کد خبر 1395416
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
ترامپ

نایب‌رئیس کمیته تحقیقات کنگره احتمال صدور حکم سنگین برای ترامپ در جریان حمله به ساختمان کنگره را رد نکرده است

به گزارش  مشرق، کمیته تحقیقات درباره حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره به‌تازگی اعلام کرده که ممکن است علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور «ارجاع جنایی» به وزارت دادگستری صورت گیرد که در این صورت احتمال محکومیت سنگین ترامپ وجود خواهد داشت.

این خبر را «لیز چنی»، نایب‌رئیس کمیته تحقیقاتی اعلام کرده و روزنامه گاردین با ذکر نقل قول از این نماینده کنگره آمریکا نوشته است: «مردی در موقعیت ترامپ هرگز نمی‌تواند بار دیگر حتی به کاخ سفید نزدیک شود.» لیز چنی، نماینده ایالت آیوا، همچنین در ارتباط با تعیین تکلیف پرونده شورش کنگره گفته که درنهایت این وزارت دادگستری آمریکاست که درباره این پرونده تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به‌گفته چنی، در جریان حمله به کنگره حتی برخی از معترضان قصد داشتند «مایک پنس» معاون ترامپ را به دار آویزند و در آن وضعیت هم معاون او و هم اعضای کنگره در معرض تهدید قرار داشتند، اما ترامپ اقدامی برای توقف معترضان انجام نداد. وزارت دادگستری آمریکا تنها نهادی است که می‌تواند ترامپ را تحت تعقیب قرار دهد و کمیته تحقیقات کنگره نتایج تحقیقات خود را به وزارت دادگستری ارجاع خواهد داد.

اظهارات لیز چنی درباره احتمال «ارجاع جنایی» نتیجه تحقیقات کنگره پس از شهادت «کسیدی هاچینسون»، دستیار سابق ترامپ در کاخ سفید در جلسه اخیر کمیته تحقیقات صورت می‌گیرد. بسیاری معتقدند بخشی از شهادت هاچینسون باعث شده ترامپ بیش از هر زمان دیگری به رفتار مجرمانه ثابت‌شده نزدیک باشد. هاچینسون در شهادت خود در کنگره گفته که در جریان حمله به کنگره، ترامپ از این موضوع باخبر بود که برخی از شورشیان مسلح هستند، اما او همزمان از معترضان می‌خواست که ایستادگی کنند و بجنگند و به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند.

هاچینسون در شهادت خود در کمیته کنگره گفته که ترامپ مصمم به رفتن در میان معترضان بود و از اینکه سرویس امنیتی رئیس‌جمهوری در آن روز اجازه رفتن به کنگره را به او نداد، به‌شدت خشمگین شده بود و حتی در یک نوبت به‌دنبال گرفتن فرمان خودرو برای تغییر مسیر به سمت معترضان بود.

هم‌اکنون پرسش کارشناسان حقوقی درباره نقش ترامپ در ماجرای حمله به کنگره این است که آیا او قصد ترغیب هوادارانش برای انجام این کار را داشته و آیا از این موضوع مطلع بوده که احتمال وقوع شورش وجود دارد یا خیر؟ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تحقیقات کمیته منتخب مجلس نمایندگان در مورد حمله ۶ژانویه به کنگره را یک نمایش سیاسی و ادامه اقدامات علیه خود توسط دمکرات‌ها عنوان می‌کند.

گفته شده اگر در اتهامات کمیته تحقیقات، ترامپ به مانع‌تراشی در روند کار کنگره محکوم شود، این اتهام با حداکثر ۲۰سال زندان همراه خواهد بود و این اتهام قبلاً از سوی دادستان‌های فدرال علیه صدها شرکت‌کننده در اعتراضات 6ژانویه در کنگره مطرح شده است. حامیان ترامپ تحقیقات کمیته منتخب را تلاشی از سوی دمکرات‌ها برای جلوگیری از حضور دوباره ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ می‌دانند.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس