کد خبر 1395060
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

فیلتر شنی یکی از دستگاه‌های رایج و پرکاربرد برای پاکسازی و تصفیه آب استخر است که با فرآیند فیلتراسیون ذره‌های ماسه، شن، رسوبات، فلزات، هیدروکربن‌ها و غیره را از آب استخر جدا کرده و باعث تصفیه آب می‌شود. آب پس از تصفیه شدن وارد مخزن این دستگاه خواهد شد. انواع مختلف این دستگاه شامل فیلترهای تند، کند و تحت فشار است. این دستگاه‌ها علاوه بر تصفیه آب استخر در هتل‌ها، رستوران‌ها، آپارتمان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس نیز کاربرد دارد. اما با توجه به حساسیت تمیز بودن آب استخر برای سلامت شناگران و پاکسازی آب از عرق و چربی‌های موجود در آن، تصفیه آب استخر با انواع تحت فشار این دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم درباره ساختار فیلتر شنی، نقش فیلتر شنی در تصفیه آب و نحوه کارکرد فیلتر شنی استخر صحبت کنیم.

طرز کار فیلتر شنی استخر چگونه است؟

 استفاده از فیلتر شنی استخر چه اهمیتی دارد؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم؛ یکی از تجهیزات پرکاربرد و متداول در استخرهای شنا که برای پاکسازی آب از آلودگی و ذرات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فیلتر شنی یا فیلتر تحت فشار است.‌ پاکیزه بودن و تمیزی آب استخر، برای کسانی که به شنا علاقه‌مند هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مردم هرگز علاقه‌ای به شنا در استخرهای آلوده و کثیف ندارند. آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در آب استخر، سلامت شناگران را به خطر می‌اندازد. از طرفی تعداد مراجعه‌کنندگان به استخر نیز کاهش می‌یابد. بنابراین درآمد حاصل از مراجعه شناگرها به استخر نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کسانی که مالک یک استخر عمومی هستند؛ می‌توانند با خرید یک دستگاه فیلتر شنی استخر از کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان به استخر و وارد شدن ضررهای مالی ناشی از آلودگی آب، جلوگیری کنند. با تصفیه آب استخر از انتقال بیماری‌های واگیردار، جلوگیری شده و سلامت افراد تضمین خواهد شد.

ساختار فیلتر شنی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ساختار فیلتر شنی از اجزایی شامل شیر فیلتر، بدنه فیلتر، فشارسنج، لوله‌ها، سیلیس و دریچه بازدید تشکیل شده است که در ادامه درباره هر یک توضیحات مختصری خواهیم داد.

  • شیر فیلتر. در تمام فیلترهای شنی، قطعه‌ای به نام شیر فیلتر وجود دارد که جریان آب ورودی و خروجی را کنترل می‌کند. یکی از مجهزترین انواع شیر فیلتر، شیر شش راهه است و عملکرد دستگاه را به خوبی کنترل می‌کند.
  • بدنه فیلتر. بدنه یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده دستگاه فیلتر شنی استخر است. بدنه این دستگاه ممکن است از مواد فلزی یا پلی استری فایبرگلاس و غیره، ساخته شده باشد. از بین تمام بدنه‌ها، جنس فایبرگلاس از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار است.
  • فشار سنج. برای کنترل فشار آب خروجی و ورودی به فیلترهای شنی استخر از قطعه‌ای به نام فشار سنج استفاده شده است. این قطعه به خوبی می‌تواند فشار آب جریان یافته در فیلترهای شنی را کنترل کند.
  • لولههای فیلتر. لوله‌ها یکی دیگر از بخش‌های فیلترهای شنی است و برای انتقال آب کاربرد دارد. آب از طریق لوله‌ها به مخزن وارد شده و فیلتر می‌شود. سپس آب تصفیه شده طی فرآیند فیلتراسیون به وسیله لوله‌ها به سمت تجهیزات دیگر و تکمیل شدن پروسه تصفیه، هدایت می‌شود.
  • سیلیس. سیلیس به‌عنوان بخشی از ساختار فیلتر شنی در داخل مخزن این دستگاه به کار می‌رود و دارای دو نوع شنی و شیشه‌ای است. کارآیی و مزایای سیلیس‌های شیشه‌ای نسبت به انواع شنی بیشتر است. این قطعه شفافیت بالایی دارد و به‌عنوان ماده‌ای بیولوژیکی و فرآوری شده، بهتر می‌تواند به فیلتراسیون آب استخر کمک کند.
  • دریچه بازدید. دریچه بازدید قسمتی از ساختار فیلتر شنی است که برای دسترسی به داخل دستگاه و بررسی اجزای داخلی آن از جمله سیلیس‌ها کاربرد دارد.

طرز کار فیلتر شنی استخر چگونه است؟

فیلتر شنی علاوه بر استخر در چه صنایعی کاربرد دارد؟ 

انواع مختلف این دستگاه علاوه بر تصفیه آب و شفاف‌سازی استخرهای شنا و استخرهای پرورش ماهی در صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، پاکسازی و تصفیه فاضلاب‌های انسانی و صنعتی، تصفیه آب در صنایع رنگسازی، صنایع غذایی و صنایع کاغذسازی، شفاف‌سازی آب در صنایع فولاد، صنایع تولید لاستیک و پلاستیک، تصفیه فاضلاب ساختمان‌های مسکونی و تجاری، تصفیه آب پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها و فیلتراسیون سیستم‌های برودتی و حرارتی‌ نیز کاربرد دارد. نقش فیلتر شنی در این صنایع دریافت آب کثیف و آلوده و ارائه آب تمیز و شفاف است‌. تمام چربی‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر ذرات توسط این دستگاه از آب جدا می‌شوند.

طرز کار فیلتر شنی استخر به چه صورت است؟‌

نقش فیلتر شنی در تصفیه آب استخر بسیار مهم است و باعث زلال شدن و شفاف‌سازی آب و حفظ سلامت شناگران می‌شود.‌ طرز کار فیلتر شنی استخر به این صورت است که ذرات معلق موجود در آب استخر با عبور از این دستگاه از آب جدا می‌شوند و در نهایت آبی تمیز و زلال از آن خارج می‌شود. در واقع آب از طریق پمپ تصفیه به سمت فیلتر شنی هدایت شده و به بخش بالای این دستگاه وارد می‌شود. سپس با جاری شدن روی بستر شن یا سیلیس تمام ذرات معلق، ویروس‌ها و باکتری‌های آب از آن جدا شده و آب مجدداً به استخر باز می‌گردد. در کف دستگاه یک ردیف سیلیس درشت در ابعادی با قطر پنج الی هشت میلی‌متر قرار گرفته است. در ردیف بعدی سایز قطر سیلیس‌ها بین سه تا پنج میلی‌متر و در ردیف بالاتر بین یک تا سه میلی‌متر می‌باشد. در ردیف بالا سایز قطر سیلیس‌ها معمولاً کمتر از یک میلی‌متر است. آب تصفیه شده بعد از عبور از لایه‌های سیلیس به صورت کاملا تمیز و بهداشتی از بخش پایینی دستگاه خارج می‌شوند.

طرز کار فیلتر شنی استخر چگونه است؟

خرید فیلتر شنی استخر از فروشگاه اینترنتی اکسین آب

تمیزی و بهداشت آب استخر از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. مسئولین استخرهای عمومی معتبر به این نکته توجه ویژه‌ای دارند و با خرید تجهیزات مورد نیاز به‌طور متناوب، آب استخر را از وجود آلاینده‌هایی مانند قارچ، میکروب، تخم انگل، باکتری، ویروس، چربی بدن افراد شناگر، گرد و غبار و غیره تمیز می‌کنند. اگر جزء افرادی هستید که به تازگی اقدام به راه‌اندازی یک استخر عمومی کرده‌اند؛ برای خرید فیلتر شنی استخر ابتدا باید یک فروشگاه معتبر را پیدا کنید و سپس با مقایسه محصولات ارائه شده در آن، سایز و نوع دستگاه مورد نظر خود را از بین محصولات متنوع فروشگاه انتخاب کنید. یکی از فروشگاه‌های معتبر ارائه دهنده تجهیزات استخر، سونا و جکوزی که محصولات خود را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد؛ فروشگاه اکسین آب با آدرس اینترنتی https://oxinab.com/ است. این فروشگاه در تمام مناطق ایران دارای نمایندگی است‌. در اکسین آب علاوه بر تجهیزات استخر، سونا و جکوزی لوازم موتورخانه نیز به فروش می‌رسد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس