موضع گیری فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران درباره برجام

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر خلاف واقعیات ادعا کرد: رویکرد ایران در مذاکرات دوحه باعث شد فرصت خوبی برای دست یافتن به توافق احیای برجام از دست برود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت:

رابرت مالی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی ان‌پی‌آر گفت: در این دور اخیر، اتحادیه اروپا در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده می‌خواست حداقل یک تلاش دیگر را انجام دهد؛ بنابراین از هر دو هیئت دعوت کرد تا به دوحه بیایند، با این امید که ایرانی‌ها تمایلی برای پاسخ‌دهی مثبت نشان دهند. اما متأسفانه ایران نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود.

وی گفت: اتحادیه اروپا از آن‌چه گمان می‌کرد برآیند منصفانه‌ای خواهد بود روی میز قرار داد و ما گفتیم برای آن توافق آمادگی داریم. طرفی که پاسخ مثبت نداد ایران بود. ایران اگر آمادگی ارائه پاسخ ندارد، مشخص نیست به چه دلیل به مذاکرات آمدند. ایران در دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت.

ادعای رابرت مالی در حالی است که دولت بایدن نتوانسته میان ادامه تحریم‌ها یا توافق، یکی را انتخاب کند و در واقع، توافقی را می‌پسندد که در آن تحریم‌ها همچنان برقرار بماند و آمریکا هم هیچ تضمینی ندهد که بدعهدی گذشته را تکرار نمی‌کند.

این واقعیت به قدری روشن است که مجله نیوزویک به تازگی نوشت: دولت بایدن، هیچ پیشنهاد روشنی برای لغو تحریم‌های ایران ندارد.

نیوزویک می‌نویسد «دولت بایدن بسیار به عرضه نفت ایران به بازار نیاز دارد اما هیچ راهکار روشنی برای لغو تحریم‌های ایران ارائه نکرده است. ایران و ونزوئلا می‌توانند نیاز ایالات متحده در حوزه انرژی را تامین کنند، مشروط بر این که بایدن تحریم‌های اعمال شده دوره ترامپ را لغو کند. به این ترتیب، انتظار می‌رود که به طور بالقوه ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت بیشتری به بازار جهانی عرضه شود. اکنون هر گالن بنزین در آمریکا در قیمت بی‌سابقه پنج دلار نوسان می‌کند و این قیمت بنزین، خبر خوبی برای دولت بایدن که خود را آماده انتخابات کنگره می‌کند، نیست. اگر بایدن قدمی برای عرضه بنزین به بازار جهانی برندارد، در نهایت هزینه‌های سیاسی‌اش را پرداخت خواهد کرد.

دولت بایدن، هیچ راهبرد روشنی برای لغو تحریم‌هایی که دونالد ترامپ وضع کرد، ندارد. اثربخشی تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشارکت‌های راهبردی فزاینده بین تهران و کاراکاس مورد چالش قرار گرفته است. به علاوه، در پی کاهش عرضه انرژی و افزایش قیمت آن، حمایت داخلی در آمریکا برای کمک به اوکراین نیز رفته رفته رنگ می‌بازد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 3
    ایران تمایل ندارد برجام احیا شود و حالت نه جنگ و نه صلح همچنان باقی باشد
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 0
      مفادبرجان نصب دوربین درصنایع هسته ای ایران بود وبتن ریزی وپلمپ هم داوطلبانه انجام دادیم تحریمهارابیشترواموال بلوکه شده ایران راپس ندادنداونوقت ایران مایل نیست به برجام برگرده ماده ای که مربوط به ایران باشدمونده که انجام نداده باشه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 2
    لازم نیست بگین دروغ بزرگ، بگین "گاوچرونه گفت" کافیه، چون گاوچرون جماعت جز دروغ از دهنش در نمیاد!!!
  • سید IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 3
    به یمن عملکرد دولت انقلابی آقای رئیسی امروزه ورق برگشته است و این غربی ها و به خصوص یانکی ها هستند که بسیار به تواق نیازمندند، عجله هم دارند و زمان برایشان بسیار مهم شده است! در دوره روحانی اما برعکس بود، با وجودی که غربی ها هیچ امتیازی به ایران ندادند، بلاهت وی و هیئت مذاکره کننده اش به امید سراب رفع تحریم ها و این که بیشتر به دنبال محبوبیت بودند تا خدمت، همه داشته های ایران را دو دستی تقدیم غربی ها کردند و دست از پا درازتر تحریم های بیشتر را ارمغان آوردند!!
  • ترابیان IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    اف بر افساد طلبان وطن فروش ...گو مخصوصا ظریف بی سواد و .مزدور روح... که برجام کذایی که تنها قرارداد یکطرفه قرن را بدون هیچ گونه ضمانت اجرایی که تمام بندهای آن به ضرر ایران است را گذاشتند تو کاسه ملت
  • حمید IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    این رابرت مالی در نذاکرات هم گاز میگرفت
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    4 1
    تحریمهای هسته ای بایدبرداشته شودچون ماطبق توافق دوربین های ازانس اتمی رانصب کرده ایم رابرت مالی اشغال افکنی کرده متن توافق همین بوده ولاغیر
  • مجید IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 2
    کیهان افشا کننده جریان وابسته به رسانه های آمریکا!!!!!
  • حمیدی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    راست گفه
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      گفه نه گفته. فارسیتو تقویت کن. بعدش نخیر راست نگفته . راست رو نیوزویک گفته. نیوزویک هم که رسانه سپاه نیست. اقرار به نفس هم که پذیرفتنی است
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      نح، درغ گفه!!!
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 1
      سیاست آمریکا تفرقه بینداز است
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 0
    تجربه نشون داده اخبار درست و راست مذاکرات رو باید از طرف مقابل بشنویم...
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 1
      این جمله شما در زمان جناب امیرکبیر زمانه درست بود.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    ایران از طرف مقابل احساس ضعف و نیاز میکنه بنابراین خواسته خودش رو بیشتر کرده... این بدیهی ترین اصل در مذاکرات بین المملی و منطق قدرته!!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • کارمند ساده IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    از سیاست ماکیاولی چیزی به غیر از دروغ انتظار دارید؟پس از سیاست اسلامی هم باید چیزی به غیر از راستگویی انتظار نداشته باشیم؟.... و تو خود بخوان حدیث مفصل از ....
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 1
    تیم ایران بیشتر برای خوردن کباب در بهترین هتل ها می‌ره نه برای توافق.همان کاری که جلیلی می کرد
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    ترکیه مثل‌ یزید، فرات را بسته است
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس