اجلاس آتی خزر در ایران برگزار می‌شود

در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق آباد آمده است: اجلاس آتی خزر در ایران برگزار می‌ شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه پایانی صادره در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص موارد زیر توافقاتی حاصل شد که عبارتند از:

- تضمین امنیت و ثبات در منطقه

- تضمین تعادل پایدار تسلیحات کشورهای این حوزه، توسعه نظامی در حد کفایت معقول، با در نظر گرفتن منافع همه کشورهای خزر، بدون آسیب رساندن به امنیت یکدیگر

- رعایت اقدامات توافق شده در حوزه فعالیت های نظامی، قابل پیش بینی و شفاف

- عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای دیگر در دریای خزر

- عدم در اختیار گذاشتن قلمرو ساحلی یک کشور به کشور ثالث برای عملیات نظامی علیه یک کشور دیگر در این حوزه

بیانیه مذکور که از سوی دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قزاقستان منتشر شد، اضافه می کند: هفتمین نشست سران خزر در زمان توافق شده در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

در ادامه این بیانیه از ترکمنستان به دلیل سطح بالای سازماندهی ششمین اجلاس سران خزر و میهمان نوازی صورت گرفته، تشکر شده است.

بیانیه پایانی نشست مذکور اضافه می کند: ماهیت منظم نشست های خزر، تعیین اولویت های همکاری در دریای خزر، توسعه منطقه و تدوین رویکردهای مشترک برای اجرای اهداف تعیین‌ شده را ممکن می‌سازد. همچنین؛ تمایل به ادامه برگزاری نشست های سران کشورهای ساحلی دریای خزر مورد تأکید قرار گرفته است.

گفتنی است که ششمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان عصر امروز چهارشنبه در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس