کد خبر 1380172
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
جزئیات توافقات تجاری ایران و روسیه/ ایران ۵ میلیون تن غله از روسیه وارد می‌کند

وزیر نفت با تشریح جزئیات توافقات تجاری ایران و روسیه گفت در حوزه کشاورزی خرید ۵ میلیون تن گندم و یا ۵ میلیون تن غلات از روسیه تنظیم قرارداد نهایی شد.

به گزارش مشرق، جواد اوجی وزیر نفت در خبر ۱۴ امروز در مورد دیدار هیات عالی رتبه کشور روسیه به سرپرستی الکساندر نواک معاون نخست وزیر فداراسیون روسیه با مقامات عالی رتبه کشورمان گفت: سقف روابط تجاری ایران با روسیه در حال حاضر ۴ میلیارد دلار است و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیلی که هر دو کشور دارند برنامه ریزی شده که این سقف سالانه به ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند،

وی افزود: رئیس مشترک گارگروه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در دولت، به بنده محول شد و در طرف روسی در ابتدا آقای شولگیونوف وزیر انرژی انتخاب شدند که این سطح از مقام مسئول ارتقا پیدا کرد و به معاون نخست وزیر آقای الکساندر نواک سپرده شد، آقای نواک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بوده و تجربه خوبی دارند و همچنین عضو اوپک پلاس هم هستند.

وزیر نفت گفت: با دستور رئیس جمهور در ایران یک کارگروه عالی اقتصادی به ریاست دکتر محمد مخبر شکل گرفته که گزارشات به این کمیسیون مشترک ارائه شده و جلسات هفتگی به ریاست دکتر محمد مخبر انجام می‌شود.

اوجی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به مذاکرات دو جانبه در تمامی حوزه‌ها در این سفر آقای نواک با هیات عالی رتبه و معاونین وزارتخانه‌های مختلف اعم از انرژی، صنعت، حمل و نقل، مجمع فدراسیون روسیه، استاندارهای مناطق آستراخان، چلیابینسک و کشاورزی در تمامی حوزه‌ها در سطوح معاونین وزارتخانه همراه شان بودند و اختیار تام داشتند و جلسات فشرده‌ای دیروز و بخشی هم امروز انجام و توافقات خیلی خوبی صورت گرفت و محورهای مهم بحث مربوط به مالی و بانکی بود و از مهمترین محورها در خصوص استفاده از ارزهای ملی در روابط دو جانبه و پیمان‌های پولی دو جانبه تصمیمات خوبی اتخاذ شد و اتصال کارت شتاب ایران به سوئیچ کارت کشور روسیه میر، با حوزه بانک مرکزی ایران و تشکیل یک کارگروه در این زمینه و استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری که دولت روسیه به جمهوری اسلامی اختصاص داده است که نزدیک به ۵۰ درصد آن استفاده شده است.

وزیر نفت همچنین از توافقات در حوزه انرژی، نیروگاهی و حمل و نقل هم خبر داد و افزود: در حوزه انرژی توافقات خوبی داشتیم، در بحث توسعه میادین نفتی و گازی مشترک، سرمایه گذاری‌های مشترک که اتفاق رقم خورده است و در حوزه محصولات پتروشیمی، دانش فنی، صدور کاتالیست‌ها و همچنین بحث سوآپ گاز، سوآپ فرآورده‌های نفتی و حتی نفت خام در قالب یک کارگروه مشترک توافقات خوبی انجام شده است و در حوزه حمل و نقل یکی از محورهای مهم مذاکرات بوده است در بحث توافقات کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب و خط راه آهن رشت - آستارا و خط راه آهن گرمسار - اینچه برون و بحث حوزه کشتیرانی و دریانوردی و حوزه ریلی و حوزه زمینی که با کارگروه مشترک که در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته و با همتای طرف روسی و با حوزه حمل و نقل روسیه توافقات خوبی صورت گرفته است در حوزه کشاورزی توافق شد ۵ میلیون تن گندم و یا ۵ میلیون تن غلات به کشور جمهوری اسلامی ایران اختصاص دهند که در این سفر تنظیم قرارداد نهایی شد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت که یکی از حوزه‌های مهم محور مذاکرات ما با آقای نواک بود کمک به توسعه همکاری‌های صنعتی دو کشور، افزایش صادرات متقابل صنعت، اعم از مواد خام مورد نیاز دو کشور، در حوزه زمینه ساخت راه آهن، ماشین سازی، صنعت هوایی، کشتی سازی و ادوات و تجهیزات کشاورزی و در بحث پیگیری لغو روادید تجار و گردشگری هم توافقات خوبی شد.

اوجی تاکید کرد: با این توافقات و تفاهم نامه که به امضا رسید بین وزارتخانه‌ها از جمله انرژی، حمل و نقل و یک بیانیه مشترک که با آقای نواک امضا کردیم تا مردم ثمرات این توافقات انجام شده با طرف روسی را ببینند.

وزیر نفت گفت: هم ایران و هم روسیه تحت تحریم‌های ظالمانه هستیم، با پتانسیل و ظرفیت‌های خوب این دو کشور می‌توانیم این تحریم‌ها را در حوزه انرژی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و صدور تجهیزات و دارو  بی اثر کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که سال آینده توافق ۴۰ میلیارد دلاری بین روابط بین ایران و روسیه و توافقات گذرگاهی شمال و جنوب دوکشور اتفاق می‌افتد پاسخ داد: توافقات کریدور شمال به جنوب کارگروه مشترک شکل گرفت و بحث پروژه‌های راه آهن به خصوص رشت - آستارا که مورد تاکید هر دو رئیس جمهور ایران و روسیه بود و خط راه آهن گرمسار - اینچه برون و همه حوزه‌های مختلف بانکی، صنعتی، انرژی و احداث نیروگاهی و بحث حمل و نقل با این تفاهم نامه و منجر به قرارداد در حوزه انرژی قراردادهای خوبی امضا شده و در طی این مدت کوتاه با طرف و بخش خصوصی روسیه و ظرف یک و نیم سال آینده با برنامه ریزی که در دستور کار داریم تا سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال با روابط تجاری ایران و روسیه شکل می‌گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    3 8
    نرخ جدید باهامون حساب میکنه ؟
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      9 2
      به احتمال زیاد دلار فی مابین روابط تجاری روسیه و ایران حذف بشه و صورت دوجانبه معامله میشه یعنی با روبل و ریال.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      10 4
      تو فقط بلمبون چه فرقی به حالت میکنه
    • عطا IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      7 2
      امثال تو گدا گرسنه فقط بخورید یک وقت نمیرید با این کارها چه کار داری.
    • رحیم IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 1
      وقتی هند، قزاقستان، اوکراین و خیلی از صادر کننده های گندم صادراتشان را ممنوع کردند و روسیه فقط به ایران و چین گندم میه، از خوداتم باشه. اگر از کانادا بخریم به قیمت پارسال حساب میکنه؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    19 3
    به به، خوش خبر باشین!! به نظر من که 40 میلیارد دلار هم کنه، سقف روابط تجاری بین ایران و روسیه باید به 400 میلیارد دلار برسه، هم برای هردو کشور خوبه و هم دود از گاوچرونها و نوکرهای غربگدا شون در داخل و خارج بلند میکنه!!!!
  • سید روح اله IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    17 1
    پیش به سوی ابرقدرتی. امام خمینی این روز ها را میدیدن که اون نامه تاریخی را به گورباچف دادند. ایران و روسیه می توانند دو شریک راهبردی مقتدر برای هم باشند که ان شاء الله بتوانند با همکاری پوزه ی غرب کثیف و دجال را به خاک بمالند. در قرآن سوره مائده نیز به مومنین آگاهی هایی داده که یهودیان و مشرکان دشمنان حقیقی شما هستند و مسیحیانی که خداترس هستن و و استکبار نمی ورزند دوستان حقیقی شما هستند. حال که روسیه نیز به جبهه ضد استکباری روی آورده می تواند جزء دوستان حقیقی مومنان باشد چرا که مسیحیان ارتودکس خداترس هستند و با یهودیان مستکبر زاویه دارند. ولی در جبهه دشمن و استکبار، مسلمانان وهابی را داریم که نوکر شیطان و یهود هستند و با تکبر تمام قصد اشغال کشور یمن را دارند. راست گفت خداوند بلند مرتبه و بزرگ.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    11 1
    این شد یه کار درست. ایران نباید مشکلی برای تجارت با روسیه و چین و در کل کشور های هم سو داشته باشه. در زمان روحانی دولت خودش تجارت با شرق و همسایه ها رو کنار گذاشت و رفت سمت غرب. غربی ها هم بهش محل ندادن و این شد وضع ما!
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    11 2
    چرا این همه سال وارد نمی کردیم و غلات را گرون تر از غرب وارد می کردیم. چرا باید گاوها ایرانی جو اروپایی بخورند؟
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      9 2
      از حسن بپرس!!!
  • ابن الرضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    4 1
    چرا وزارت کشاورزی برای کشاورزی اصلا برنامه ندارد کشاورزان مانند آتش به اختیار هرجه خواستند می کارند ذزمنطقه بی اب ما الان دارند هندوانه چون پردرامد است می کارند اخریک برنامه ای یک دستور العملی الان با وقوع نا امنی نان درجهان باید مانند زمان حضرت یوسف ذخیره گندک داشت باید گشاورزان درکندوهارا احیا کنند ولا اقل برای سه سال گندک را با خوشه نگهدارند. حتی یاسد شیوه خشک کردن سیس زمین وخشک کردن لبو را به مردم یاد داد کشاورزان قائن لبو وجعندررا خشگ کرده برای زمینان وسال های سخت نگهداری م کنند از تجارب نیاکان استفاده کنیم.
    • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      5 1
      البته همه کار های که شما گفتید به صورت خیلی مدرن تری در حال انجامه مسئله بعدی ماندگاری محصولات مختلف و پایداری ارزش غذایی پس از انبارداری طولانیه . کشاورزی گلخانه ای برای بعضی از محصولات مثل صیفی جات باعث ازاد سازی سطح وسیعی از اراضی برای کشت غلات میشه بازدهی گلخانه ها ده برابر کشت مرسومه .در آخر قربون خدا برم که هیران یه کشور چهار فصل با محصول دهی زنجیر وار یک محصول در نقاط مختلف کشوره .
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    3 11
    کسی باور میکنه روسیه که در حال جنگه غله سالم و بدون ایراد صادر کنه اونم ۵ ملیون تن؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      1 2
      به نظرم از هیچی بهتره اگه کمبکد گندم باشه قحطی ساختگی به وجود میاد
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 1
      بله من که باور میکنم، اولأ روسیه مدتهاست که بزرگترین تولید کنندهٔ غلات ارگانیک در جهانه (نه مثل اربابت که آشغال تراریخته تولید میکنه) ثانیأ فعلا دوست استراتژیک ایرانه ( نه مثل اربابت دشمن خونی 43 ساله!) اگر یکی از کشورهای اروپایی یا گاوچرونها خواستن چیزی برای ما بفرستن من مطمئنم حتما یه خرابکاری توش کردن از جمله واکسن فایزر و.....!!!
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      روسیه سالانه ۹۰ میلیون تن گندم تولید میکنه و یکی از اصلی ترین تامین کننده های عمده گندم دنیاست.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      1 1
      مرگ بر وسیه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    4 2
    خواهشن الان که ایران و روسیه و همچنین ایران و چین قراره با ارزهای ملی خودشان مبادله کنند بهتر است استفاده از واژه دلار برای ارقام تجارت را از نوشتارها حذف کنید. در عوض میتوان از معادل آن یعنی روبل یا ریال استفاده شود. برای مثال اگر یک دلار برابر 60 روبل باشد 5 میلیارد دلار میشود 300 میلیارد روبل یا 30 تریلیون تومان. تشکر.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      1 0
      مرگ بر توده ای.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    5 0
    دلار و دلار بازی بای
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    در این وضع دنیا که همه دنبال غلات هستن این بخش خوبی از نیاز غلات امسال ایران و به ویژه گندم رو تامین میکنه. ما با قزاقستان و ازبکستان و غنا و ..هم توافقاتی برای غلات داریم. حتی در سفر اخیر آقای اوجی به آمریکای لاتین هم توافقاتی در زمینه کشاورزی انجام شد. مهم مدیریت غلات موجوده که با قاچاق و احتکار اتلاف نشه
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    از 4 تا 40 میلیارد تا یک و نیم سال آینده خیلی کار بزرگیه اگه انجام بشه. امیدوارم زیادی خوشبینانه محاسبه نشده باشه و واقعا قادر به این مساله باشیم. تحقق این مساله پیش نیازش تکمیل و بهبود بسیار سریع مسیرهای ترانزیتی و ظرفیت صنعتی و خدماتی کشوره.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    این دو نفر عطا و بلمبون شما ظاهرا از جای دیگه تامین میشید که شکمتون سیره شَدید
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    قبلا هم عدس و...از روسیه وارد میشد. ولی تجار با توجه به اینکه با ارز دولتی حبوبات را وارد کرده بودند بالا رفتن قیمت دلار نسبت به بالا بردن قیمت ها اقدام میکنند. حالا هم اگر میخواهید عدس را به دست بخش خصوصی وارد کنید بدانید که این حبوبات به قیمت مناسب به دست مردم نمیرسد
  • گلام کارتون گالیور IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    بزودی تمام کره زمین از قحطی مواد غذایی نابود میشن من میدونم
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    امیدواریم فرصتی فراهم آید ایرانیان در زمینه های مختلف مانند کشاورزی در روسیه فعال شوند . مردم ما هم از فرصت فراهم شده فعلی و انشاءالله بیشتر در آینده به نحو شایسته و بایسته بهره برداری کنند که بسیار منفعت و فوائد در پی دارد . آشنائی فرهنگی بین دو ملت نیز حائز اهمیت است . مسئولان امر به کسانی که وارد تجارت و یا هر نوع مراوده با روسیه برقرار میکنند . حتما صحبت کنند . تا به خلق و خو و آداب آن جامعه و دیگر مطالب و مسائل که مهم و ضروری هست آشنا شوند . حتی از طریق رسانه ملی . برنامه های آشنائی با سرزمین و جمعیت های گوناگون روسیه . مردم ما آشنا شوند . تا علاقمندان با شناخت وارد تعاملات با مردم آن دیار شوند . شاید در آینده شاهد پیوند های خانوادگی دو ملت باشیم که بسیار حائز اهمیت است .
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    صد در صد آلوده و خرابه گندماش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس