ترکیه و رژیم اسرائیل برای مذاکره بر سر از سرگیری فعالیت‌ اقتصادی توافق کردند

ترکیه و رژیم صهیونیستی برای از سرگیری مذاکره با هدف انجام پرواز خطوط هوایی این رژیم به ترکیه و از سرگیری فعالیت کمیته اقتصادی مشترک توافق کردند.

به گزارش مشرق، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه اسرائیل امروز (چهارشنبه) در دفتر کارش با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت و گو کرد.  

وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل پس از این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: ما توافق کردیم که فعالیت کمیته مشترک اقتصادی را از سر بگیریم و کار بر روی توافقنامه جدید هوانوردی بین «آنکارا» و «تل آویو» را آغاز کنیم.  

وی با بیان اینکه ما تظاهر نخواهیم کرد که روابط ترکیه و تل آویو شاهد نوسانات نبوده است، افزود: در عین حال همیشه می‌دانستیم که به گفت و گو درباره همکاری باز می‌گردیم.  

لاپید افزود: مردم با تاریخ طولانی همیشه می‌دانند که چگونه فصول را ببندند و صفحه جدیدی را ورق بزنند و این همان کاری است که ما امروز انجام دادیم.  

وی ادعا کرد که در پی توافقات ابراهیم، ‌یک محور قدرت علیه تروریسم و ‌علیه تلاش‌هایی که برای بی‌ثباتی در خاورمیانه انجام می‌شود، خلق شد.  

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در این کنفرانس مطبوعاتی به تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مورد سپاه پاسداران نیز اشاره کرد و گفت: می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و از «جو بایدن»   رئیس جمهور و «تونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر تصمیم برای حفظ سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی مشمول تحریم، تشکر کنم.  

«مولود چاووش اوغلو»   وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت که همکاری با رژیم اسرائیل با یک دستور کار مثبت می‌تواند به هر دو طرف کمک کند تا به طور سازنده با اختلافات برخورد کنند.  

وی اظهار داشت: ترکیه با رژیم اسرائیل توافق کرده است که انرژی مضاعفی را به روابط دوجانبه در بسیاری از زمینه‌ها بدهد و از این پس مکانیسم‌های مختلفی ایجاد کند.  

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه به رغم اختلاف‌ها ادامه گفت‌و گوی پایدار مفید خواهد بود، بر ضرورت این گفت و گو بر اساس اصل احترام متقابل به حساسیت‌های دو طرف تاکید کرد.  

وی با اشاره به اینکه او و همتای اسرائیلی‌اش در مورد مسائل منطقه‌ای مرتبط با دو طرف گفت و گو کرده اند، گفت:   گفت‌وگوهایی که در ماه رمضان گذشته در سطح سران دو کشور انجام شد به تلاش‌ها برای حفظ آرامش کمک کرد.  

اوغلو اضافه کرد که کشورش و رژیم اسرائیل توافق کردند که جلسات فنی بین وزارتخانه‌ها و موسسات عمومی مربوطه برگزار شود.  

وی ادامه داد: نزدیکی جغرافیایی دو طرف، ترکیه و رژیم اسرائیل را به شرکای تجاری تبدیل می‌کند و ترکیه جزو ۱۰ کشوری است که با تل آویو تجارت می‌کند.  

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه با وجود شیوع کرونا و اختلافات گذشته، مبادلات تجاری موجود بین دو طرف همچنان رو به افزایش است و دو طرف مصمم به ادامه رویکرد تقویت روابط تجاری و اقتصادی هستند، افزود:  حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و رژیم اسرائیل در سال گذشته از مرز هشت میلیارد دلار گذشت و ارقام امسال امیدوارکننده است به ویژه اینکه ترکیه در سه ماهه اول سال جاری بیشترین درصد صادرات به اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار را به دست آورد.  

چاووش اوغلو بیان کرد که اطمینان دارد از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی و تماس‌های فنی بین آنکارا و تل‌آویو حجم تجارت بین دو طرف را افزایش خواهد داد.  

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما می‌خواهیم میزبان گردشگران اسرائیلی بیشتری در کشورمان باشیم و می‌دانیم که گردشگران اسرائیلی، استانبول و آنتالیا را بسیار دوست دارند و مطمئن هستم که آن‌ها از مناطق گردشگری دریای سیاه شگفت زده می‌شوند.  

اوغلو در خصوص موضوع فلسطین ابراز عقیده کرد که راه حل دو کشوری در چارچوب معیارهای سازمان ملل تنها راه دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه است.  

وی با بیان اینکه «لاپید» را از حساسیت کشورش نسبت به بیت المقدس و مسجد الاقصی مطلع کرده است، آمادگی کامل کشورش را برای حمایت از هر گونه گفت و گو بین فلسطین و رژیم اسرائیل را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه دیروز (سه شنبه) پس از ۱۵ سال به فلسطین اشغالی سفر کرد و وارد فرودگاه «بن گوریون» شد.

چاووش اوغلو روز گذشته در کمیته مشترک وزیران ترکیه و فلسطین که در رام الله در کرانه باختری به ریاست وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شد، شرکت کرد و طی آن ۹ توافق نامه و یادداشت تفاهم با طرف فلسطینی امضا کرد.  

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 2
    آمریکا باید مستعمره خودش یعنی ترکیه رو‌با ایران هم شریک بشود. ایران هم باید مثل آمریکا در ترکیه پایگاه نظامی داشته باشد.
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    با خروج روسیه،‌
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      یا متن رو‌کامل واب کن یا اصلا چاب‌نکن‌لطفا
  • CA ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 1
    رفیق دزد و شریک قافله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس