کد خبر 1376499
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
ناتو

وبگاه تحلیلی «بلومبرگ» لیستی از درخواست‌های ترکیه به منظور پذیرش فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو را منتشر کرد که شامل لغو تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا می‌شود.

به گزارش مشرق، در پی اعلام درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، ترکیه مخالفت خود را با عضویت این دو کشور اروپایی در ائتلاف ناتو اعلام کرد و پس از آن وبگاه تحلیلی «بلومبرگ» لیستی از درخواست‌های خود برای پذیرش عضویت فنلاند و سوئد در ناتو منتشر کرد.

طبق این گزارش،‌ لیست درخواست‌های ترکیه از ناتو و فنلاند و سوئد شامل حذف تحریم‌های آنکارا به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-400» روسیه و همچنین وارد کردن مجدد ترکیه در برنامه هواپیماهای پیشرفته «اف-35» آمریکا می‌شود.

روز 15 ماه می (25 اردیبهشت ماه)، فنلاند و سوئد رسماً قصد خود برای پیوستن به ناتو به بهانه حمله روسیه به اوکراین را اعلام کردند. برای عضویت در ناتو، تمامی اعضای این ائتلاف باید به اجماع از درخواست این دو کشور اروپایی برای عضویت در ناتو حمایت کنند اما ترکیه گفته است که با این درخواست موافقت نخواهد کرد زیرا هلسینکی و استکهلم، «موضع شفافی» علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی ترکیه (DHK/C) که آنکارا آن‌ها را تروریستی می‌داند، اتخاذ نکرده است.

بیشتر بخوانید:

واکنش آلمان به نگرانی ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

بر اساس این گزارش، سوئد و فنلاند سابقه اعطای پناهندگی به افرادی از ترکیه را دارد که اغلب کردهایی هستند که به دلیل درگیری‌های داخلی در کشورشان خواستار پناهندگی شده‌اند و آنکارا برخی اوقات اعطای پناهندگی به این افراد را غیرقابل پذیرش می‌داند.

بلومبرگ به نقل از سه تن از مقام‌های ارشد ترکیه گزارش کرد، حاکمیت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده است که «قبل از پیوستن به ائتلاف ناتو، آشکارا نه تنها پ ک ک بلکه گروههای وابسته به این گروه را محکوم کند».

بر اساس این گزارش، همانطور که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته (دوشنبه) تأیید کرد، آنکارا از سوئد و فنلاند درخواست کرده است که محدودیت‌های تجاری که علیه ترکیه وضع کرده‌اند را لغو کنند. منابع بلومبرگ درخواست کرده‌اند که ناشناس باقی بمانند و گفته‌اند که لیست درخواست‌های ترکیه از دو کشور فنلاند و سوئد بسیار طولانی است.

وبگاه تحلیلی بلومبرگ در گزارش خود نوشت: « ترکیه می‌خواهد که مجدداً وارد برنامه هواپیماهای پیشرفته اف-35 شود؛ برنامه‌ای که آنکارا پس از خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه از آن محروم شده است. این کشور (ترکیه) همچنین از ایالات متحده درخواست خرید دهها جنگنده اف-16 و کیت‌های ارتقاء برای ناوگان خود دارد».

در این گزارش همچنین آمده است که آنکارا از واشنگتن درخواست کرده است تحریم‌هایی را که به دلیل خرید موشک‌های اس-400 از روسیه علیه این کشور تحمیل کرده را نیز لغو کند.

بر اساس این گزارش، منابع خبری بلومبرگ با این حال، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به روابط آنکارا با مسکو ارتباط دارد را رد کرده‌اند.

مقام‌های روسیه بارها به هلسینکی و استکهلم هشدار داده‌اند که در صورت پیوستن به ناتو، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد و این که روسیه در صورت تحقق چنین مسئله‌ای، تسلیحات اتمی خود را در مرز شرقی روسیه مستقر خواهد کرد. روز گذشته (دوشنبه)، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در خصوص مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو گفت: «ترکیه یک همپیمان باارزش است که و هرگونه نگرانی‌های امنیتی این کشور باید مورد بررسی قرار گیرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    82 12
    99 درصد ترکیه در آسیاست . سوئد و فنلاند کاملا در اروپا. ترکیه و بخصوص اعمال اردوغان هیچ سنخیتی با اروپائیان ندارد. حالا شرط و شروط برای کشورهای اروپایی میگذارد ! اردوغان پرونده قاشقچی را ماله کشی کرد و به دیدار بن سلمان رفت تا از مواهب میلیاردی حق السکوت بهره مند شود حالا میگوید اول گروه های تروریستی را محکوم کنید ! ترکیه زگیل ناتوست.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      4 0
      90
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      3 0
      90
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      24 1
      مثل این برره ای ها شده وسط ناتو های شهری
    • ایرانی GB ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      3 3
      کله این اردوغان بوی قرمه سبزی میده , همین روزهاست که این رو هم کله پا بکنند چون تاریخ مصرفش مثل صدام و قذافی و اشرف غنی به پایان خودش نزدیک شده ! این اردوغان چیزی رو که راجع به غربی ها نمیتونه بفهمه اینه که تویه اردوغان نمی تونی هم واسه غربی ها دولا راست بشی و هم بهشون امر و نهی بکنی , هم واسه شون ناز و کرشمه بیای و هم گردنت رو واسه شون شق بکنی , هم جزو ناتو باشی و هم جدا از ناتو رفتار بکنی , هم نوکری بکنی و هم اربابی !!! واسه همینم هست که فاتحه ات خونده ست چون غربی جماعت نیازی به قاطر بارکش چموش ندارند ... این خط و این نشان که همین روزها , اردوغان هم بایستی جل و پلاس خودشو از دفتر کارش جمع بکنه و بره بغل دست صدام و قذافی و شروع بکنه به دنبک زدن و اشک ندامت ریختن. البته پان ترکهای بدبخت اردوغان پرست اون وقت دیگه نمیتونند کاری واسه اردوغان جان شون خدای مقدس زندگی شون بکنند جز تسلیم و قبول کردن کله پا شدن اردوغان جان شون بتوسط غربی ها ...چرا سرنوشت همه دیکتاتورهای کله چدن همه اش یک جوره ؟ و چرا هیچ دیکتاتور کله چدنی هیچ وقت درس عبرت از آخر و عاقبت بقیه دیکتاتورها نمیگیره ؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 5
    ترکیه همیشه باج گیر بوده و هست
    • TR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      9 2
      کشورهای قوی فقط باجگیری می کنند کشورهای ضعیف فقط باج می‌دهند
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      8 9
      یاشاسین تورکیه
    • علیرضا IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      5 2
      البته دلالی جا انداختی استعداد ذاتی ترکهای
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      6 4
      اینجرلیک آریایی‌روی‌صورت ترکیه‌ساخته شده. خقارت ترکیه خیلی بیشتر از این حرفاست‌.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 15
    شما دو نفر از طرفداران گروه ملعون پژاک هستید که ترکیه هرجا گیرتا بیاره خونتون هدر است!
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      5 6
      شما هم از پانتورکهای بیسواد و جیره خوار اردوغان هستید که بواسطه قطع نشدن جیره تون این حرفها رو میزنید. فعلا که تورچیه تون به پیسی افتاده.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      8 6
      بخواهی دنبال اردوغان بری باید کل نژادهای غیر ترک جهان رو بکشی. این خط و مشی همه نژاد پرست های تاریخ بوده. اصلا برای همین اردوغان داره نژاد ترک رو پررنگ میکنه تا خاورمیانه‌تجزیه بشه چون اربابش کشور بالای ۲۰میلیون در خاورمیانه نمیخواد
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 2
      بخوای دنبال اردوغان فکر کنی باید همه غیر ترک ها رو بکشی
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 3
    ترکیه به زودی از ناتو اخراج خواهد شد
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 4
    بیچاره پ ک ک و پزاک کارشون تمومه
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 1
    داره برای انتخابات خودش رو تبلیغ میکنه. خود مردم ترکیه هم از این اقا بیزار هستند چه برسه به فنلاند و خاورمیانه
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 4
    در اوایل حکومتش خود اردوغان رسما پشت تریبون به آذری ها گفت انسان درجه۲ چون ترک اصیل نیستند. و همچنین کردها را هم مینوازد.
    • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      5 3
      به زودی پ ک ک و پژاک از اروپا اخراج میشن
    • علیرضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      پانترکا چی؟؟؟؟؟ شنیدم سازمان اطلاعاتی و امنیتی اروپا خیلی روشن زوم کردند ،حتی مولوی های ترکیه نمی تونن در مساجد ترکی آلمان واعظی کند در آلمان فرانسه و سوید و هلند تمام پانترکا شناسایی کردند منتظر لجبازی رجب هستند باز شروع به دستگیری آنها کند
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 2
    وقتی یک جهان سومی بیفرهنگ در یک جمع اروپایی قرار بگیره همینه دیگه....... همه کشورهای خود اروپا الان با هم و ازجمله فنلاند و سوئد خورده حساب داند ولی آخه وسط جنگ باجگیری؟
    • TR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 0
      تمامی این کشت و کشتارهای جنگهای مذهبی و قومی همش زیر سر این اروپایهای باتمدن هستش
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 0
    وقتی یک جهان سومی عقب‌افتاده وارد یک جمع متمدن آریایی بشه همینه دیگه
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 0
    (راه همانی است که آلب ارسلان رفته: گسترش مرزهای ایران) (آلب ارسلان مالک جان ترکهای عالم)
    • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 5
      یک بار دیگر فارس ها هم مثل یونانیها جلوی آلپ ارسلان زانو خواهند زد
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 0
      درست منم قبول دارم درکل مهم ایران هست. و ترک و فارس فرزندان ایران هستند و جلوی مادرشان ایران باید ۴زانو بنشینند
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 3
    شاه اسماعیل همچنان خشم آلود گفت: این جان بازی تنها از من ساخته است. من امروز بینی این سلطان سلیم را بخاک میمالم. من با همین شمشیر توپهای غرنده او را از کار می اندازم....... ((آه ای شاه آذرنشانِ ایران، انتقام خون تو و اجدادمان را از عثمانی میگیریم.))
    • علی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      این داستانها فایدهای ندارند
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    سیمرغ ایران بر روی‌ کوهی از ثروت، افتخار، فرهنگ، تمدن، طلا و شَرَف در خواب آسوده بود. که ناگهان ایرانیان کبیر سیمرغ را صدا زدند، پس سیمرغ باستانی بال گشود، به ندای آنها لبیک گفت و در خدمتِ (شاهِ جهان، مهدی فاطمه) آمد تا سلحشوری باشد تحت فرمانِ فرزند علی ع. اکنون این سیمرغ روی شانه رهبر ایران نشسته است.
  • UA ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 2
    کلمات نوشته شده است. تصمیم ها گرفته شده است: لشگر محمد ص یکبار دیگر از تهران برای نابودی شباطین نژادپرست به باکو و استانبول خواهند تاخت. پروردگارا حساب ما ایرانیان ترک را از این شیاطین پانترک جدا کن.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 1
    تف هم كف دست عردوپا نميذارن چه رسد به مشاركت در ساخت اف سى و پنج !
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 4
    کل اقوامی‌که به زبان های آلتایی‌حرف‌میزنند رو میگن ترک، مثل این میمونه که کل کشورهایی که به زبان آریایی حرف میزنند رو بگی فارس،‌مثلا‌بگی‌انگلیس هکم فارس هستند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 3
    آریایی ها نژاد پرست نیستند و خودشان با هیتلر جنگیدند ولی وقتی یک کوتوله ترکیه میاد ادعای تمدن میکنه باید بدون تمدن واقعی یعنی چی____ باید بدونه بین (ایستگاه فضایی و ناسا و سازمان اروپا) با (بیرقدار) فرق هست.
  • DK ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 1
    ترکیه به دنبال اف ۳۵ نیست، ترکیه به دنبال تکنولوژی آن جنگنده هست، آمریکا به این خاطر به ترکیه این جنگنده را نمیفرشد، در آینده نزدیک جنگنده بومی ترکیه حاضر هست ، اف ۳۵ جنگنده پر هزینه هست و هر کشوری که باشد کنترل آن دست آمریکا خواهد بود، مثلا در جنگ احتمالی‌ اسرائیل و ترکیه ارتش تورکیه نمیتواند از آن استفاده بکند،
    • اطلس IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 1
      حالا بنشین منتظر جنگنده بومی ترکیه باش ،هنوز پهباد بیمقدار نتوانستند بومی کند ( ۹۰ درصد وارداتی مونتاژی) حال ادعای جنگنده نسل چند بومی دارند ،هنوز التماس آف ۱۶ تمام نشد ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    عمو رجب تا جايي می تونه امتیاز میگیره. ازجمله. اف ۳۵
  • محمد از تهران IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 0
    آریایی مفهوم نژادی نيست یک مفهوم سیاسی وفاشیستی هست متاسفانه ملت ناآگاه اسير تفکرات فاشیستی این آقایون می شوند...آریایی توهمات وشعار تحريف وجعل تاریخ هست
  • آراز تورک اوغلی NL ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 5
    سگان..پارس می کنند. منظورمان..گروهگ تروریستی پژاک پ ک ک..فاشیست های پان جعلی آریایی وهمان جريان انحرافي و فاشیستی ایرانشهری ها شاهنامه ای......پمادهای سوختگی بزنید
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      6 3
      آذری رو با ذ بنویس، آذری آریایی است. چیزی که تا کنون تاریخ شاهدش بوده اینه که آریایی پارس نمیکند بلکه دیگر نژاد ها را به پارس کردن وا داشته است تا بحال.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 3
      ترکیه از معدود کشورهایی است مه بخاطر نژاد داره آدم میکشه. اونم در قرن۲۱
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 3
      این کار اردوغان که شبیه پارس کردنه، آبروی ما ارک ها رو برد بدبخت جهان سومی رو چه به ناتو و اروپا همیشه باید آبرو بری کنه
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 2
      این کار اردوغان که شبیه پارس کردنه، آبروی ما ترک ها رو برد بدبخت جهان سومی رو چه به ناتو و اروپا همیشه باید آبرو بری کنه
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 1
      ما فارس ها و ترک ها برای ایران خون داده ایم دیگه توهین چندتا پانترک که چیزی نیست
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 2
    تروریست های پ ک ک به ذلت و خواري افتادن...می فرستند .قطب جنوب. با پنگوئن بازی کنند. البته با شلوارکردی....اخروعاقیت. تروریست‌بودن همين هست ..
    • مجتبی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 1
      در تروریست بودن ترکیه شکی نیست ۱۲ گروه تروریستی ترکی فقط تو سوریه کشتار به راه انداختند ،هرمهاحری ترکی که سرگردان بوده ترکیه مزدور خودش کرده
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 2
    ای وای آبروی ترکیه رفت. این چرا اینطوری میکنه همه فهمیدن ترکیه آسیایی جهان سومی هست. حالا فهمیدیم چرا عضو اتحادیه اروپا نمیکننش
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 2
    اردوغان مثل این برره ای ها شده وسط ناتو های شهری
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 2
    آریایی ها نژاد پرست نیستند و خودشان با هیتلر جنگیدند ولی وقتی یک کوتوله ترکیه میاد ادعای تمدن میکنه باید بدون تمدن واقعی یعنی چی____ باید بدونه بین (ایستگاه فضایی و ناسا ) با (بیرقدار) فرق هست.
  • پانترک IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 2
    زنده باد ترکیه و اردوغان، لعنت بر دشمنان ترکیه و اردوغان، مرد واقعی و زرنگ اردوغان
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 2
    زنده باد اردوغان
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 2
    یاشاسین اردوغان...... اگه اجازه ندهد هیچ کشوری نمی تواند وارد ناتو شود...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس