‌های بزرگ استوار ساخته‌اند.

به اذعان نویسنده، نباید انتظار چرخش چشمگیر در سیاست خاورمیانه‌ای ایالات متحده داشت. خاورمیانه همچنان در کانون توجه دولت دموکرات باقی خواهد ماند، اما اولویت آن نخواهد بود. کاخ سفید با تاکید بر دیپلماسی چندجانبه، مسیر متوازن‌تری نسبت به مسائل منطقه‌ای پی خواهد گرفت.

در این یادداشت آمده که واقعیات جدید نفوذ روسیه در خاورمیانه، دیپلماسی آمریکا را وادار خواهد کرد تا به دنبال نقاط تعامل با مسکو باشد. در این خصوص، سوریه یک شاخص مهم خواهد بود. زیرا کشوری است که هم واشنگتن و هم مسکو، حضور نظامی جدی در آن دارند.

بحران‌ سوریه و برنامه هسته‌ای ایران دو پرونده مهمی است که واشنگتن و مسکو سعی کرده‌اند با منطق تفکیک، آن را متمایز از دیگر اختلافات مورد ارزیابی قرار دهند. اما تشدید تنش در جنگ اوکراین ممکن است این همکاری‌ها را متأثر ساخته و تحت‌الشعاع قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 0
    کاخ سفید70000000000دلاردرخاورمیانه هزینه کرد
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      3 0
      یانکی ها رفته اند دنبال ماما برای زایمان خاورمیانه جدید! البته تا ماما پیدا کنند و بیاورند، نوزاد مرده به دنیا آمده دفن هم شده است و ملل منطقه پدرش را هم که اسرائیل باشد، درآورده اند!!!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 0
    اگر حضور ایران در سوریه نبود ،آمریکا و ناتو بدستور صهیونیستها و کمک ترویستهای داعش الان روسیه رو از پایگاه نظامیش و کل سوریه انداخته بودن بیرون و چیزی از ابهت روس و سلاحهاش باقی نمانده بود!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 1
    روسیه و چین و آمریکا و اروپا همشون ، همشون در آخر استعمارگرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس