شناسایی یک ویروس حیوانی دیگر منتقل‌شده به انسان‌ها در چین

یک ویروس حیوانی جدید در شرق چین شناسایی شده است که از جوندگان به انسان‌ها منتقل شده و در طول بیش از دو سال و نیم گذشته ۳۵ مورد عفونت انسانی با آن شناسایی شده است.

به گزارش مشرق، گرچه این انتقال ممکن است یادآور موارد مشابهی مانند کروناویروس عامل پاندمی فعلی باشد، اما دانشمندان می‌گویند چندان نگران این ویروس نیستند، چرا که این ویروس ظاهرا به آسانی میان انسان‌ها سرایت نمی‌کند و مرگبار هم نیست.

این ویروس به نام «هنیپاویروس لانگیا» (LayY) می‌تواند علائم تنفسی مانند تب، سرفه و خستگی ایجاد کند و خویشاوندی نزدیکی با دو «هنیپاویروس» دیگر دارد که انسان‌ها را دچار عفونت می‌کنند – «ویروس هندرا» و «ویروس نیپاه».این ویروس‌ها هم عفونت تنفسی ایجاد می‌کنند، اما می‌توانند مرگبار باشند.

پژوهشگران تصور می‌کنند که ویروس LayV بوسیله موش‌های شبگرد منتقل می‌شود که ممکن است انسانها را به طور مستقیم یا از طریق یک حیوان واسط دیگر آلوده کند. این ویروس جدید در ۴ اوت (۱۳ مرداد) در ژورنال پزشکی نیوانگلند توصیف شده است.

دانشمندان می‌گویند گرچه این ویروس چندان نگران‌کننده نیست، اما پایش مداوم آن ضروی است. آزمایش منظم انسان‌ها و حیوانات از لحاظ ویروس‌های نوپدید برای شناخت خطر بیماری‌های زونوتیک (بیماری‌های مشترک میان حیوانات و انسان‌ها) ضروری است.

در عین حال شیوع‌های بزرگ بیماری‌های عفونی ممکن است پس از چندین شروع کاذب، بروز کند، بنابراین اگر به طور فعال این موارد پیگیری شوند، سیستم‌های بهداشتی در موقعیت بسیار بهتری برای متوقف کردن یا یافتن زودرس این شیوع‌ها قرار می‌گیرند.

شناسایی نخستین مورد عفونت انسانی در چین 

پژوهشگران مقیم چین، استرالیا و سنگاپور در مقاله اخیرشان در ژورنال پزشکی نیوانگلند می‌نویسند نخستین مورد شناسایی‌شده عفونت انسانی با این ویروس جدید در یک زن ۵۳ ساله در دسامبر ۲۰۱۸ در حین معاینه بیمارانی که تب حاد سابقه اخیر قرارگیری در معرض حیوانات دارند، شناسایی شدند.

این پژوهشگران به بررسی حیوانات محلی و وحشی پرداختند تا حیوانی را که میزبان ویروس است، پیدا کنند و RNA ویروس لانگیا را عمدتا د موش‌های شبگرد، پستاناران کوچکی با بینی دراز و چشمان کوچک، یافتند.

حدود ۲۷ درصد موش‌های شبگرد آزمایش ویروسی مثبت داشتند و این پژوهشگران می‌گویند ممکن است این حیوانات «مخزن طبیعی ویروس LayV باشند.»

خوشبختانه به گفته این دانشمندان بر خلاف کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، تا به حال هیچ شاهدی از انتقال انسان به انسان ویروس جدید یافت نشده است.

همچنین آنها می‌گویند: «هیچ تماس نزدیک یا تاریخچه مشترک در معرض قرارگیری در میان این بیماران وجود ندارد که نشان‌دهنده وجود عفونت تک‌گیر در میان انسان‌ها باشد.»

وانگ لینفا، استاد دانشکده پزشکی دوک-NUS سنگاپور، یکی از این پژوهشگران، در مصاحبه‌ای با روزنامه عامه‌پسند «گلوبال تایمز» چین گفت هیچکدام از موارد عفونت انسانی با ویروس لانگیا مرگبار یا خیلی وخیم نبوده‌اند. بنابراین به گفته او دلیلی برای وحشتزدگی وجود ندارد.

این پژوهشگران می‌گویند ویروس لانگیا نزدیکی ژنتیکی زیادی با هنیپاویروس «موجیانگ» دارد که در سال ۲۰۱۲ شش معدنکار را در چین جنوبی دچار عفونت کرد. سه نفر از این معدنچیان در نهایت درگذشتند.

ویروس لانگیا همچنین به همان خانواده‌ای تعلق دارد که ویروس‌های «نیپاه» و«هندرا» به آن تعلق دارند.

ویروس نیپاه برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ شیوعی در پرورش‌دهندگان خوک در مالزی شناسایی شد و بعدها موارد عفونت با آن در بنگلادش و هند هم یافت شد.

عفونت با ویروس نیپاه می‌تواند مرگبار باشد و ۴۰ تا ۷۵ درصد از افراد دچار عفونت با آن در شیوع‌های گذشته درگذشته‌اند. این ویروس می‌تواند از حیواناتی مانند خفاش‌ و خوک به انسان‌ها منتقل شود و همچنین از انسان به انسان هم سرایت می‌کند.

ویروس هندرا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ در استرالیا شناسایی شد و هفت انسان و بیش از ۷۰ اسب را دچار عفونت کرد. این شیوع محدود به ساحل شمال شرق استرالیا بود.

هنوز درمان یا واکسنی برای عفونت‌های هنیپاویروس در دست نیست.

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    13 0
    درد بی درمان بگیرید اینقدر با حیوانات وول میخورید
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    11 0
    خراب بشه این چین و آمریکا باهم
  • هوشنگ IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    خخخخخخخخ چطوری چینی ؟ اینجا سگ زیاده اگه عاشق گوشت سگ هستی بگو برات بفرستند بخوری
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    انقدر آت آشغال میخورن هرهفته یه بیماری و ویروس جدید تولید میکنن،بعد بندازین گردن کشورای دیگه.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    چینی ها خسته نشدن اینقدر بجای غذا ازاینا خوردن . چقدرررر کثیفن
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    ویروس ؟
  • از شهرستان سراب IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    کل چین رو باید بندازی داخل الکل
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    چینی ها ضرب المثلی دارند که می گویند هر چیزی که روی آب حرکت می کند می توان خورد غیر از کشتی که خوردنی نیست و هر چیزی را هم که زیر آب حرکت می کند می توان خورد غیر از زیر دریایی که آنهم خوردنی نیست حالا میشود فهمید که چه وضعیتی برای مردمشان بوجود خواهد آمد.
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    چین نگو عامل بلا بگو
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    از سگ و گربه و خفاش و... میخورن بدبختی شو بقیه باید بکشن
  • . IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    سلام یکی نیست بهشون بگه: لطفاً کمی کمتر آشغال بخورید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس