کد خبر 1375562
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
سکه و طلا

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی ۱۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به گزارش مشرق، بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار  تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۸۲۰هزار تومان و سکه یک گرمی۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است.  

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۸۱۲ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۳۶۵ هزار تومان معامله می‌شود.

محصول  نرخ (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  ۱۴.۵۰۰.۰۰۰
سکه تمام طرح قدیم  ۱۳.۴۵۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۷.۸۰۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۴.۸۲۰.۰۰۰
سکه گرمی  ۲.۷۵۰.۰۰۰
اونس جهانی  یک هزارو ۸۱۲ دلار و ۳۳  سنت 
طلای ۱۸ عیار  ۱.۳۶۵.۴۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    2 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس