مراقبت از پوست شما باید بخشی اساسی از برنامه ی روزانه را شامل شود چون پوست بزرگترین عضو بدن است.

اولین توصیه ای که بیشتر متخصصان برای حفظ سلامتی پوست دارند محدودیت زمان قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر نور خورشید (UV) و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده از ضد آفتاب است.

اطمینان از دریافت ویتامین های کافی می تواند پوست شما را سالم و جوان نگه دارد. ویتامین ها می توانند باعث کاهش لکه های تیره پوستی، سرخی، چین و چروک و خشکی بیش از حد پوست شوند.

در ادامه به بررسی ویتامین های مفید و مناسب برای زیبایی و سلامتی پوست می پردازیم.

چه ویتامین هایی برای زیبایی و سلامتی پوست مفید هستند؟

ویتامین  A

با افزایش سن، پوست شما شروع به چروک شدن می کند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض آفتاب باعث می شود چین و چروک پوست بیشتر شود.

با این حال ویتامین A می تواند به مبارزه با چین و چروک و سفت شدن پوست کمک کند. برای درمان پوست خود سعی کنید شب قبل از خواب از کرم رتینوئید استفاده کنید.

غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، کاهو و هویج نیز سرشار از ویتامین A هستند و به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

ویتامین  B3

برخی از افراد از گرگرفتگی یا سرخ شدن شدید رنج می برند. این وضعیت در واقع بسیار شایع است و با افزایش سن می تواند وخیم تر شود.

برای کاهش اثرات گرگرفتگی سعی کنید سطح ویتامین های گروه B یا به طور خاص تر ویتامین B3 بدن خود را با استفاده از لوسیون یا کرم های تقویت شده توسط این ویتامین افزایش دهید.

ویتامین  C

ویتامین C در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) در مقادیر زیادی یافت می شود. خواص آنتی اکسیدانی و نقش آن در تولید کلاژن به سلامت پوست شما کمک می کند به همین دلیل ویتامین C یکی از عناصر اصلی است که در بسیاری از محصولات ضد پیری پوست یافت می شود.

مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند اثر ضد آفتاب هایی را که برای محافظت پوست در برابر اشعه UV نور خورشید بر روی پوست شما اعمال می شود، تقویت کند. ویتامین C این کار را با کاهش آسیب سلولی و کمک به روند بهبودی زخم های بدن انجام می دهد.

ویتامین C همچنین به دلیل نقش حیاتی که در سنتز کلاژن طبیعی بدن دارد، می تواند علائم پیری را از بین ببرد، به بهبودی پوست آسیب دیده کمک می کند و در برخی موارد باعث کاهش چین و چروک می شود. همچنین مصرف کافی ویتامین C می تواند به ترمیم و جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.

بسیاری از کرم های پوستی حاوی ویتامین C هستند اما می توانید با خوردن میوه های بیشتری مانند پرتقال، گریپ فروت، تمشک و طالبی ویتامین C بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین  D

ویتامین D اغلب در مواقعی که نور خورشید توسط پوست شما جذب می شود ساخته می شود. وقتی این اتفاق می افتد کلسترول به ویتامین D تبدیل می شود سپس ویتامین D توسط کبد و کلیه ها گرفته شده و به بدن کمک می کند تا به سلول های سالم برسد این شامل پوست هم می شود.

کلسیتریول یک نسخه انسانی از نوعی ویتامین D است که انسان به طور طبیعی تولید می کند. کلسیتریول یک کرم موضعی است که در معالجه افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس مؤثر است. مطالعه ای که در سال 2009 در مجله دارو ها و پوست منتشر شد، نشان داد که استفاده از کلسیتریول میزان التهاب و سوزش پوستی در افراد مبتلا به پسوریازیس را کاهش می دهد و عوارض جانبی کمی را به همراه دارد.

شما می توانید با خوردن غذاهایی مانند غلات صبحانه، آب پرتقال، پنیر سویا و شیر سویا میزان ویتامین D را افزایش دهید. همچنین می توانید کمی در فضای بیرون وقت بگذرانید تا در معرض آفتاب قرار بگیرید.

ویتامین  E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. کارکرد اصلی آن در مراقبت از پوست محافظت در برابر آفتاب است.

ویتامین E در صورت استفاده روی پوست، نور UV خورشید را جذب می کند و خطر لکه های تیره پوستی و چین و چروک را کاهش می دهد.

به طور معمول بدن ویتامین E را از طریق سبوم تولید می کند، یک ماده روغنی که منافذ پوستی تولید می کنند. در تعادل مناسب سبوم به حفظ حالت پوست کمک کرده و از خشکی پوست جلوگیری می کند.

اگر به خصوص پوست خشک دارید، ویتامین E می تواند در مقابله با کمبود سبوم به شما کمک کند. ویتامین E همچنین در درمان التهاب پوست کمک می کند.

اگر می خواهید ویتامین E خود را به طور طبیعی افزایش دهید، سعی کنید آجیل های خام مانند فندق، تخمه آفتابگران، بادام، اسفناج، شلغم و کلم بخورید.

ویتامین  K

ویتامین K برای کمک به روند لخته شدن خون در بدن ضروری است و به درمان سریع تر زخم ها، کبودی ها و نواحی آسیب دیده از عمل جراحی کمک می کند.

ویتامین K برای درمان برخی از شرایط پوستی مانند ترک های پوستی، تلانژکتازی، زخم، لکه های سیاه و سیاهی زیر چشم مفید می باشد.

ویتامین K در بسیاری از کرم های موضعی مختلف برای پوست یافت می شود و می تواند به درمان انواع شرایط پوستی کمک کند.

پزشکان به طور مکرر از کرم هایی که حاوی ویتامین K هستند برای بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند استفاده می کنند تا به کاهش تورم و کبودی کمک کنند.

مصرف برخی مواد غذایی مانند اسفناج، کاهو، کلم و لوبیا سبز به تامین ویتامین K مورد نیاز بدن کمک می کنند.

منبع :    healthline

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس