تراکتور و پرسپولیس

با گذشت ۷۲ ساعت از دیدار تراکتور و پرسپولیس و آرام‌تر شدن فضا می‌توان بهتر درباره اتفاق رخ داده و نقش هواداران اصیل تبریزی در پیشگیری از تکرار این حادثه صحبت کرد.

به گزارش مشرق،‌ با وجود گذشت ۳ روز از دیدار پرحادثه تراکتور و پرسپولیس در تبریز، هنوز حواشی زیادی پیرامون این بازی وجود دارد. بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌ها از سوی باشگاه‌ها و مدیران استانی آذربایجان شرقی و مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه پرسپولیس، به ابعاد جدیدی از آنچه پنجشنبه‌ شب در زمین و هوای ورزشگاه یادگار امام (ره) رخ داد، ادامه دارد.

با بررسی فضای این مسابقه با دیدی بهتر می‌توان دریافت که چه عواملی منجر به رخ دادن این فاجعه در تبریز شده است. این بازی به دلیل بارش سنگ و دیگر اشیا از سکوهای تماشاگران چند بار قطع شد و در نهایت به دلیل تکرار و عدم کنترل شرایط، از سوی داور در دقیقه ۷۲ نیمه تمام باقی ماند،‌ مسئله‌ای که مشخص می‌کند با وجود سابقه رخ دادن این اتفاق در تبریز، برای این بازی حساس تدابیر لازم و کافی اتخاذ نشده بود.

از سویی دیگر در حالی که اعلام شده بود طبق مجوز صادر شده، فقط ۳۰ هزار بلیت برای تماشای این بازی فروخته شده اما در شب بازی ظرفیت ورزشگاه ۶۶ هزار نفری یادگار امام (ره) تقریباً پر شده بود،‌ مسئله‌ای که ضعف شدید مسئولان برگزاری این بازی را در کنترل ورود تماشاگران به ورزشگاه به اثبات می‌رساند.

دو فصل پیش، سازمان لیگ برای برگزاری مسابقات لیگ برتر و امتیاز میزبانی تیم‌ها در شهرهای‌شان شروطی را اعلام کرد. از جمله این شروط بلیت‌فروشی اینترنتی، وجود گیت‌های الکتریکی و نصب دوربین‌های مدار بسته در ورزشگاه‌ها بود تا دقیقاً صفر تا صد روند حضور یک تماشاگر در ورزشگاه طبق قاعده و نظارت و بررسی باشد. بعد از حدود دو سال عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، با کاهش آمار ابتلا به کرونا، پروتکل‌های دیگری نیز برای بازگشایی ورزشگاه‌ها به روی هواداران تدوین شد که از جمله آن اتصال سیستم بلیت‌فروشی به سامانه ایران من و استعلام واکسیناسیون هواداران بود. مسئله‌ای که اهمیت نظارت بر نحوه ورود هواداران به ورزشگاه‌ها را بیشتر می‌کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد مسئولان برگزاری این بازی از جمله باشگاه میزبان، هیئت فوتبال تبریز، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درک صحیحی از اهمیت رعایت اصول مهم و اساسی نداشتند و حتی در امر ساده کنترل بلیت هم ناتوان بودند. در حالی که پیش از بازی صحبت از کنترل واکسیناسیون تماشاگران می‌شد، در آخر چیزی حدود ۳۰ هزار هوادار اضافی بدون اینکه حتی اطلاعاتی از نام و کد ملی آنها باشد خود را به داخل ورزشگاه رساندند. در این بین گویا تنها برنامه‌ریزی باشگاه تراکتور برای حضور تماشاگران اعلام «ارائه ماسک قرمز رنگ به تماشاگران بازی» بوده است.

بیشتر بخوانید:

خدا به پرسپولیس رحم کرد، از تبریز سالم برگشتیم

عامل دیگری که منجر به تکرار این پدیده شوم در ورزشگاه‌های کشور می‌شود، عدم برخورد بازدارنده مناسب از سوی متولیان فوتبال است. اگر بعد از بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان  یا همین بازی تراکتور و استقلال و ... در فصول قبل رفتاری درست از حیث برخورد با مقصران و مسببان ماجرا از سوی ارکان قضایی فدراسیون فوتبال می‌شد، قطعاً در جلوگیری از بروز این اتفاقات تاثیرگذار بود. عجیب است که افراد مسئول در فدراسیون‌ در زمان‌های مختلف این همه بداخلاقی را می‌بینند اما حکمی که بازدارنده باشد، دیده نمی‌شود که اگر اینگونه بود امروز چنین اتفاقاتی رخ نمی داد.

در کنار سوءمدیریت و بی‌تدبیری محرز مسئولان استانی و فوتبال ایران در برگزاری این مسابقه، اتفاقات تلخی در ورزشگاه و به دست برخی از تماشاگران رخ داد که قابل تأمل است. با وجود اینکه فوتبال ایران صحنه‌هایی چون رد و بدل شدن سنگ و صندلی بین سکوها و البته از سکوها به داخل زمین را کم به خود ندیده است، جو پنجشنبه شب در تبریز تا حدی نادر بود، جوی که در نهایت به نیمه تمام ماندن بازی ختم شد. در این بین موضوع حائز اهمیت این است که صحنه‌های زشت رخ داده در ورزشگاه یادگار امام از سوی عده‌ای خاص رخ داده و نمی‌توان به تمامی هواداران اصیل تیم تراکتور و یا مردم نجیب تبریز نسبت داد. اینکه فردی حاضر می‌شود از فاصله سه‌ چهار متری سنگی را به صورت سرمربی حریف که هم‌وطن و هم‌نوعش است پرتاب کند یا اینکه برای سیلی زدن به صورت او از روی نرده‌ها عبور کند، نمی‌تواند یک هوادار اصیل یا یک شهروند متعادل باشد. هر کسی که چنین کاری کند قطعاً هوادار تراکتور نیست و اگر هم دست به چنین اقدامی بزند وارد پازل بازی کثیف عده‌ای شده که خیلی از آنها سررشته‌ای هم از فوتبال ندارند اما در ورزشگاه اقدامات غیرورزشی انجام داده و به دنبال اهداف دیگری هستند. در حقیقت اینجاست که هوادار اصیل تراکتور باید خودش را نشان دهد و جلوی بازی کثیف عده‌ای سوءاستفاده‌گر - که به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند فوتبال است - را بگیرد.

با وجود اینکه بی‌نظمی‌های گسترده در دیدار تراکتور و پرسپولیس و با محوریت تعدادی از تماشاگران رقم خورده ولی طبیعی است که جو موجود روی بخشی دیگر از تماشاگران هم تأثیر بگذارد و با همراهی آنها همراه شود. مشخص است که بازی حساسیت‌های زیادی دارد و هواداران نیز که اکثراً کم و سن سال هستند، ممکن است در مواقعی از بازی هیجانی برخورد کنند، مخصوصاً اینکه فضای فوتبال کشور در این سال‌ها به سمتی پیش رفته که زمینه درگیر کردن بیش از حد ذهن و روان هواداران با حواشی را نیز ایجاد کرده است. عوامل مختلف فوتبال با اتهام به یکدیگر و توهین و افترا، به نحوی با فوتبال برخورد می‌کنند که طبیعی است یک هوادار نیز برای اینکه تصور می‌کند در حق تیمش ظلم شده، پاسخش را با شکستن صندلی یا پرتاب سنگ بدهد.

باشگاه تراکتور تبریز در گذشته یکی از نامی‌ترین هواداران فوتبال را از حیث رعایت اخلاق و آداب جوانمردانه داشته، مسئله‌ای که در حافظه تاریخی فوتبال دوستان ایرانی قطعاً وجود دارد و علیرضا اکبرپور، بازیکن پیشین فوتبال تبریز نیز به آن اذعان داشته است. در این بین مشخص است که در چند سال گذشته، جو هواداری این باشگاه در کنار دیگر باشگاه‌های بزرگ ایران به نوعی دچار تحول به سمت خشونت و درگیری شده که ریشه آن را می‌توان در فرهنگ مدیریتی باشگاه و رفتارهای غیر حرفه‌ای و بعضاً ضد اخلاقی دید. مدیران، مربیان و بعضاً بازیکنان در برخورد با هر عاملی که به نتیجه مسابقات مربوط باشد، عموماً رفتاری از خود به نمایش گذاشته‌اند که عواقب آن به واکنش و عصبانیت هواداران ابتدا در فضای مجازی و در ادامه به فضایِ واقعی استادیوم‌ها ختم می‌شود. این یعنی سازِ دشمنی در فوتبال ایران کوک است و هوادار فقط باید با آن برقصد!

اینکه محمدرضا زنوزی به عنوان مالک باشگاه تراکتور،‌ مدام نام پرسپولیس را با جعل هویت، «پیروزی» خطاب می‌کند، چه انتظاری از هوادارِ هیجانی این تیم می‌توان داشت که ساز دشمنی با تیم سرخپوش تهرانی را کوک نکند؟ این ادبیات و رفتارهای عجیب تنها به مالک پرحاشیه تراکتور ختم نمی‌شود و حتی برخی مدیران استانی نیز با برخورد غیر منطقی و غرض‌ورزانه هر کدام به اندازه سهم‌شان در آتش دشمنی مشخصاً بین پرسپولیس و تراکتور دمیده‌اند. 

فوتبالی‌ها و غیرفوتبالی‌ها از داخل و بیرون مستطیل سبز، برای اینکه خود را از زیر بار فشار عدم کسب نتیجه رها کنند، همسایه‌شان را دزد می‌کنند، مسئله‌ای که اخیراً در پیام تبریک محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان به استقلال نیز وجود داشت و او با کنایه به پرسپولیس، قهرمانی استقلال را یک «قهرمانی پاک و به دور از جوسازی‌های متعارف» دانست، احتمالاً بدون اینکه بداند این ادبیات در آینده بازی‌های پرسپولیس با سپاهان و پرسپولیس با استقلال چه تبعاتی خواهد داشت.

در واقع گاهی اوقات مسئولان ورزشی و غیر ورزشی هیزم آتش برآمده در ورزشگاه‌ها را آماده می‌کنند و عده‌ای هم که شاید برخی از آنها اصلاً با فوتبال آشنایی ندارند، در همین پازل قرار می‌گیرند. وقتی مالک یا مدیرعامل یک باشگاه نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کند و سوار بر موج هواداری، هرآنچه نباید بگوید را بر زبان می‌آورد، طبیعی است که هوادار تحریک می‌شود. عامل اصلی در این ماجرا می‌تواند مدیر، مالک یا حتی مسئولان استانی باشد که بر آتش اختلافات می‌دمند و پازل ناکارآمدی برخی مسئولان استانی و فدراسیون فوتبال که برخورد قاطعی با بی‌اخلاقی‌ها انجام نمی‌دهند را کامل می‌کنند. نتیجه این سوءمدیریت چیزی نیست جز اتفاق تلخی که پنجشنبه شب در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز رخ داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 2
    اولین بارشان نیست
  • تبریز.آبرسان IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    9 1
    ما تبریزی ها هم نمیدونیم این ارازل و اوباش اصلی از کجا میان. یک عده ای هم جوون و نوجوون گول میخورن و تحریک میشن. باید سرشاخه ها را پیدا کرد و مجازات سخت کرد.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 4
      میخوای ۶۰ هزار نفر را مجازات سخت کنی؟!
    • تبریز.آبرسان IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      60 هزار نفر کی گفتم. ان تحریک کننده ها مزد بگیر از آنکارا و اسراییل را منظورمه باید به سزای عمل خودشون برسن
  • اراز IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    5 1
    اونها که سنگ خردوغانو به سینه میزنن مشتی بیسوادن و نادان. ترکیه 102 سال تاریخ داره اما بعضی از کارگاه ها و کارخانجات تو آذربایجان عمرشون به 120 سال میکشه. سرزمین اصیل آذربادگان ایران را فراموش کردن و خودشونو به اقدام وحشی اویغوری و مغولی پیوند میزنن. مغز اینها چی داره واقعا؟ ما مرد آذربایجان خودمون سزای هر وطنفروش علیه ایران باشی دستش میدیم. زمان جنگ تا جنوب رفتیم دفاع کردیم اینجا که دیه بغل گوش ما هست.
    • دختر تبریزی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      یاشا همشهری یاشا چو ایران نباشد تن من مباد
  • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    4 8
    اتفاقاً کار جناب زنوزی در استفاده از کلمه پیروزی به جای واژه جعلی و بیگانه پرسپولیس که با فرهنگ و زبان ملی ما هیچ همخوانی و سنخیتی ندارد، عملی کاملاً وطن دوستانه، فرهنگی و وجدانی است! اگر یک گروه ناآگاهانه و جاهلانه فقط از روی احساسات و بدون اندیشه کلمه ای را تکرار کنند یا عملی را انجام دهند، چون موج ایجادکرده اند باید خود را در جریان موج تسلیم کنیم، آیا پسندیده است!؟
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      3 2
      حرف مفت نزن دوزاری پس اسم تیم شمام تیراختیرررروتوره حتما
    • سعید IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 1
      ( دوست نادان)
  • علی اسحقی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 6
    برادران بزرگوار چند نکته قابل تامل است ،اول اینک رسانه ملی متعلق به کشور است وحق ندارن از تیم های پایتخت دفاع کند ویا فقط کارشناسان یا پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال را دعوت کند ،دوم اینکه به خاطر دارم ۱۰ یا ۱۲ سال پیش در مسابقه بین تراکتور و پرسپولیس زمانیکه علی دایی سر مربی پرسپولیس بود طرفداران این تیم در ورزشگاه آزادی فریا می زدند صدای عر عر نمیاد ،ترکه صداش در نمیاد،درضمن مسأله پانتورک و آن فارس در میان است لطفاً به گوش مسوولان برسانید با تشکر
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 0
      حالا چرا به تو برخورد؟
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    3 0
    فرهنگ فرهنگ فرهنگ
  • US ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    3 3
    همه میدونن زنوزی در قوه قضاییه پرونده بدهی کلان داره و با پول ملت ایران در ترکیه سرمایه گذاری کرده است این شخص با میت ترکیه در ارتباط و ارادت خاصیم به الهام خانم داره و برای اینکه اموالش در ترکیه مصادره نشود برای دولت ترکیه خوش رقصی میکند تمام این کسانی که وارد ورزشگاه میشوند با هماهنگ با این فرد و سازمان میت ترکیه هماهنگ می شود و مسولان اذربایجان شرقی همه شان در پشت با دولت الهام کذایی روابط دارند اگر کشور تجزیه شد و دولت باکو آدربایجان را گرفت انها را نکشد و در سر پست و مقام خود باقی بمانند حتی بعضی از فرمانده هان نظامی ان منطقه هم در حال خیانت به کشور هستن مشکل اصلی اینه کشور در قضییه تراکتور دنبال مصلحت اندیشی هستن که باعث افزایش پان ترکیسم در ان منطقه شده
    • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 1
      شعر نگو داداش زنوزی اصلا بدهی اقتصادی نداره میتونی راحت استعلام بکیری
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 5
    یک عمر شما مارا به جای تورک با نام جعلی آذری خطاب کردید حالا شما را چه شده که به جای پرسپولیس به تیم محبوبتان پیروزی می گوییم می شود تحریف
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      2 1
      مشگل پرسپولیس یا گفتن پیروزی نیست. هر ۲ قدرت تیم را نشان میدهد اما وقتی یکی مثل زنوزی که اصلا نمیدونه فوتبال چی هست و میاد تفرقه افکنی میکنه چنین داستانی پیش میاد خیلی بده..‌
  • US ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    3 1
    همه میدونن زنوزی در قوه قضاییه پرونده بدهی کلان داره و با پول ملت ایران در ترکیه سرمایه گذاری کرده است این شخص با میت ترکیه در ارتباط و ارادت خاصیم به الهام خانم داره و برای اینکه اموالش در ترکیه مصادره نشود برای دولت ترکیه خوش رقصی میکند تمام این کسانی که وارد ورزشگاه میشوند با هماهنگ با این فرد و سازمان میت ترکیه هماهنگ می شود و مسولان اذربایجان شرقی همه شان در پشت با دولت الهام کذایی روابط دارند اگر کشور تجزیه شد و دولت باکو آدربایجان را گرفت انها را نکشد و در سر پست و مقام خود باقی بمانند حتی بعضی از فرمانده هان نظامی ان منطقه هم در حال خیانت به کشور هستن مشکل اصلی اینه کشور در قضییه تراکتور دنبال مصلحت اندیشی هستن که باعث افزایش پان ترکیسم در ان منطقه شده
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 1
    همشون سر و ته یه کلباسن نجیب کجا بود
  • حح IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 1
    خیلی قشنگ نوشتی ولی به نظرت ریشه یابی اصولی انجام گردیده؟ دو سال قبل توهن دسته جمعی هموطنان با فرهنگ در آزادی اسمش چی بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس