زلزله

دو زلزله ۶.۱ ریشتری در استان هرمزگان سبب وارد شدن خساراتی به مردم شده است.

به گزارش مشرق، زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز شنبه حوالی ساعت ۲:۰۲ منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه لرزاند.

این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

** از مناطق زلزله زده خبر می‌رسد که ریزش کوه در مناطق مختلفی از محور بندرخمیر به بندرلنگه رخ داده است.

وضعیت جاده بندر خمیر به بندرلنگه

** همچنین گزارش شده که زلزله بدلیل شدت بالا باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است.

** به گفته مدیرکل هلال احمر هرمزگان، ۴ تیم ارزیاب به منطقه اعزام و به دیگر واحدهای امدادی هلال احمر نیز اعلام آماده باش شده است.

** شدت زلزله به حدی بود که در بندرعباس، میناب، رودان و حتی تا راس الخمیه امارات نیز احساس شده است.

احساس زلزله در راس الخمیه امارات

وقوع دومین زلزله ۶.۱ ریشتری

دومین زمین لرزه ۶.۱ ریشتری ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه حوالی جزیره قشم و بندرکنگ را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۲۸ کیلومتری از سطح زمین رخ داد.

پس از این زمین لرزه ۱۱ پس لرزه دیگر با قدرت های ۴، ۴.۴، ۴.۲، ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین بندرکنگ و بندرخمیر و بندر لنگه را لرزاند.

این زمین لرزه ها به دلیل عمق کم موجب رعب و وحشت در میان مردم شده است. این زمیم لرزه ها در شهرستان های بندرعباس، رودان، قشم، کیش و حتی شهرهای امارات متحد عربی احساس شده است.

۳ نفر کشته و ۲۰ تن زخمی شدند

فواد مراد زاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای از زخمی شدن چندین نفر در اثر زلزله در روستای سایه خوش خبر داد.

همچنین محمد بیانبانرو، عضو شورای اسلامی روستای سایه خوش نیز تأیید کرد که ۳ نفر جانباخته از زیر آوار در این روستا خارج شده است.

برق در چندین روستای کانونی زلزله هنوز قطع است و اولین گروه‌های امدادی به منطقه رسیده‌اند.

وضعیت جاده بندرخمیر به بندرلنگه در شرق هرمزگان

ورود نیروهای امدادی به سایه‌خوش

نیروهای امدادی خود را به سایه خوش رسانده‌اند و شماری خودروی امدادی دیگر نیز از جمله چندین آمبولانس از ساعت ۳:۳۰ وارد منطقه بخش مهران شده‌اند.

جست‌وجوی خانه به خانه نیز برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان جریان دارد.

بیش از ۲۰ زخمی نیز تاکنون به منطقه امن منتقل شده‌اند و سه دستگاه آمبولانس نیز در ورودی سایه خوش مستقر شده‌اند.

شدت زلزله سبب تخریب شدید منازل مردم شده است.

روستاهای چاه احمد، دژگان، سایه خوش، کنخ و چاه دراز نیز از این زلزله بشدت آسیب دیده‌اند و خانواده در جست‌وجوی اقوام و آشنایان خویش هستند.

اعلام آمادگی سپاه برای امدادرسانی

سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه گفت: امکانات و تجهیزات منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در بندرلنگه آماده خدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده بخش مهران این شهرستان است.

وی گفت: واحدهای مهندسی این نیرو نیز در آماده باش هستند تا در صورت نیاز دستگاه‌های مرتبط پای کار امدادرسانی بیایند.

همچنین سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز از اعزام نیروهای امدادی بسیج و سپاه به مناطق خسارت دیده زلزله هرمزگان خبر داد.

آماده باش کامل بیمارستان‌ها و هلال احمر هرمزگان

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.

وی افزود: تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان در حالت آماده‌باش بوده و جلسه اضطراری مدیریت درمان تشکیل شده است. تمام بیمارستان‌های استان هم در آماده‌باش کامل هستند.

همچنین بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان بندرعباس، ۶ آمبولانس نیز به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

همچنین مجید سلحشور مدیرکل هلال احمر هرمزگان بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: ۴ تیم ارزیاب در منطقه حضور دارند و شدت زلزله بیشتر در منطقه سایه خوش، کنخ، دژگان، چاه احمد و ... بوده است.

وی افزود: تمام نیروهای جمعیت هلال احمر به حالت آماده باش درآمده‌اند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به مصدومان زلزله هرمزگان

بهرام عین اللهی، در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.

وی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور مأموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

در این تماس تلفنی همچنین حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله، به وزیر بهداشت ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان‌های هرمزگان برای اقدامات درمانی آنان خبر داد.

وی گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این تماس تلفنی با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان افزود: تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌های این دانشگاه به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

زلزله هرمزگان را به تعطیلی کشاند/ کنکور برگزار می شود؟

ستاد مدیریت بحران استاندار هرمزگان اعلام کرد: تمامی ادارات و دستگاه‌ها بجز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت رسان روز شنبه ۱۱ تیرماه تعطیل است. کنکور اما در زمان مقرر برگزار می‌شود.

این تصمیم به دنبال وقوع چند زلزله مهیب در هرمزگان اتخاذ شده است.

بسیاری از مردم اکنون در خارج از منازل بسر می‌برند.

افزایش شمار جان‌باختگان/ خالدی: ۴۴ مصدوم و ۵ فوتی در اثر زلزله در غرب هرمزگان داشته‌ایم

مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در بندرعباس اظهار داشت: تیم‌های امدادی هم اکنون با ادوات و تجهیزات لازم در منطقه زلزله زده حاضر هستند و امر امدادرسانی در حال انجام است.

وی افزود: مطابق آخرین آمار متاسفانه تاکنون در ۵ نفر در این زلزله‌ها جان خود را از دست داده‌اند که شامل سه مرد و دو زن می‌شود و بالغ بر ۱۵ نفر مصدوم شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: بحث آواربرداری در حال انجام است و با حضور تیم‌های امدادی و مسئولان استانی این مسئله به سرعت مدیریت خواهد شد.

از ساعت ۲ بامداد امروز که زلزله بزرگ ۶.۱ ریشتری استان هرمزگان را لرزانده، تا ساعت ۶ صبح مجموعاً ۲۰ زمین‌لرزه بزرگ و کوچک در این استان رخ داده است.

سه عدد از این زمین‌لرزه‌ها بالای ۶ ریشتر بوده‌اند(دو زلزله ۶.۱ ریشتری و یک زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری) و مابقی لرزه‌ها نیز بالای ۳ و ۴ ریشتر بوده‌اند.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور صبح امروز اظهار کرد: ۴۴ مصدوم و ۵ فوتی در اثر زلزله در غرب هرمزگان داشته‌ایم.

وی افزود: ۲۲ نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند و ۲۲ نفر نیز بستری هستند.

خالدی با بیان این که وضعیت بیمارستان بندرلنگه و بیمارستان بندرخمیر مطلوب است، عنوان کرد: قطعی برق را داشتیم که در حال رفع شدن است.

سخنگوی اورژانس کشور همچنین تأکید کرد: متخصص ارتوپد نیز به منطقه اعزام شده تا در صورت وجود نیاز، اقدامات لازم صورت گیرد.

پایان عملیات جستجو در مناطق زلزله‌زده هرمزگان

مهدی دوستی استاندار هرمزگان، گفت: ۳ زلزله شدید با قدرت بالای ۳ ریشتر مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.

دوستی، افزود: این زلزله‌ها متاسفانه موجب شد شماری از هم‌وطنان جان خود را از دست دهند و شماری نیز مصدوم شدند و خساراتی نیز به منازل مسکونی مردم وارد شده است.

وی ، توضیح داد : تا صبح امروز عملیات نجات و جستجوی افراد مانده در زیر آوار ادامه داشت و اکنون این عملیات با توجه به اینکه دیگر فردی زیر آوار نیست پایان یافت.

استاندار هرمزگان، تصریح کرد: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد.

افزایش تعداد مصدومان زلزلزه هرمزگان

بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور شمار مصدومان زلزله غرب هرمزگان به ۴۹ نفر افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    بندرعباس از ساعت دو ۴ مرتبه تا این ساعت لرزید اونم شدید در حد ۵ و ۶ ریشتر
  • US ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 1
    علت این زلزله ها برداشت بی رویه از میدان‌های نفتی و گازی در کشورهای حاشیه خلیج فارس هست. بایستی یک همایش بین‌المللی جهت آگاه سازی مروان این کشورها برگزار نمود چون زلزله های بعدی در این کشورها خواهد بوذ
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    زلزله های اخیر نشان از تغییرات شدید گسل های فلات ایران دارد بنظر من بایستی در مورد شهرهای بزرگ مثل تهران هوشیار بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس