روحانی

در مورد ادعای خرید ۲۰۰ میلیون دُز واکسن، کافی است به یاد آوریم که شخص آقای روحانی ادعا می‌کرد «واکسن کرونا، سوهان قم نیست که فراوان باشد».

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت:
روحانی در سالگرد پایان ۸ سال ریاست جمهوری و در دیدار جمعی از اعضای دولت خود گفت: این که می‌گویند فشار خارجی مهم نیست، بلکه مدیریت داخلی اشکال دارد، حرف کاملا درستی است اما تفسیر وارونه می‌کنند. تصمیمات ما ایراداتی داشته که امروز گرفتار این مشکلات شدیم. اگر تصمیمات درستی در داخل می‌گرفتیم، از خارج نمی‌توانستند این چنین به ما فشار بیاورند.
وی افزود: ما سال ۱۳۹۷ تحت فشار ترامپ قرار گرفتیم. ترامپ مشکلات فراوانی ایجاد کرد. اما چه کسی به ترامپ چراغ سبز نشان داد؟ چه کسانی باعث شدند که ترامپ به خودش جرأت بدهد و به این نتیجه برسد که اگر فشار حداکثری به ما وارد کند، در همان سال ۹۷ انقلاب ما سرنگون می‌شود. ترامپ که نمی‌خواست ما صرفا تحریم شویم. اطرافیان ترامپ به صراحت اعلام کردند مردم و مسئولان در ۲۲ بهمن جشن پیروزی انقلاب را نخواهند دید. هدف آنها سرنگونی نظام و انقلاب بود. همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا بود. توطئه بیرونی بود اما علامت داخلی هم دادند. اردیبهشت ۹۷ حاصل دی ۹۶ بود. پس مشکل از داخل است تا بیرون.
وی افزود: در دولت دوم اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و روند ادامه داشت، ما علی‌رغم بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و همه‌گیری کرونا، می‌توانستیم به رشد اقتصادی برسیم و تورم تک‌رقمی را ادامه می‌دادیم. اگر می‌گذاشتند در اسفند ۹۹ به برجام برگردیم، دولت را در شرایط دیگری تحویل می‌دادیم.
حسن روحانی گفت: ما تصمیم گرفتیم برای خرید ۲۰۰ میلیون دُز واکسن خارجی قرارداد ببندیم. خیلی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند ما در داخل واکسن تولید می‌کنیم و به زودی ۵۰ میلیون دُز تحویل می‌دهیم. ما حتی پیشاپیش از آنها هم خرید و تشویق کردیم. ۶۰ میلیون دُز واکسن از روسیه خریدیم که چند میلیون دُز بیشتر به ما ندادند. ۵۰ میلیون دُز واکسن از تولیدکنندگان داخلی خریدیم که در دوره ما چند میلیون دُز بیشتر نتوانستند تحویل دهند. از چین و هند، اروپا و کوواکس واکسن خریدیم. شرایط به‌گونه‌ای شد که حداقل حدود ۱۱۰ میلیون دوز واکسن، علاوه‌بر واکسن داخلی خریداری کردیم. ضمن اینکه اگر طرح تحول سلامت نبود ما در کرونا زمین‌گیر می‌شدیم.
از آنجا که آقای روحانی سابقه دیرینی در امر تحریف دارند، یادآوری چند نکته درباره سخن وی ضروری است.
نخست اینکه ترامپ را شخص آقای روحانی - و نه هیچ کس دیگر- به زدن زیر توافق برجام و اعمال فشار حداکثری گستاخ کرد. براساس گزارش ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ نشریه پولیتیکو، فدریکا موگرینی(مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، در کنفرانس این اتحادیه خبر داد: «من از روحانی تضمین گرفتم حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند». وقتی روحانی از طریق اروپایی‌ها به ترامپ تضمین داده بود که یکطرفه در برجام می‌ماند و بیگاری می‌دهد، چرا طرف آمریکایی نباید زیر تعهداتش درباره لغو(تعلیق) تحریم‌ها نزند؟! چراغ سبز از این روشن‌تر و وقیح‌تر؟!
نکته دوم؛ آقای روحانی که برجام را فتح‌الفتوح قرن وانمود می‌کرد و صاحب‌نظران منتقد را مورد اهانت قرار می‌داد، چگونه توافقی را منعقد کرده بود که دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا توانستند هرطور که خواستند بخشی یا تمام آن را زیر پا بگذارند و از همان دولت اوباما، روند افزایش تحریم‌ها را آغاز کنند؟!
سوم؛ تمام اظهار عجز و ناله‌هایی که روحانی و ظریف و برخی حامیان سیاسی و رسانه‌ای دولت مدعی تدبیر، درباره خالی بودن خزانه و ناتوانی نظامی ایران در مواجهه با آمریکا و... تکرار می‌کردند، چیزی جز علامت ضعف و استیصال و دعوت به تشدید فشارها به ایران بود؟! این دولت و رئیس آن چه پالس‌هایی برای دشمن فرستاده بودند که جرأت کردند تحریم‌های ویزا و آیسا و سیسادا و کاتسا را پشت سر هم تصویب و اجرا کنند و حتی منصوب ویژه روحانی برای نمایندگی سازمان ملل(حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر روحانی) را پس بزنند و مانع از انجام ماموریت وی شوند؟!
نکته چهارم؛ برخی حامیان سیاسی روحانی تصریح کرده‌اند روحانی حتی در دوره ترامپ، هرکاری که می‌توانست انجام داد و تشنج و بی‌ثباتی در کشور درست کرد تا بتواند (به هر قیمت) با آمریکا مذاکره کند. از ماجرای موهن سبد کالا و زیر دست و پا ماندن افراد که خبرآنلاین تاکید کرد عمدی بود، تا ماجرای غافلگیر کردن مردم با قیمت ۳ برابر شدن بنزین و تحلیل علی مطهری متحد روحانی؛ «حوادث آبان ۹۸ که بیشتر ناشی از بی‌تدبیری دولت بود، این خیال را در سر تندروهای آمریکایی پدید آورد که پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی کاهش یافته و وقت مناسبی برای ترور سردار سلیمانی است. قبل از آن، به خود جرأت این کار را نمی‌دادند.
ششم؛ به اذعان برخی کارشناسان اقتصادی حامی روحانی، رشد اقتصادی مورد ادعای وی، رشد بادکنکی و بی‌کیفیت بوده است. نشان به آن نشان که نه رونقی به تولید و اشتغال داد، نه موجب افزایش صادرات شد، نه کاهش شکاف طبقاتی را به دنبال آورد، نه بدهی‌های رو به افزایش دولت را کم کرد.
هفتم؛ در مورد ادعای خرید ۲۰۰ میلیون دُز واکسن، کافی است به یاد آوریم که شخص آقای روحانی ادعا می‌کرد «واکسن کرونا، سوهان قم نیست که فراوان باشد» و علی ربیعی سخنگوی دولت وی ادعا کرده بود «نپذیرفتن لوایح مرتبط با FATF مانع واردات واکسن شده است». دقیقا سال گذشته در همین موقع آمار تلفات و مبتلایان کرونا رو به افزایش بود و دو هفته بعد، مرگ ۷۰۹ نفر در یک روز، رکورد قربانیان روزانه کرونا را شکست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • افشین IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    6 1
    دولت روحانی بدترین دولت در صد سال اخیر.در یک دوره روی قاجار و حتی مغول رو سفید کرد
  • سهراب IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 0
    خدااین نادان وکدخدا زده غربگدا را ذلیل از این در دنیا ومعذب در آن دنیا قرار دهد.
  • همایون IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 0
    ناکارآمدی مطلق روحانی و دارو دسته اش در مدیریت کشور اظهر شمس است اما باید در راستای توجیه افکار عمومی جامعه و پیشگیری از فریب مردم در انتخابات بعدی این موارد به صورت صحیح و هوشمندانه برای عموم مردم تبیین شود . باید سازوکاری برای روشنگری عموم جامعه توسط دلسوزان انقلاب و رهبری طراحی و پیاده سازی شود . موضوع بسیار مهم و سرنوشت سازی است !
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    سوهان پزها هم ابتدا سوهان منزل و همشهری هایشان را تامین می کنند و سپس دیگران را.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 1
    شهادت تو را قبول کنیم یا دم خروس را خجالت از دروغگویی خوب است!
    • NL ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 2
      تو هم که خجالت نمی کشی
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      5 0
      حسن روحانی و امثال حسن روحانی و کلاً هر شخصی با این طرز تفکر، نهایت توانمندی و مملکت داری و خردمندی شان همین بود که در این هشت سال زمامداری وی و یا هشت سال زمامداری خاتمی و چهار سال دوم احمدی نژاد دیدیم! اگر ولایت فقیه را نداشتیم، اساساً با زمامداری چنین اعجوبه هایی دیگر چیزی از کشور باقی نمانده بود که شخصی مثل آقای رئیسی برای سر و سامان دادن به امور بتواند کاری بکند!
    • NL ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      کامنت چالشی بود
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    8 1
    محاکمه نشدن روحانی موجب میشود دولت های بعدی خیالشون راحت باشه که هر کاری بخوان میتونن بکنن.
  • حسین IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    7 1
    روحانی رو محاکمه کنید وگرنه این داستان وطن فروشی ادامه خواهد داشت.. باید حساب کار دسته همه بیاد
  • ایثارگر IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 1
    امان ازشفقت بیش ازحدجمهوری اسلامی که خائنان به ملت راکه جایشان پشت میزمحاکمه وطن فروشی,ذلت اقتصادملی،دشمن پرستی،توهین به ملت،خدمت فراوان به کدخدا رابه صرافت رجزکشانده
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 1
    شعالی به رنگ بنفش دیده بودید تا حالا؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 1
    خیلی ادم نفهم وکثیفی بود.
  • مصطفی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 1
    مشرق ترو خدا اینارو هی یاد مردم بیار مردم یادشون نره چه دروغ هایی که این قوم الظالمین تحویل مردم دادن . ملت زود باور فراموش کار
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    در داخل تمایل ندارند
  • مهران IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    با سلام دستگاه قضایی باید توضیح دهد که چرا روحانی را محاکمه نمی کند؟
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    آقای روحانی از خدا بترسید مرگ بر منافق مرگ بر امریکا و به خصوص ان مردک بی شعور ترامپ احمق و دوستانش در ایران
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    انگلیس چه مهره ای تربیت کرده . دروغگویی نجومی پررویی و وقاحت نجومی و ....
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    اگه اوباما بود ...اگه اوباما بود ....اصلا طرح می‌دادید اوباما رئیس جمهور دائم امریکا میشد
  • محمدایوب IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    والله والله من به عنوان خانواده شهید به عنوان ایثار گر نه اینکه منتی بر سرکسی داشته باشم وظیفه ام بوده اما به قرآن یقه هرکسی که مسئول است که روحانی را محاکمه نمی کند سر پل صراط میگیرم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    اوستا حسن هرموقع مذاکراتی هست یه چیزی دروکنه
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    از این دروغگو پر رو جز این انتظاری نیست غیر از این است که اسراعیل گفته بود اطلاح طلبان بزرگترین سرمایه ما در ایران هستند چقدر اینها به این مملکت اسیب رسوندند وبعد با کمال پر رویی می خواد در قدرت هم بمونه زهی خیال باطل باید محاکمه بشه بر بغل دست داداشه دزدش
  • بشیر IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    این آدم آنقدر پرو و دریده است که فیلم دروغهای خودش را سانسور می‌کند. چه انتظاری از کسی دارید که کلید را دور گردن انداخته است. میدانید کلید چیست ؟!!!
  • حسین IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    سیاست های دولت روحانی کاملا در راستای منافع امریکا و انگلیس بود ،متاسف ام که به همچین ادمی رای دادم.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • NL ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    روحانی خیلی بزدلی!
    • NL ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      من طرفدار روحانی نیستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس