90 هزار میلیارد تومان سهام بابت رد دیون تأمین اجتماعی واگذار می‌شود/ سهام ایران‌خودرو و سایپا بلوکی عرضه می‌شود

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال در قالب قانون بودجه ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به تأمین ا جتماعی واگذار می‌شود.

به گزارش مشرق، حسین قربان‌زاده در مورد واگذاری سهام دولت در قالب رد دیون اظهار داشت: براساس قانون بودجه سال جاری دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون خود به تأمین اجتماعی باید واگذار کند، همچنین ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بابت دیون دولت به نهادهای عمومی مانند بنیاد شهید و دیگر نهادها واگذار کند که براساس بند «ی» تبصره ۲ قانون بودجه امسال انجام می‌شود.

وی  در مورد اینکه آیا شرکت‌هایی که در قالب رد دیون داده می‌شود، مورد قبول طلبکاران از دولت است، گفت: فهرستی از شرکت‌ها را دولت پیشنهاد می‌کند و برای واگذار به تصویب می‌رساند، ارزش‌گذاری می‌شود و بعد از آن باید به هیأت واگذاری برود و مصوبه این هیأت را دریافت کند و پس از آن قرارداد انتقال سهام به آن نهاد یا سازمان مانند تأمین اجتماعی، بنیاد شهید و سایر نهادها واگذار می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: امسال در قالب بودجه دولت مکلف است ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش مستقیم سهام شرکت‌های دولتی را داشته باشد و از این طریق منابع برای بودجه به دست آورد.

قربان‌زاده در مورد واگذاری سهام به متولدان ۱۴۰۰ گفت: هنوز در این زمینه جمع‌بندی صورت نگرفته و اختلاف‌نظر وجود دارد و قرار است از محل سهام دولت در صندوق‌های قابل معامله بورسی یا ETF در بورس دولت بودجه‌ای را اختصاص دهد و از این محل به متولدان سال گذشته یک میلیون تومان پرداخت کند که البته این تکلیف سازمان خصوصی‌سازی نیست و مربوط به کل دولت است.

وی در مورد واگذاری بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا گفت: سهام دولت در ایران خودرو ۵ درصد و در سایپا ۱۷ درصد باقی مانده است که این میزان سهام، سهام تودلی هم دارد، یعنی در برگیرنده سهام شرکت‌های دیگر هم هست. به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری در ایران خودرو بین ۷ تا ۸ درصد سهام دارد که این سهام قابلیت تجمیع شدن با سهام دولت است که در قالب بلوک عرضه شود چون برای خریدار هم صرف می‌کند و می‌تواند سهمیه‌ای در هیأت مدیره این شرکت داشته باشد. البته هنوز عرضه بلوکی سهام به صورت قطعی تصمیم‌گیری نشده است و باید بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن و تجارت هماهنگی ایجاد شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد آزادسازی سهام عدالت گفت: روش اداره سهام عدالت در شورای عالی بورس بررسی می‌شود و این براساس توصیه‌ای است که مقام معظم رهبری ارائه کرده است که شورای عالی بورس روش مدیریت سهام عدالت را تعیین تکلیف کند. در این زمینه این شورا کارگروهی را تشکیل داده تا آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت را به نتیجه برساند. البته تاکنون براساس آیین‌نامه قبلی در مورد سهام عدالت عمل می‌شده است.

قربان‌زاده ادامه داد: برای فصل جاری مجامع شرکت‌ها تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ کارگروهی تشکیل شده که مرکب از نماینده وزارت اقتصاد، نماینده حقیقی شورای عالی بورس و نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در این کارگروه حضور دارند، اما برای مدیریت بلندمدت سهام عدالت باید شورای عالی بورس شیوه اجرا و مدیریت آ ن را تصمیم تصمیم‌گیری کند.

وی همچنین در مورد واگذاری دو باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال موسوم سرخابی‌ها عنوان کرد: واگذاری ۱۰ درصد سهام این دو باشگاه از طریق فرابورس در اسنفدماه سال گذشته به پایان رسید. اکنون آماده بازگشایی نماد معاملاتی سرخابی‌ها هستیم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت پرسپولیس در آستانه اخذ مجوز برای بازگشایی نماد در فرابورس است، وگرنه ۱۰درصد از سهام این شرکت تا ۲۸ اسفند پذیره‌نویسی شد.

قربان‌زاده گفت: در فروردین سال جاری مراحل اخذ مجوز برای بازگشایی نماد طی شده است. این مجوز توسط سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد صادر می‌شود. بخشی از این مراحل مشروط به این شده است که سازمان بورس باید در مورد حسابرسی داخلی این باشگاه‌ها به عنوان شرکت‌های فرابورسی کنترل‌هایی داشته باشد و بعد از آن بازگشایی نماد معاملاتی انجام شود.

وی تأکید کرد: پرسپولیس مراحل نهایی اخذ مجوزها را طی می‌کند و اگر حسابرسی داخلی این شرکت به تأیید سازمان بورس برسد به زودی شاهد بازگشایی نماد پرسپولیس در فرابورس خواهیم بود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای با حضور وزیر ورزش و نمایندگانی از باشگاه‌ها برای نظارت بر نحوه مصارف منابع جمع‌آوری شده از عرضه اولیه در مورد دو باشگاه تشکیل شده  است و در این زمینه تخلفی صورت نمی‌گیرد. منابع جمع‌آوری شده صرف افزایش سرمایه دو باشگاه از محل صرف سهام انجام می‌شود. طرح‌های توجیهی این دو باشگاه در سامانه کدال ارائه شده است از محل منابع حاصل شده بخشی برای بازارگردانی سهام سرخابی‌ها استفاده می‌شود و بخشی از منابع برای پرداخت بدهی استفاده می‌شود تا اوضاع مالی سرخابی‌ها به حد قابل قبول برسد.

قربان‌زاده اظهار امیدواری کرد: با مدیریت جدید به آرمان باشگاهداری و مدیریت حرفه‌ای سرخابی‌ها نزدیک شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    خریدار نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس