کد خبر 1378217
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: کنت پولاک کارشناس موسسه امریکن اینترپرایز در مقاله‌ای در نشریه نشنال اینترست نوشته است که پس از سال ۱۹۷۳ به جز استثناهایی اغلب کشورهای اصلی خاورمیانه جنگیدن با یکدیگر را متوقف کردند و تروریسم و شورش را بر جنگ‌های متعارف ترجیح دادند. آنچه که بر این نوع ثبات صحه می‌گذارد توازنی نظامی است. در یک سر طیف، آمریکا و اسرائیل حضور داشته‌اند و در سوی دیگر کشورهای عربی بودند. ایران و ترکیه نیز مابین این دو قرار داشته‌اند.

 به عقیده پولاک، این توازن نظامی دچار شکاف شده است و همزمان با ظهور تکنولوژی‌های نظامی و غیر نظامی و تمایل آمریکا به ایفای نقش محدودتر در مسائل داخلی منطقه، کشورهای خاورمیانه در جستجوی آن هستند که چه کسی دست بالاتر استراتژیک را خواهد داشت. 

به نوشته نویسنده نشنال اینترست، پهپادها به سرعت به عنوان یک عنصر حیاتی جنگ‌ها در عصر اطلاعات ظهور کرده‌اند. چرا که بدون سرنشین‌اند و بسیاری از پهپادهای ارزان می‌توانند در برابر تکنولوژی‌های گران‌قیمت دفاع هوایی موفق شوند. ایران و ترکیه دو کشوری در منطقه هستند که در سال‌های اخیر از پهپادها بهره برده‌اند و عربستان و امارات نیز برای دستیابی به پهپادها تلاش کرده‌اند. با این وجود، تغییرات در حوزه تکنولوژی نظامی تنها عامل تغییر موازنه نظامی در منطقه نیست.

 در این مقاله آمده است که از دولت اوباما، آمریکا شروع به کاهش نقش و درگیری خود در منطقه کرد و این روند در دولت‌های بعد ادامه پیدا کرد. به نوشته پولاک، خروج آمریکا از منطقه خلأیی امنیتی ایجاد کرده است که ایران و متحدانش سعی در پر کردن آن دارند. سلطۀ در حال جوانه‌زدن ایران و عقب‌نشینی آمریکا، متحدان این کشور را به وحشت انداخته و به ائتلاف‌سازی با اسرائیل سوق داده است. تروریسم در حال تبدیل‌شدن به مشکلی ثانویه است.

 «تکنولوژی‌های جدید» و «عقب‌نشینی هژمون»، ترکیب تحریک‌آمیزی را ایجاد می‌کند و در شرایطی که ارزیابی دقیق توازن نظامی ممکن نباشد شاهد جنگ‌های بیشتری خواهیم بود. مشخصه‌های توازن نظامی پیشین خاورمیانه به دلیل تغییرات در فناوری‌های نظامی، در حال زوال است. «همه باید خود را آماده طوفانی از درگیری‌های آینده کنند».

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    7 0
    نظم نوین ، خدا موفق بدارد محور مقاومت .
  • US ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 7
    کاش آنقدر که دنبال مسایل نظامی هستید کمی به اقتصاد و معیشت اهمیت می‌دادید .گل بگیرند همه موشکها و ابزار آلات جنگی رو ‌
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 0
    خاورمیانه نه ؛ غرب آسیا ، فقط غرب آسیا !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس