روایت «نیویورکر» از خوش‌آمدگویی پهپادی ایران به بایدن

یک نشریه آمریکایی با انتقاد از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه آسیای غربی نوشته این سفر منطقه را در وضعیت خطرناک‌تری قرار داده است.

به گزارش مشرق، یک نشریه آمریکایی در تحلیلی از سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی انتقاد کرده و نوشته این سفر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را به سمت خطرناکتری سوق داده است. 

نشریه نیویورکر با یادآوری اینکه بایدن به هنگام در دست گرفتن قدرت در آمریکا وعده داده بود ایالات متحده را از ورطه دو دهه «جنگ‌های آشوب‌ناک» رها کند نوشته با وجود این، او در سفرش به منطقه اعلام کرد که حاضر است به زور نظامی علیه ایران متوسل شود. 

این نشریه درباره واکنش ایران به سفر بادن نوشته است: «روز جمعه تهران بر روی ناوهای جنگی‌اش در خلیج فارس- جایی که نیروی پنجم دریایی آمریکا مستقر است- از پهپادهای مسلح خود رونمایی خود رونمایی کرد. رسانه‌های ایران گزارش دادند که استقرار این پهپادها برای «خوش‌آمدگویی به بایدن است.»

نیویورکر سپس به لفاظی‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران در جریان سفر بایدن پرداخته است. مطابق این گزارش، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «واژه‌ها آنها را متوقف نخواهد کرد. دیپلماسی آنها را متوقف نمی‌کند. تنها چیزی که ایران را متوقف می‌کند دانستن این است که جهان آزاد از زور نظامی علیه آنها استفاده خواهد کرد.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در مقابل این لفاظی‌ها گفت که ملت بزرگ ایران هیچ ناامنی یا بحرانی در منطقه را نخواهد پذیرفت. او همچنین به واشنگتن و متحدانش هشدار داد هر گونه اشتباه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده ایران مواجه خواهد شد.

وزارت خارجه ایران هم در پیامی در توییتر خاطرنشان کرد که خاورمیانه تا زمانی که اسرائیل نخستین مقصد رئیس‌جمهور آمریکا باشد و امنیتش، نخستین اولویت واشنگتن، خاورمیانه صلح، ثبات و آرامش را تجربه نخواهد کرد.

بوریس رایدل، از کارکنا سابق سیا، پنتاگون و شورای امنیت ملی در مصاحبه‌ای با نیویورکر گفته است: «سفر بادن سیاست‌های آمریکا و همچنین منطقه خاورمیانه را به سمت و سوی بسیار خطرناک‌تری سوق داده است.»

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره هر گونه اقدام علیه ایران هشدار داده است: «جنگ با ایران سه تا چهار برابر بزرگتر و مرگبارتر از جنگ با عراق خواهد بود. چنین اقدامی موجب خواهد شد هر کار دیگری که در خاورمیانه انجام داده‌ایم شبیه جشن کودکستان به نظر برسد.»

نیویورکر همچنین خاطرنشان کرده که سفر چهار روزه بایدن، شکست‌های سیاست‌گذاری بایدن در منطقه خاورمیانه را برجسته کرده است. مطابق این تحلیل، ایالات متحده که از دیرباز خودش را میانجی اصلی صلح در منطقه می‌داند پبشرفت‌های اندکی در بازسازی روابط میان فلسطین و اسرائیل در منطقه به دست آورده است.

بایدن در بیت‌لحم گفت اکنون که اسرائیل روابطش با همسایه‌های عربی را بهبود می‌بخشد واشنگتن می‌تواند از این فضا برای احیای گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی کمک بگیرد. با وجود این، اقدام چندانی در زمینه پیشبرد صلح صورت نگرفت.

بایدن هیچ گامی برای بازگشایی کنسولگری امریکا برای فلسطینی‌ها در قدس برنداشت. این کنسولگری سال ۲۰۱۹ توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به حالت تعطیل درآمد. بایدن همچنین اقدامی برای بازگشایی نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین انجام نداد.

بخش دیگر سفر بایدن به عربستان سعودی بود. این سفر در حالی انجام شد که نامزد جمال خاشقچی با نگارش یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست از بایدن خواست از انجام این سفر خودداری کند.

لیه ویتسون، از تحلیلگران مسائل منطقه و آمریکا می‌گوید: «این سفر نه تنها در حکم یک تسلیم بی‌سابقه در برابر حاکمیت بی‌پروا و غیرپاسخگوی محمد بن سلمان است بلکه تأکیدی مضاعف بر حمایت از مستبدان منطقه و اعطای هدیه‌ای امنیتی به آنها است.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدایوب IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    21 1
    بابا ماداریم پیر میشیم این بی شرف ها آمریکایی از روزی که یادمان هست گفتند گزینه روی میزه وپادوهاشون هم گفتند سایه جنگ را برداشتند از سر کشور بیایید مردباشید یک بار به حرفتان عمل کنید وارزوی مارا برآورده کنید تا به جهانیانیان ثابت کنیم که ببر پوشالی هستید وحتما پوشک جزو جیره جنگیتان برای سربازانتان باشد این صحنه واقعیت است فیلم هالیود نیست اینجا بچه بسیجی با لوله آفتابه سرهنگ اسیر می‌کنه
    • M IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 4
      آمریکا موفق شده
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      1 3
      در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد وبا ورود آواکسها به ناوگان نیروی هوایی ودریایی سپاه قدرت بزرگی اضافه میشه وبه راحتی میشه با نصب موشکهای کروز دریایی وبالستیک روی آواکسها به راحتی میشه دشمن رژیم فرضی صهیون بمباران و شخم زده و محو کرد خرید آواکس اوجب کفایی واوجب من واجبات
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      5 0
      جناب M! آمریکا در چه زمینه‌ای موفق شده؟
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    12 1
    بایدن برای سفر به عربستان ذی الحجه را انتخاب کرد. بدین دلیل که حوثی های یمن در این ماه به حرمت حجاج اقدامی نخواهد کرد
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    14 1
    تو عراق مگه جنگیدید؟ که بخواد 3 تا 4 برابر جنگ ایران بزرگتر از عراق باشه!
    • ایران iran IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      11 1
      دقیقا" به نکته خوبی اشاره کردید گرامی ، آمریکا ابتدا عراق و لیبی رو خلع سلاح کرد بعد با اطمینان کامل اقدام به حمله نظامی به این کشورها کرد ، خوشبختانه با تدبیر رهبری و بزرگان ایران کشور ما تن به خلع سلاح شدن نداد که هیچ ... بلکه ما ایران و جبهه مقاومت رو در منطقه روز به روز قدرتمند تر قوی تر کردیم در عرصه دفاعی و نظامی بازدارندگی خوبی ایجاد کردیم و انشاالله بهتر و قدرتمندتر هم خواهیم کرد ایران بیشه شیران ، ایران بزرگترین نیروی نظامی و قدرت این منطقه رو دارد ایران سالهاست در حال تقویت بنیه نظامی خودش در کشور و در منطقه بوده و هست آمریکا که هیچ کل منطقه هم جرات و جسارت روبرو شدن با ایران رو در یک جنگ علنی نخواهند داشت ، ایران سورپرایزهای ویژه ای برای دشمنان خویش تدارک دیده ... جانم فدای ایران ، جانم فدای رهبرم سیدعلی خامنه‌ای
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    4 1
    اینهاازشروع جنگ باایران نمیترسند ازعواقبش که هم دینها ومتحدین وهم نژادهای درامریکا وقدرت موشکی وتکنولوژی ایران نابودشان کنه که ایران هم هرثانیه خودش ومتحدانش رشدکمی وکیفی درکنارکسری دراستکباراست
  • UA ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    4 2
    اللهم عجل لولیک الفرج ____سد ایسیلو‌‌ نباشد. ______ ترکیه یزید، فرات را بست. ___ فرات را دوباره بسته اند هل من ناصر ینصرنی‌
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    4 1
    بابا ابرقدرت نکشیمون!! مگه همین جیره خورای لشکر فیک سایبریتون نمیگن ایران ضعیفه هیچی نداره اون اندک چیزایی هم که داره خرت و پرتای ته انباری چین و روسیه است، خب واسه یه ایران ضعیفِ آویزون چین و روس خودتونو پاره کردید واسه تشکیل ائتلاف منطقه ای و ناتوی عربی؟؟!!!! پس مثل روز روشنه که مثل سگ دروغ گفتید و میگید چون ایران ابرقدرتی نو ظهور و قدرت بلامنازع منطقه است که برای تقابل باهاش مجبور به تشکیل ائتلاف شُدید که همونم اعضای ترسو و فیکش جرات تشکیلشو نداشتن و ندارن و یکی یکی پیغام میفرستن ما عمرا علیه شما وارد ائتلاف یا هرچیزی بشیم چون از عواقب وحشتناکش با تمام وجود آگاهند، قابل توجه مستعمره های فکری غرب و فریب خوردگان و خود تحقیران ببینید که تمام محور غربی عبری عربی به آب و آتش میزنند برای مقابله با ابر قدرت نوظهور منطقه جمهوری اسلامی ایرانِ بزرگ
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 1
    چطور اونا میتونن بمب اتم داشته باشن و به این سبب زبونشون هم درازتر بشه و ما رو هم تهدید کنن،ما هم میتونیم بمب درست کنیم و به دنیا هم نگیم که درست کردیم و هر موقع که ما رو تهدید کردن،بزنیم تو دهنشون که کیف کنن
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 1
    چطور اونا میتونن بمب اتم داشته باشن و به این سبب زبونشون هم درازتر بشه و ما رو هم تهدید کنن،ما هم میتونیم بمب درست کنیم و به دنیا هم نگیم که درست کردیم و هر موقع که ما رو تهدید کردن،بزنیم تو دهنشون که کیف کنن
  • کیهان IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    درود به شماها دریادلان ایرانی عزیز. خدا قوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس