جزئیات جدید از خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه

مدیرعامل راه آهن گفت: حجم ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه حدود پنج میلیون تن بار است.

به گزارش مشرق به نقل از صداوسیما، میعاد صالحی با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان - ایران - ترکیه با اشاره به اینکه تفاهم‌های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم می‌تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.

او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.

صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخ‌های ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.

مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.

صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت‌ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعده‌ای دهیم که در پیچ و خم‌ها بماند و انجام نشود.

وی با بیان اینکه از هفته اول آبان ۱۴۰۰ تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد: در پنج ماه پایانی سال ۱۴۰۰ رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال ۱۴۰۰ را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.

مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفه‌های ترجیحی وضع کنیم.

صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفه‌های ترجیحی را باهم تفاهم کردیم و امروز به عنوان یک پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور کرد.

او اضافه کرد: امروز قطاری که از قزاقستان راه افتاد و از مسیر ترکمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.

مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفه‌های ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است که نیاز بود بین کشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با کشور روسیه هم داشتیم که پس از انعقاد اطلاع رسانی می‌شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه اندازی شد چه کمکی می‌تواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص می‌خواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی می‌رفت با کشتی‌های رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتی‌های رورو هم در دریای خزر محدود است.

وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار می‌آید و می‌تواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس می‌تواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم می‌تواند متصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 1
    کفش مدیرعاملی راه آهن برای آقای صالحی (با دکترا یا بی دکترا) گشاده. این پست باید به یه راه آهنی "قدیمی کارکشته" سپرده می شد. توی مصاحبه چند شب قبل با آقای خسروی (بعد از خبر 9 شب) این بنده خدا نمی دونست چجوری لکوموتیوها از قرارداشتن شیئ روی ریل خبردار میشن و چه سیستمی به اونا خبر میده (بحث درباره فاجعه مرتبط با بیل مکانیکی روی ریل بود). راه آهن با این عظمت و جان میلیونها مسافر مگه شوخیه؟ مگه جای کارآموزیه؟!!
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 2
    کار ترکیه رو برای صادرات راحت می کنیم.
  • ایران دوست IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 2
    تجربه نشان داده است که ترکیه (اردوغان) یک کشور منافق است و باید ترکیه را از این معادله حذف کنیم
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 6
      نمیتونید چون ایران هم یک کشور تورک است
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 2
      بر پانتورچ نژادپرست نفهم لعنت.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 1
      خب کی را دارید به جاش؟؟؟؟؟؟؟
    • علیرضا IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 2
      زبانمون ترکی ،نژادمون ترکی یا فرهنگ و تاریخ ترکی داریم که خبر نداریم فقط پانترکا خبر دارند ،تاربخ ایران که حتی حاکمان ترک نه زبان ترکی را رسمیت دادند نه خود را ترک معرفی کردند ،البته خیانت و نفاق اردوغان ترکی فرق نمی کنه چه ترک باشه چه قومی دیگه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    پانتورچ الهی های داخلی پاسخ مناسبی به وطن فروشی و یارگیری حاکمیت آریایی ستیز و ایرانیت ستیز خواهند داد همه چی بوقتش
  • رحمان IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    7 1
    بر پانفارس صحرا نشین لوت و کویر احمق بیش نعلت
    • تقی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 0
      بر پانترک مهاجر لعنت خدا باد ،
  • NL ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    تاانجاکه بخاطر دارم احداث وتکمیل سه مسیر ریلی دراولویت بوده اولی مسیر شرق ازجنوب شرق به شمال شرق دیگری شرق به غرب وسومی هم شمال به جنوب اولی نیاز هند دومی نیاز چین وسومی نیاز روسیه دومی چون ازنفوذ روسیه میکاهد اجرایی شده وسومی هم چون مورد نیاز روسیه است اجرایی نشده وزیرخارجه درسن پترزبورگ بورک شرکت نمی کند ولی در داووس شرکت دارد این ها همه معنی دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس