کد خبر 1379569
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

معرفی انواع لباس کار شامل مهندسی، لباس یکسره، لباس جوشکاری، لباس دید در شب، دو تکه، دوبنده، روپوش، جلیقه، لباس کار نسوز، لباس ضد اسید و ضد رادیواکتیو به همراه جنس پارچه و کاربرد انواع لباس کار

در این مطلب به معرفی انواع لباس کار مانند مهندسی، کارگری، دوبنده، جلیقه، یکسره و مدل های دیگر اشاره میکنیم و با کاربرد هر یک آشنا میشویم. لباس کار یکی از انواع وسایل ایمنی انفرادی به شمار می رود. جنس و نوع این لباس با توجه به فعالیت حرفه ایی و علت استفاده از آن، گوناگون خواهد بود. لباس کار ایمنی به حفظ جان افراد کمک شایانی می کند و از حوادث احتمالی در زمان کار جلوگیری خواهد کرد.

انواع لباس کار

لباس کار مهندسی

انواع لباس کار ایمن + 16 مدل لباس کار به همراه کاربرد

خرید لباس کار مهندسی در بهترین شکل به این صورت است که هوا در داخل کاپشن جریان داشته باشد و اینکه لباس های مهندسی مرغوب از جنس الیاف طبیعی مثل پنبه و یا ویسکوز تولید شود. رنگ لباس کار مهندسی به رنگ های طوسی، مشکی، سرمه ای و قرمز می باشد. این مدل لباس، کاپشن و شلوار و یا یکسره می باشد.

لباس یکسره

لباس یکسره خود به سه مدل

·        لباس کار سرهمی نسوز

·        لباس خلبانی

·        لباس کار دوبنده

تقسیم بندی خواهد شد.

خرید لباس کار حفاظتی برای مشاغلی که میزان تحرک بالایی داشته باشند انتخاب مناسبی می باشد. این لباس به نام لباس کار سرهمی نیز در صنعت شناخته می شود. این لباس ایمنی به صورت کامل بدن فرد را پوشش می دهد. به این پوشش حفاظتی، کاورال نیز گفته می شود.

لباس دو تکه

این لباس کار شامل یک کاپشن و یک شلوار یا به عبارت دیگر یک کت (پیراهن) و شلوار است که می تواند جنس های متغییری داشته باشد.

لباس کار دوتکه در طرح های گوناگون شامل لباس کار سیلوری ، لباس کار معدن، و لباس دو تکه نوار شبرنگ دار، لباس ایران خودرویی و ... دسته بندی می شود. شلوار این لباس کار می تواند از نوع دکمه ای و یا کمر کش تولید شود.

لباس کار دوبندی

این لباس کار به صورت دو بنده به یک شلوار وصل می شود و آستین نداشته و محدوده حرکتی مناسبی دارد. بنابراین بایستی توجه داشته باشید که این لباس، پوشش حفاظت کمی ایجاد خواهد کرد. این لباس کار برای حرفه هایی همچون تعویض روغنی و نجاری کاربرد مناسبی دارد. این لباس کار می تواند از جنس 7030(70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر)،ویسکوز فلامنت و یا فلامنت فلامنت باشد.

روپوش کار

این لباس کار یکی از پراستفاده ترین لباس های ایمنی کار به شمار رفته که در بیمارستان ها و درمانگاه ها ، مدل سفید آن بسیار دیده اید. روپوش کار، ایمنی زیادی ایجاد نخواهد کرد و بیشتر به نظافت فردی  اشخاص کمک خواهد کرد. تفاوت در جیب و سایز در انواع روپوش های کار رایج است هر تولیدی بسته به مدل های ابداعی تولید دارد.

 لباس کارگری یا خدماتی

انواع لباس کار ایمن + 16 مدل لباس کار به همراه کاربرد

این لباس های کار به صورت ساده در نوع دوخت و خرج کار بوده و دارای رنگ های خنثی هستند. این نوع لباس به صورت دو تکه یا یک تکه به بازار عرضه خواهند شد. در صورت الزام، نوع چند لایه این لباس نیز وجود خواهد داشت. لباس کارگری در دو دسته بندی کاپشن شلوار زیپی و بلوز و شلوار دکمه ای عرضه می شود.

جلیقه کار

جلیقه های کار در دسته بندی خبرنگاری و شبرنگ دسته بندی خواهد شد. جلیقه های شبرنگ برای مامورین شهرداری و انتظامی و اشخاصی که در شب فعالیت دارند ، استفاده می شود. جلیقه خبرنگاری نیز سبب خواهد شد نظم یک دسته و هماهنگی یک مجموعه را نشان دهد.

انواع لباس کار بر اساس کاربرد شان

لباس جوشکاری و یا لباس نسوز

در محیط هایی که حرارت و اشتعال بالایی وجود دارد، حتما لازم است از لباس نسوز و ضد حرارت  استفاده شود. این مدل لباس ها که بیشتر در مورد پارچه و جنس آن در همین مطلب صحبت شد، بهتر است مقدار زیادی نج و جیب و یا حتی ظریف کاری نداشته باشد، زیرا این خصوصیات  و ریزه کاری ها خطر اشتعال را افزایش خواهد داد.

جنس پارچه لباس های نسوز می تواند کتان و یا لی (جین ) نیز باشد. به همین صورت اگر بخواهید از لباس های نسوز با قیمت کمتر و مقرون به صرفه تر استفاده کنید، می توانید جنس های فلامنت و کجراه را استفاده کنید ولی این پارچه به علت بالا بودن درصد پلی استر بسیار خطرناک هستند و در زمان خطر آتش سوزی بیشترین درصد سوختگی را ایجاد خواهند کرد.

لباس نقاشی

این نوع لباس بیشتر به صورت بیلرسوت  (یکسره) میباشد و از پاشیده شدن رنگ بر روی لباس جلوگیری خواهد کرد. همچنین باعث خواهد شد که راحت تر و بهتر، بتوان حرفه رنگ کاری و نقاشی را انجام داد. اصولا این لباس های کار به صورت یک بار مصرف و در رنگ های سفید و روشن نیز تولید می شوند.

لباس کار ضد اسیدی و ضد رادیواکتیو

لباس های کار ضد رادیواکتیو از جنسی تهیه شده اند که  الیاف آن ها می توانند اشعه رادیواکتیو را برگشت دهد. همچنین لباسکار ضد محیط اسیدی نیز بایستی از جنس نسوز بوده که بدون هیچ گونه پارگی باشد. به علت وجود مواد بسیار خطرناک اسیدی، استفاده از عینک و دستکش و چکمه ضد اسیدی نیز بسیار ضرورت دارد.

لباس با قابلیت دید بالا

این لباس های کار برای کارگران خطوط لوله، راهسازی و جاده، جرثقیل نگهبانان شب، و رانندگان لیفتراک مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه های انواع  لباس کار

انواع لباس کار ایمن + 16 مدل لباس کار به همراه کاربرد

همانطور که خودتان بهتر میدانید پارچه لباس کار مهمترین رکن و اساس تولید لباس کار هست هرچقدر کیفیت پارچه لباس کار و تولیدی لباس کار بهتر باشد در نتیجه خروجی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

عموما پارچه های لباس کار در چهار دسته زیر قرار می گیرد :

1.                                     پارچه فلامنت فلامت

این پارچه به صورت صد در صد از پلی استر تشکیل شده است.

2.                                  پارچه ویسکوز فلامنت

این پارچه از 20 درصد پنبه و 80 درصد پلی استر تشکیل شده است.

3.                                 پارچه 7030

این پارچه به اصطلاح 7030 از 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر تشکیل شده است.

4.                                  پارچه کتان یا صد در صد پنبه

این پارچه تماما از پنبه تشکیل شده است.

لباس ایمنی نسوز

در گذشته جنس پارچه این دسته از لباس کار ها از آزبست با روکش فسفات استفاده میشد ولی امروزه با گسترش فناوری از پارچه آلومینیوم و پی وی سی استفاده میشود که در صنایع نفت و گاز بسیار استفاده می شود.

از کاربرد های انواع لباس کار

انواع لباس کار ایمن + 16 مدل لباس کار به همراه کاربرد

·        ایجاد آراستگی و نظم

·        شناسایی پرسنل در محیط کار

·        حفاظت از مال و جان انسان ها

·        جلوگیری از بروز حادثه

بهترین لباس ایمنی

در این سال، به دلیل رشد صنایع نساجی، لباس های کار با مدل ها و پارچه های با تنوع زیاد به بازار عرضه شده اند. به طوری ای که  هر صنعت کوچک یا بزرگی می تواند متناسب با نیاز خود، یک ترکیب رنگ و یک نوع پارچه متفاوت را انتخاب کند.

لباس کار ایمن بایستی هم سایز مناسب شخص بوده و تنگ یا گشاد نباشد. چراکه این خصوصیت باعث می شود که شخص نتواند به خوبی از این ابزار مهم حفاظتی استفاده کند و حتی برای فرد خطرساز باشد.

تولیدی لباس کار ایمن صنعت ایران

ایمن تجهیز پدیدار نقش جهان با برند ایمن صنعت ایران یکی از تولید کنندگان خوشنام در تولید صنعتی لباس کار در کشور می باشد که همواره تلاش کرده علاوه بر ارائه قیمت مناسب ، کیفیت لباس کار تولیدی خود در بالاترین سطح قرار دهد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس