کد خبر 1402371
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
جوزپ بورل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران اظهارنظر کرده است.

به گزارش مشرق، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران اظهارنظر کرده است.

بورل در این یادداشت تصریح کرده که اجرای کامل توافق هسته‌ای برجام به شدت تحت تأثیر خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام و پیگیری سیاست یکجانبه «کمپین فشار حداکثری» قرار گرفته است.

او در بخش دیگری از این یادداشت یادآوری کرده که فشار حداکثری شکست خورد. بورل می‌نویسد: «فشار حداکثری شکست خورد. همزمان، علی‌رغم حداکثر تلاش از سوی اعضای باقی‌مانده [در برجام] مردم ایران از عواید کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به تلاش‌های ادعایی خود برای هدایت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرده است.

او نوشته است: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.»

او در ادامه مدعی شده است: «این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

جوزپ بورل در ادامه از همه طرف‌ها خواسته این فرصت را غنیمت شمرده و به مذاکرات اجازه موفق شدن بدهند. او نوشته است: «لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت برای موفقیت، تصمیم‌های لازم گرفته شوند. من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشمکش‌های داخلی سیاسی در داخل آمریکا در خصوص برجام هم اشاره کرده و نوشته است: «می‌دانیم که برجام با توجه به نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره همچنان در واشنگتن از لحاظ سیاسی مسئله‌ای قطبی است.»

او اضافه کرده است: «این توافق ممکن است به همه نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران نپرداخته باشد. اتحادیه اروپا در خصوص نگرانی‌هایی که فراتر از مسئله هسته‌ای هستند نظیر مسائل حقوق بشر و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران [با آمریکا] هم‌نظر است. ما مدام این مسائل را در رایزنی‌های دوجانبه با ایران مطرح می‌کنیم.»

او اضافه کرده است: «برجام به این مسائل نمی‌پردازد و قرار هم نبود این کار را انجام دهد. با وجود این، این توافق این مزیت را داشت که برنامه هسته‌ایِ رو به توسعه ایران را تعدیل کرد و آن را به روی بازرسی‌ها و نظارت‌های موشکافانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گشود.»

جوزپ بورل درباره حساسیت‌ها در تهران درباره برجام نوشته است: «این را هم می‌دانیم که در تهران بعد از تجارب منفی سال‌های اخیر تحفظ‌های مهمی بر سر اجرای کامل توافق وجود دارد. با وجود این، توافقِ روی میز، عزم همه طرف‌های برجام برای اطمینان از دوام‌پذیری آن را نشان می‌دهد و از جمله شامل تعهد جو بایدن و آمریکا در این زمینه است. در نتیجه، این توافق از حفاظ‌های بهتری در برابر اقدامات یکجانبه برای تضعیف آن برخوردار است.»

وی در ادامه مدعی شده است: «به سرانجام رساندن توافق، مزایای اقتصادی و مالی قابل توجهی به همراه خواهد داشت، ضمن آنکه امنیت منطقه‌ و جهان را هم تقویت خواهد کرد. رد کردن آن، موجب زیان از این دو لحاظ خواهد بود.»

جوزپ بورل در پایان خاطرنشان کرده است: «اکنون وقت اتخاذ تصمیم‌های سریع برای به سرانجام رساندن مذاکرات وین بر مبنای متن پیشنهادشده من و بازگشت فوری به اجرای کامل برجام است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده چنانچه توافق مورد قبول واقع شود «یک بحران هسته‌ای خطرناک» در انتظار خواهد بود. او گفته است: «مسئولیت مشترک ما است که توافق را به سرانجام برسانیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    26 1
    از نظر یانکی ها و نوکران اروپایی شان توافقی خوب است که اولاً ایران یک جانبه به تمامی تعهداتش عمل کرده و پایبند باشد! ثانیاً به مذاکره ادامه دهد برای پیشبرد مذاکره! دقیقاً همان رفتار سیاسی دولت های اصلاح طلبان در شانزده سال زمامداری خاتمی و روحانی!!!!
    • DE ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      4 0
      او اضافه کرده است: «این توافق ممکن است به همه نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران نپرداخته باشد. اتحادیه اروپا در خصوص نگرانی‌هایی که فراتر از مسئله هسته‌ای هستند نظیر مسائل حقوق بشر خخخخخخخخ ههههههه خخخخخخ و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران [با آمریکا مثلا مانند توووورچیه و بن اره پشتیبانی و راه اندازی تروریست های آدمخوار داعش یا دهها گروه تروریستی امریکایی دیگر و ارتباط و به رسمیت شناختن رژیم آپارتاید.... ] هم‌نظر است. ما مدام این مسائل را در راهزنی‌های دوجانبه با ایران مطرح می‌کنیم.» خخخخخ حقوق بشر؟؟؟ وقتی امریکایی های قاتل 20 میلیون انسان بعد از جنگ جهانی تا حالا از حقوق بشر صحبت میکنند مرغ بریان شده روی منقل هم جفت جفت تخم میگذارد از خنده فقط یک میلیون نفر در عراق کشتند از حقوق بشر حرف میزنددابلیس های شیطان صفت دیوانه های بی مخ . گاوچران ها هنوز بعد از چند قرن پهن گاو در مغزشان است بجای سلول .
    • محمد IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 1
      نه عزيزم كمر قشر ضعيف و كم درآمد جامعه و اقتصاد كلان كشور در زمينه هاي مختلف تجاري بانكي مالي شكست اگر واقعأ و انصافأ و به دور از مسائل سياسي باشه يه آمار ساده نشون ميده اقتصاد كشور از اين تحريمها چه ضربات وحشتناك و جبران ناپذيري خورده در شرايطي كه عربستان و عراق از خوشحالي تحريم ايران و روسيه و گران شدن قيمت نفت از خوشحالي پايكوبي ميكنن و خزانه كشورهاشونو پر ميكنن ما در حال فروش قطره اي هستيم آنهم بصورت اقساط و قيمت پايين و فرصتهايي كه بسرعت در حال از دست رفتن است اگر ايران تحريم نبود الان بهترين فرصت بود تا ايران با فروش گاز به اروپا كلي درآمدزايي بكنه چون ايران بهترين گزينه و مسير براي اروپايي ها است
  • Allo IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    15 0
    اروپا نماینده دیگر آمریکا است. فریب این حقه بازان بی شرافت را نخورید. درضمن متن نوشته شده عمو ما ایران را مقصر نشان میدهد.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    15 0
    هوشیار باشید دوستان
  • رضا IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    16 0
    بى اصل و نسب ! ميخواى بچه گول بزنى ؟! براى يكبار هم كه شده مثل بچه آدمى زاد اعلام كنيد ما فرنگى هاى بدبخت از خودمون اختيارى نداريم هرچى مقامات كاخ سفيد بگن چشم بسته قبول ميكنيم ! حروم لقمه ها همه اش به اون طرف غش ميكنند انگار سر سوزنى از خودشون اختيارى ندارند ، من جاى مسؤلين باشم مثل خود امريكائى ها باهاشون برخورد ميكنم ، اين جماعت شايسته احترام نيستند !
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 0
    خوب بدون انجام تعهداتتان و تضمین عدم عهد شکنی غرب و گفتن اینکه غلط کردیم دیگر برجامی نخواهد بود موضع از این واضح تر
  • ایرانی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    8 0
    و البته شکست حداکثری شما تازه شروع شده! گذشت زمانیکه غربگداها برای رسیدن به "تقریباً هیچ" وعده داده شده توسط شما در پازل شما بازی کنند و قیمت نفت را از بالای ۸۰ دلار به زیر ۴۰ دلار برسانند تا ارازلی چون شما با دست پرتری به خباثت و خنجر زدن از پشت بپردازید ملت ایران خواهان چشاندن زمستان سرد و تلخ و تار به شماست تا درس عبرتی باشد در تاریخ برای عهدشکنان بی شرف
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    10 0
    به قول شیرازیها ارواح شکمت دروغگو
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 0
    اخوی! این گوی و این میدان! ثابت کنید
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 0
    بحران هسته ای مورد نظر این آقا ساخته ذهن این اروپایی هاست که خیال میکنن ایران نمیدونه بخاطر نیاز اروپا به انرژی و نفت و گاز ایران است که اونها رو به مذاکره و تلاش برای توافق سریع کشانده / تا دیروز اروپایی ها در پیروی از آمریکا در انجام تعهدات شون چندین و چند سال بعداز برجام به بدعهدی هاشون ادامه دادند حالا انتظار دارند یک شبه ایران تمام این دشمنی ها و بدعهدی ها رو فراموش کنه و فرش قرمز برای این حضرات اروپایی پهن کنه ؛)) / تلاش اروپایی ها و غربی ها بوسیله عوامل داخلی شون برای کشف راه های دور زدن تحریم ها تحت عنوان تصویب Fatf و..و بستن اون راه ها بوسیله خزانه داری آمریکا رو باور کنیم یا اینکه امروز آلمانی ها خودشون میان راه برای دور زدن تحریم ها ارایه می‌کنند تا بتونن در بخش پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کنند !!؟ ؛)) / اعتراف به شکست فشار حداکثری و اینکه آلمانی ها بگن در سالهای که از تجارت با ایران دور بودیم ضرر کردیم ارتباط مستقیمی با نیاز اروپا به نفت و گاز ایران دارد / اینها اخیرا علیه ایران قطعنامه تصویب کردن اونوقت توقع دارن پشیمانی شون رو باور کنیم / بفرمایید در باتلاق خودساخته حمایت از اوکراین و تحریم های خودتون علیه روسیه و پاسخ متقابل روسیه به اون تحریم ها با کاهش صادرات گاز و نفت به اروپا گیر کرده اید و فکر کردید با سرمایه گذاری محدود و موقتی میتونید سر ایران شیره بمالید و زمستون اینده رو با گاز و نفتی که از ایران در قبال این سرمایه گذاریتون وارد خواهید کرد به سلامت سپری کنید و بعد دوباره شاخ و شونه بکشید و بدعهدی کنید / بار اورتون نیست که بدعهدی کردین شما بعد از پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران هم بدعهدی کرده بودید یه دلیل بیارید که چرا باید بعد از این همه سال بدعهدی پشیمونیتون رو باور کنیم !؟ چه تضمینی وجود دارد که بعد از تامین خواسته هاتون دوباره بدعهدی نکنید !؟ سرمایه گذاری در ایران تضمین محکمی نیست شما قبلا بارها این کار رو کردید / اجالتا چند سالی صبر کنید تا بعد از بدعهدی چند ساله تان بتوانیم به شما اعتماد کنیم ؛)) / تابستان داغ میخواستین برای مردم ایران رقم بزنید!؟ فعلا زمستان سرد را تحمل بکنید تا مزه درد انداختن به جان مردم ایران را بفهمید
  • GB ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    8 0
    جوزپ بورل یک صهیونیست مکار و در عین حال مزدور امریکایی ها و صهیونیستهاست .
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    روزی ده بار اینو میشنوم؛ ولی خو کو. آسفالت کردین دهن ملت رو داداش.
  • مجید بهداد IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    9 0
    مواظب این نوکران اسرائیل باشید همه شون دروغ می گن.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    باعث رشد مقاومت وافزایش عضوگیری حاکمیتی ورشدخودکفایی شده است
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 2
    کدام بخش شرع اسلام اجازه می دهد که حقوق مردم ایران تبدیل به مسئله ی جناحی درون کشور استکباری آمریکا بشود؟ جرا کار را به اینجا رساندید؟
  • محمدایوب IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    بورل میگه تحریمها بی اثر شده اما نوکرهای آمریکایی وسرمایه های اسراییل اصلاح طلبان فاسد دائم دررسانه هایشان از فشار تحریم میگن نامردهای وطن فروش وهرزه های سیاسی نان این مردم میخورند ودراغوش دشمن عشوه گری میکنند
  • مسلمان IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 2
    آره بابا خیلی وقته شکست خورده ببین مردم چقدر راضی و خوشحال هستند
  • ناشناس IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    هیچ احمقی چندقطره آب روتوی یه لیوان زهرنمیریزه چند قطره زهرروتوی یه لیوان آب میریزن دقیقاهمون کاروتوی متنش کرده مردک متاسفانه غربگداها دولت قبل یه لیوان زهروباچندقطره آب ریخت توی گلوی ملت.گذشت زمانی که ازهمه لحاظ پرفسورروحانی کشورمونوخاروذلیل کرده بودخداازش نگزره.
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    با این نظر جناب بورل . سادگی نیست توان مان را کنار بگذاریم ، ما در حال قوی تر شدن هستیم . والا پای معامله نمیامدند . مراقب باشید ، فردا همین برجامیان تمام فول ، آتو نگیرند .
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    همه این غلط کردم ها برای انرژیه - زمستان ارزش یورو میپاشه و بحران اقتصادی اجتماعی شروع میشه . تو رو بخدا بزارید یکم ما حال کنیم . اروپا باید یخ بزنه . انشاالله
  • جاویدایران اتمی NL ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 0
    از نظر من وضعیت اتمی ایران حالا در نقطه ای هست که غرب برای احیای برجام باید بسیار بیشتر به ایران بده. ارزشمندترین دارایی ایران در حال حاضر نه چاه ها و میادین عظیم نفتش هست ونه میادین بزرگ و عظیم گازش، نه معادن طلا و مس و نه هر معدنی ارزشمند دیگه، در حال حاضر ارزشمندترین دارایی ایران برنامه اتمی ایرانه، خواستم توجه همه رو با این حرفم به این موضوع حیاتی جلب کنم تا در حد خودم کشورم رو راهنمایی کرده باشم.
  • پیروزه IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    ژنتیک دروغ گو هستید پس احتیاط شرط عقل است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس