زیاده روی در خوردن گوجه سبز برای چه کسانی مضر است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به محدودیت مصرف گوجه سبز برای برخی افراد، گفت: کالری گوجه‌سبز چندان پایین نیست و هر ۱۲ عدد گوجه ‌سبز متوسط حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

به گزارش مشرق، سمیرا ربیعی افزود: گوجه سبز میوه نوبرانه بهاری است که به دلیل طعم ترش آن طرفداران بسیاری دارد و مطلوب اکثر ذائقه‌ها است.

به گفته وی، این میوه دارای ویتامین‌های مختلف نظیر C، A و برخی ویتامینه های گروه B و مواد معدنی نظیر فسفر و پتاسیم است.

ربیعی با اشاره به اینکه مصرف گوجه سبز باید در برخی افراد با احتیاط صورت گیرد، افزود: بیماران کلیوی و افراد مستعد تشکیل سنگ‌های کلیوی به دلیل میزان بالای اسید اگزالیک موجود در گوجه‌سبز باید مصرف این میوه را محدود کنند.

به گفته وی، بیماران مبتلا به زخم معده، ریفلاکس معده و سایر بیماری‌های گوارشی نیز به دلیل میزان بالای اسید سیتریک و اسید مالیک موجود در گوجه سبز باید در مصرف این میوه محتاط باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف این میوه در کودکان زیر سه سال نیز به دلیل احتمال بروز حساسیت باید با احتیاط صورت گیرد. این حساسیت ممکن است به صورت حساسیت‌های پوستی، اگزما، سرخ شدن و خارش شدید پوست بروز کند.

ربیعی در ادامه به بیماران کلیوی و افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه کرد در هنگام مصرف گوجه سبز از افزودن نمک به آن پرهیز کنند.

وی، شستشوی کامل و ضدعفونی گوجه سبز قبل از مصرفش را ضروری برشمرد و تاکید کرد: گوجه سبز ممکن است به فضله پرندگان آلوده باشد. همچنین در تماس مستقیم با دست فروشندگان قرار دارد که در صورت بیمار بودن آنان احتمال انتقال آلودگی و بیماری به میوه و مصرف کننده وجود دارد. بنابراین حتماً باید پیش از مصرف میوه را به خوبی شست و ضدعفونی کرد.

ربیعی با اشاره به کالری این میوه نوبرا نه گفت: برخلاف تصور عموم انرژی گوجه‌سبز چندان پایین نیست و هر ۱۲ عدد گوجه سبز متوسط، یک واحد میوه محسوب می‌شود که حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین افراد دارای اضافه وزن نباید در مصرف گوجه سبز زیاده‌روی کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    2 0
    برای همین است که در طب سنتی گوجه سبز مضر و چاقاله بادام مفید تشخیص داده شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس