کد خبر 1395573
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کهکشانی‌ترین نیمکت لیگ ۲۲

حضور دستیار سابق مورینیو و تیمش روی نیمکت سپاهان باعث شده که به نیمکت زردها لقب کهکشانی‌ترین نیمکت لیگ را بدهند.

به گزارش مشرق، حضور ژوزه مورایس روی نیمکت سپاهان ازجمله اتفاقات مهم تابستان امسال در لیگ برتر ایران لقب گرفت و این مربی پرتغالی که سابقه سال‌ها دستیاری مورینیو را در تیم‌های مختلف دارد می‌تواند رقابت‌های فصل بعد لیگ ایران را بسیار جذاب‌تر کند. مورایس که جانشین محرم نویدکیا در این باشگاه اصفهانی شده حالا دستیارانش در کادرفنی این تیم را نیز معرفی کرده که نام‌های جذابی برای هواداران این تیم هستند و آنها از همین حالا برای شروع فصل جدید هیجان‌زده هستند. هوگو آلمیدا، مهاجم سرشناس پرتغالی که زمان زیادی از بازنشستگی‌اش نمی‌گذرد به همراه گلر سابق پورتو و همچنین ژوائو پدرو که او هم در تیم‌هایی چون چلسی، رئال مادرید و اینترمیلان دستیار مورینیو بوده سه نفری هستند که مورایس با نظر خودش به کادر فنی سپاهان اضافه کرده تا این تیم از حالا خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی فصل بعد مطرح کند. اتفاقی که البته اظهارنظر درباره آن هنوز خیلی زود است و باید منتظر ماند و دید این تیم اصفهانی در نقل‌وانتقالات تابستانی چه بازیکنانی را به ترکیب تیم خود اضافه خواهد کرد.

قهرمانی تاریخی با مورینیو

در میان نفراتی که در کادرفنی جدید سپاهان حضور دارند بدون تردید هوگو آلمیدا چهره شناخته ‌شده‌تری است؛ چراکه سابقه بازی در تیم‌های بزرگی را در کارنامه دارد و حتی سابقه قهرمانی در اروپا نیز در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. مهاجمی که در تیم‌ملی کشورش نیز عملکرد خوبی داشته و در ۵۷ بازی توانسته ۱۹ بار دروازه حریفان را باز کند. در چنین شرایطی بازیکنان تهاجمی باشگاه می‌توانند به خوبی از تجربیات و توصیه‌های فنی او برای پیشرفت و بهتر شدن استفاده کنند.

آلمیدا که تنها ۳۸ سال دارد فوتبال را از تیم‌های پایه ناوال و سپس پورتو آغاز کرد و توانست خیلی زود به تیم دوم و اصلی پورتو نیز راه پیدا کند. از فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ او به تدریج به تیم اصلی باشگاه اضافه شد و در نخستین سال حضورش در این لیگ که البته به‌عنوان بازیکن قرضی در تیم لیریا بازی می‌کرد، توانست در ۱۳ بازی لیگ سه گل بزند و نشان داد که مهاجم آینده‌داری است. سال بعد یکی از تاریخی‌ترین فصول پورتو رقم خورد و این باشگاه موفق شد با هدایت ژوزه مورینیوی جوان فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود. آلمیدا اگرچه نقش چندانی در این موفقیت نداشت و فقط دقایقی در دو مسابقه مرحله گروهی این تیم به میدان رفته بود اما درنهایت عضوی از تیمی به حساب می‌آید که موفق شدند این موفقیت به یادماندنی را رقم بزنند. در نیم‌فصل دوم سال بعد او دوباره به بواویشتا قرض داده شد و در آنجا در ۱۴ بازی سه گل زد و در بازگشت دوباره به پورتو توانست فرصت بیشتری برای بازی در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ پیدا کند. ۴ گل و ۲ پاس‌گل در ۲۷ بازی حاصل عملکرد او در این تیم بود که البته این آخرین باری بود که با پیراهن پورتو در میادین دیده شد. آلمیدا با دو قهرمانی در لیگ، دو جام حذفی پرتغال و یک قهرمانی در اروپا پورتو را به مقصد بوندس‌لیگا ترک کرد. در پایان فصل او با انتقالی قرضی که بند دائمی نیز در آن گنجانده شده بود به فوتبال آلمان رفت تا برای وردربرمن بازی کند.

برمن در آن زمان یکی از تیم‌های خوب آلمان بود که در لیگ قهرمانان اروپا نیز حضور داشت و آلمیدا به لطف این انتقال توانست فرصت بیشتری برای بازی در این تورنمنت مهم به دست آورد. برمن در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ در همان مرحله گروهی حذف شد و به جام یوفا رفت و در آنجا بود که آلمیدا با ۴ گل زده در ۸ بازی نقش مهمی در رسیدن تیمش به نیمه‌نهایی این مسابقات داشت. این تیم آلمانی در آن فصل با عبور از سد آژاکس، سلتاویگو و آلکمار به نیمه‌نهایی رسید اما در این مرحله در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت ۵ بر یک به اسپانیول باختند که تک‌گل برمن را آلمیدا در مسابقه برگشت زد. این تیم که از عملکرد او در بوندس‌لیگا که شامل ۵ گل و ۵ پاس‌گل در ۲۸ بازی بود، رضایت داشت قراردادش را دائمی کرد تا این مهاجم پرتغالی به بازی در این تیم ادامه دهد.

نایب‌قهرمانی در اروپا

فصل بعد برمن دوباره سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد اما این بار باید از مرحله انتخابی برای رسیدن به دور حذفی تلاش می‌کرد. در نخستین مسابقه آنها به مصاف دینامو زاگرب رفتند که در مجموع ۵ بر ۳ برنده شدند که آلمیدا با یک گل و دو پاس‌گل تاثیر زیادی در موفقیت تیمش داشت. در بازی بعدی نیز آنها ۳ بر یک سمپدوریا را در بازی رفت بردند که این مهاجم پرتغالی یک پاس‌گل داد اما در اواخر بازی دچار مصدومیت شد تا بازی برگشت را از دست بدهد. برمن درنهایت به دور گروهی رسید و آلمیدا در دو مسابقه برابر المپیاکوس و لاتزیو گل زد اما این تیم نتوانست در گروهی که رئال مادرید هم در آن حضور داشت به موفقیتی برسد. آمار این مهاجم گلزن در این فصل بوندس‌لیگا بهتر بود و در ۲۳ مسابقه ۱۱ گل زد.

برمن به لطف عملکرد خوب این مهاجم ملی‌پوش پرتغالی توانست عنوان نایب‌قهرمانی لیگ را کسب کرده و فصل بعد هم در لیگ قهرمانان حاضر شود. برمن این بار اگرچه در گروهی راحت‌تر قرار داشت و با اینترمیلان، پاناتینایکوس یونان و آنورتوسیس فاماگوستا قبرس همگروه بود با وجود ۲ گلی که آلمیدا زد بازهم موفق به صعود از گروه خود نشد. برمن به جام یوفا رفت و در آنجا توانست با کنار زدن رقبایی چون میلان، سن‌اتین، اودینزه و هامبورگ به فینال برسد. آلمیدا در این دیدارها یک گل و سه پاس‌گل داشت و به تیمش کمک کرد تا راهی فینال این تورنمنت مهم شود اما خودش به دلیل کارت زردی که در دقیقه ۲+۹۰ دیدار برگشت نیمه‌نهایی برابر هامبورگ گرفت نتوانست در فینال تیمش را همراهی کند و برمن هم این بازی را در پایان وقت اضافه ۲ بر یک به شاختار دونتسک اوکراین باخت تا تیمش که با هدایت توماش شاف و بازیکنانی نظیر مسوت اوزیل، پر مرته‌ساکر، کلودیو پیزارو، تورستن فرینگز و دیه‌گو برزیلی امید زیادی به فتح جام داشت درنهایت به‌عنوان نایب‌قهرمانی بسنده کند. در آن فصل برمن اما یک جام گرفت و موفق شد در رقابت‌های حذفی آلمان با برتری برابر لورکوزن در فینال، قهرمان شود. آلمیدا در طول این تورنمنت با ۴ گل و دو پاس‌گل عملکرد خوبی در ترکیب تیمش بود و نقش مهمی در قهرمانی برمن داشت. آلمیدا همچنین در لیگ ۹ گل زد و ۴ پاس‌گل داشت که نسبت به سال قبل دچار افت شده بود.

سال بعد آنها راهی لیگ اروپا شدند که در همان دور گروهی حذف شدند و در لیگ هم با ۷ گل و یک پاس‌گل آلمیدا درنهایت رتبه سوم را به دست آوردند. او در پنجمین فصل حضورش در فوتبال آلمان توانست در نیم‌فصل نخست یک گل در لیگ قهرمانان و ۹ گل هم در لیگ بزند و روند خوبی داشت اما در ماه ژانویه باشگاه تصمیم گرفت او را به بشیکتاش ترکیه بفروشد و به این ترتیب او در ازای ۲ میلیون یورو راهی این تیم شد. در این تیم ترکیه‌ای او شروع خوبی نداشت و در نخستین مرحله لیگ اروپا نتوانست مانع از دو شکست سنگین ۴ بر یک و ۴ بر صفر برابر دیناموکی‌یف در دیدارهای رفت و برگشت شود. بشیکتاش فصل را با عنوان پنجمی لیگ به پایان برد و به لیگ اروپا رفت و البته در جام حذفی نیز قهرمان شد. عملکرد آلمیدا در دومین فصل حضورش در این کشور بهتر بود و توانست با سه گل و ۲ پاس‌گل در اروپا و ۱۰ گل و سه پاس‌گل در لیگ به تیمش کمک کند تا به رده چهارم جدول برسد و در آخرین فصل بازی برای بشیکتاش هم ۱۳ گل در لیگ زد اما این باشگاه تمایلی به تمدید قرارداد با او نداشت و به این ترتیب دوران حضورش در این تیم به پایان رسید.

او مدتی بعد به چزنای ایتالیا رفت و نیم‌فصل در سری A بازی کرد که موفقیت‌آمیز نبود و در ادامه به لیگ روسیه کوچ کرد تا برای کراسنوداری این کشور بازی کند. حضور او در این تیم و همچنین آنژی چندان برایش خوش‌یمن نبود و نتوانست نمایش خوبی در این دو تیم روسی و فوتبال این کشور داشته باشد. در ادامه با پیشنهاد هانوفر به بوندس‌لیگا برگشت اما در نیم‌فصل بازی برای این تیم هم فقط یک گل زد. تیم  آاک آتن مقصد بعدی او بود که در طول دو فصل فقط ۵ بار توانست برای این تیم یونانی گلزنی کند و به همین دلیل راهی هایدوک اشپیلت شد تا شاید در سال‌های آخر فوتبالش بتواند در لیگ کرواسی روزهای خوبش را تکرار کند اما در آنجا هم ۳ گل و ۲ پاس‌گل حاصل کارش بود تا در ۳۵ سالگی تصمیم به بازگشت به کشورش بگیرد.

کویمبرا در دسته دو پرتغال آخرین تیمی بود که آلمیدا در آن بازی کرد که در فصل نخست ۱۰ گل زده اما در سال بعد درحالی که فقط یک گل به ثمر رسانده بود در ۶ فوریه ۲۰۲۰ بازنشستگی‌اش را اعلام کرد و سرانجام کفش‌هایش را آویخت. او بلافاصله به‌عنوان کمک مربی در تیم دوم باشگاه مشغول به کار شد و در فصل قبل هم به‌عنوان دستیار ژوائو کارلوس پریرا، سرمربی کویمبرا در این تیم کار می‌کرد تا اینکه با نظر مورایس به کادرفنی سپاهان اضافه شد.

گلر دوم و بدنساز آقای خاص

آلمیدا تنها پرتغالی جذاب حاضر روی نیمکت سپاهان برای فصل ۲۲ نیست؛ چراکه علاوه‌بر او پائولو سانتوس که سابقه حضور در تیم‌های بنفیکا و پورتو به‌عنوان دروازه‌بان را دارد قرار است در فصل جدید گلرهای این تیم اصفهانی را تمرین بدهد. سانتوس که در سال ۱۹۹۱ و با بازی برای تیم‌های پایه بنفیکا وارد فوتبال حرفه‌ای شد در تیم‌های میرنس، اولیوایس، پنافیل و استرلا به‌صورت قرضی بازی کرد و مدتی نیز در پورتو حضور داشت که تنها عنوان قهرمانی‌اش را در طول دوران فوتبالش با این تیم جشن گرفت و قهرمانی در جام حذفی پرتغال را به دست آورد. البته در آن زمان که هدایت تیم را مورینیو برعهده داشت، ویتور بایا گلر مشهور اول پورتو بود و به همین دلیل سانتوس فرصت زیادی برای اثبات توانایی‌هایش به دست نیاورد. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ در ترکیب براگا بهترین دوران فوتبالش را سپری کرد و در هر ۴ فصل در جام یوفا هم فرصت بازی پیدا کرد. بهترین سال حضورش در این تیم مربوط به فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ است که در ۳۴ بازی لیگ پرتغال فقط ۲۲ گل خورد و ۱۸ بار موفق به کلین‌شیت شد. براگا در آن فصل با وجود در اختیار داشتن دومین خط دفاعی برتر مسابقات در رتبه چهارم جدول قرار گرفت.

او با ترک براگا مدتی بدون تیم ماند تا اینکه به دسته دو پرتغال رفت تا برای استوریل بازی کند و عملکرد خوبش در این باشگاه سبب شد تا ریو آوه با قراردادی دوساله او را به خدمت بگیرد و اگرچه در فصل نخست گلر اصلی این تیم بود اما در سال بعد بیشتر ذخیره بود و درنهایت در انتهای مسابقات تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت و وارد دنیای مربیگری شد.

در کنار او ژوائو پدرو هم به‌عنوان مربی بدنساز به کادرفنی این تیم اضافه شده که او هم مثل مورایس در رئال مادرید، چلسی و اینترمیلان سابقه حضور در بین دستیاران ژوزه مورینیو را داشته و در سال‌های اخیر هم در تیم‌های مختلفی حضور داشت که بیشتر به‌عنوان دستیار مورایس مشغول به کار بوده و به نوعی بدنساز مورد اعتماد او به‌شمار می‌رود. پدرو از سال ۲۰۱۴ و زمانی که مورایس در الشباب مربیگری می‌کرد همراه او بوده و در ادامه در تیم‌های اسپرانس تونس، آاک آتن یونان، بازنزلی انگلیس، کارپاتی اوکراین و جئونبوک موتورز کره‌جنوبی در کنار این مربی پرتغالی حضور داشته است. پدرو در این مدت فقط یک فصل در شفیلدونزدی به‌عنوان مربی بدنساز این تیم حاضر در چمپیونشیپ مشغول به کار بود. در آن فصل کارلوس کارواخال، سرمربی سابق ریو آوه که مهدی طارمی را به فوتبال پرتغال معرفی کرد هدایت این تیم را برعهده داشت و این نشان می‌دهد که پدرو در این مدت با حضور در تیم‌های مختلف مورد اعتماد مربیان بزرگی قرار داشته است. در چنین شرایطی کادرفنی پرتغالی سپاهان می‌تواند یکی از جذابیت‌های لیگ برتر فصل جدید باشد و این تیم که فصل قبل با وجود در اختیار داشتن بازیکنان خوب عنوانی بهتر از سومی کسب نکرد حالا امیدوار است یکی از مدعیان جدی قهرمانی باشد و پس از سال‌ها جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رشید IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    الکی جوسازی نکن چون تیم خودت که همه ستاره های داخلی و لژیونر را جارو کرده کهکشانیه
  • سعید IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    💛💛💛💛💪💪💪💪💪 زنده باد سپاهان بزرگ ایران
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    یاشاسین تیراختور آذربایجان
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    پرسپولیس سپاهان فولاد تراکتور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس