ابتلا به اومیکرون ۶ برابر دلتا/ تاثیر واکسن ها ثابت شده است

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تاثیر واکسن های موجود در کاهش ابتلا به فرم شدید بیماری، بستری در بخش های عادی، مراقبت های ویژه و مرگ و میر ناشی از کرونا ثابت شده است.

به گزارش مشرق، مجید مختاری، با بیان اینکه در مطالعات مختلف با مطالعات بسیار پیچیده ریاضی نشان داده شده که اگر واکسن کرونا نبود، مرگ و میر بیماران کرونا بسیار زیاد بود، افزود: در یک مطالعه اخیراً مشخص شد که اگر جمعیت دنیا بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در زمان غلبه واریانت دلتا، ۴۰ درصد واکسینه شده بودند، می‌توانست از مرگ و میر ۲۰ میلیون نفر جلوگیری کند.

وی ادامه داد: اومیکرون مرگ و میر بالایی نسبت به سویه دلتا ندارد اما ابتلاء به اومیکرون بسیار بیشتر و حتی ۵ تا ۶ برابر دلتا است که این قدرت سرایت اومیکرون و هجوم بیماران در سراسر دنیا به مراکز درمانی، فشار زیادی را به سیستم درمانی کشورها وارد می‌کند. در حال حاضر مرگ و میرها نیز نه به خاطر رفتار ویروس بلکه بخاطر سایر بیماری‌ها و ابتلاء به کووید ۱۹ در افرادی که مستعد هستند و در بیمارستانها بستری می‌شوند و در این مراکز به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، مقداری افزایش یافته است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: مطالعات اولیه در شروع پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستشوی دست‌ها، تهویه مناسب در اماکن مسقف و پرهیز از ترددهای غیرضروری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلاء، بستری و مرگ و میر داشته باشد.

مختاری یادآور شد: متأسفانه گویا دنیا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را فراموش کرده در حالی که برگشتن به رعایت این شیوه نامه، می‌تواند در کنترل کرونا در هر موجی از بیماری، مؤثر باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس