فریدون مجلسی

«برخلاف ایران که همواره رویکرد سازنده‌ای برای احیای برجام داشته، آمریکا و طرف‌های غربی جدیت در این زمینه نداشته و صرفاً دنبال اتلاف وقت بوده‌اند.»

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: این تحلیل را فریدون مجلسی (از افراد خوش‌بین به غرب و حامی برجام) در روزنامه آرمان نوشته است. او می‌نویسد: وضعیت برجام به نحوی است که هر یک از طرفین این توافق از ظن خود به آن می‌نگرند. شاید بتوان گفت که درک متقابل و مشترکی برای احیای برجام وجود ندارد.

مجلسی تصریح کرد: تروئیکای اروپایی از دوستان صهیونیست‌ها و آمریکا هستند و ممکن است که با اعتماد به اینکه آمریکا مانع اصلی است و مذاکرات نیز با این کشور صورت می‌گیرد برای اینکه نزد جمهوری اسلامی نمایشی بدهند تعارفاتی مبنی بر اینکه به برجام پایبند هستند و در پی احیای این توافقند و حتی با آمریکا نیز برای بازگشت به توافق صحبت می‌کنند، کرده باشند. ولی آنها دوستی خود با آمریکا و برخی کشورهای منطقه را به ایران ترجیح می‌دهند. آنها به محض اشاره‌ای از جانب آمریکا در زمانی که ایران را ترک کردند و طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را تعطیل کرده و رفتند هنوز هم در همان شرایط هستند. آمریکا نیز که موضع بسیار روشن و آشکاری دارد و به نظر می‌رسد که با برخی رویکردهای ایران سازگاری ندارد.

وی نوشت: «لذا با توجه به اتخاذ مواضعی که از سوی مقامات آمریکایی طی چند وقت اخیر شاهد بوده‌ایم می‌توان اینگونه گفت که آنها در عمل تمایلی به احیای برجام و رسیدن به توافق جدید ندارند و قصد برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را نیز ندارند. دولت‌های ایران نیز چندین بار کوشیدند که تحریم‌ها برداشته شود اما این اتفاق به هر دلیلی رخ نداد. لذا به نظر می‌رسد همان‌طور که برخی مقامات دوراندیش کشورمان ابراز کرده‌اند ایران باید در این فکر باشد که با آنچه دارد و با تکیه بر توان داخلی به تولید بپردازد و تا آنجا که می‌شود با دور زدن تحریم‌ها به صادرات محصولاتی که شامل تحریم هستند بپردازد. نکته مهم اینجاست که ایران همواره رویکرد سازنده‌ای نسبت به احیای برجام داشته و پیشنهادهای خوبی هم در این راستا مطرح کرده است اما طرف‌های غربی صرفا شعار احیای برجام را داده‌اند و در عرصه عمل صرفا اتلاف‌وقت کرده‌اند».

انتشار این تحلیل مبتنی بر واقعیات در حالی است که برخی رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا با وجود اصرار طرف‌های غربی بر عهدشکنی، مسئولیت‌ناپذیری و عدم لغو مؤثر و تضمین شده تحریم‌ها، به عنوان ابزار فشار آمریکا و اروپا عمل کرده‌اند و بر ضرورت توافق به هر قیمت برای دادن مجوز بازگشت آمریکا به برجام اصرار می‌ورزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    مطمئن باشید که هیچکدام از این نسناسهای بیشرف آمریکایی و اروپایی اصلا قصدی برای برداشتن تحریمها حتی اگر به دست خودتون تمام تاسیسات هسته ای رو نابود و همه موشکها و پهپادهامون رو هم جلو چشمهاشون اوراق کنید دست از تحریم نخواهند کشید چون هدف اصلی این ولد شیطانها قطعا نابودی جمهوری اسلامی و اسلام و تجزیه ایران بوده و هست و با یک کارت سوخته مثل برجام چنان کلاه گشادی سرتون بگذارن که عبرت تاریخ بشید همانطور که با لیبی و عراق و سوریه و اکرایین رفتار کردن. حالا هی بدویید دنبالشون. لعنت بر هرچه خائن و نفوذی طرفدار غرب و رژیم اسقاطیل کودک کش.
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    خسته نباشین اینو فواد ایزدی قبل برجام میگفت
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    آقای مجلسی ساعت خواب. چه شد؟ خانواده از آمریکا برگشته اند یا مشکلی در آمریکا پیش آمده؟
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    بارها نوشتم حتی چوپان بیابونی هم میدونه که غرب شرور قصد برداشتن تحریم ها را ندارند.
  • سید IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    دلواپسی خاطرجمعان دیروز وقتی ذاتاً دیرفهمند!!!!!!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 2
    مشکلات ما که از تحریم نیست. پس حالا چرا بهم ریختید!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 0
      دقیقاً؛! مشکلات ما از تحمیق اصلاح طلبان است!
  • کاظم۲۰۲۲ IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    بدنبال اتلاف وقت و انقلاب مخملی تو ایران بودن که نتونستند
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    آمریکا شیطان بزرگه
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    اینقدر وقت مردم رو نگیرید و سریع از برجام خارج بشید کشور ایران جهت جلوگیری از حمله کشورهای تروریستی مثل آمریکا و اسرائیل به بمب اتم نیاز داره
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس