۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: اکنون ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۵۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ۱۲۰۰ شرکت در حوزه سخت افزار الکترونیک و مخابرات فعال هستند.

به گزارش مشرق، «محمد خوانساری» در گفت وگویی درباره شتاب‌بخشی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان، اشتغال و تولید در سال جدید افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که روی محصولاتی با فناوری‌های بالا کار می‌کنند و محصولات‌شان دارای خصوصیات خاصی است. آنها معمولا حجم بالایی از نیروی انسانی را خبره دارند، هزینه‌هایی که در حوزه تولید و آزمایشگاه‌های مخصوص صرف می‌کنند بسیار زیاد است. حجم زیادی از مسائل مربوط به تسهیل امور مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور از جانب معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می‌شود و بخش دیگر از تکالیف برعهده وزارت ارتباطات و به شکل خاص سازمان فناوری اطلاعات است.

لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی»، امسال به مجلس می‌رود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: بسیاری از موارد در خصوص قوانین مربوط به استارتاپ‌ها باید از جانب دولت در قالب لایحه به مجلس برود. یکی از برنامه‌های مهمی که اکنون در دست داریم مربوط به لایحه حفاظت از داده‌های شخصی است و اگر استارتاپ‌ها قصد دارند کار خود را به شکل درستی انجام بدهند و رشد متوازنی را داشته باشند، باید از داده‌های مردم حفاظت کنند.

وی گفت: مثال ساده در این بخش، این است که کاربران دوست ندارند زمانی که با شماره خود در سایتی ثبت‌نام می‌کنند، آن شماره  در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار بگیرد. تکلیف داده در این مقوله مشخص نیست زیرا قوانین فعلی ما به دلیل بازخوانی‌های متفاوت از قوانینی نمی‌تواند به شکل شفاف عمل کند.

خوانساری تصریح کرد: یکی از مواردی که سازمان فناوری اطلاعات در بخش حقوقی مربوط به شرکت‌های استارتاپی فعالیت می‌کنیم این است که بتوانیم در سال جاری لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را از طریق دولت به مجلس تقدیم کنیم.

وی افزود: بخش دیگری این است که شرکت‌های دانش بنیان زمانی که بزرگ می‌شوند، داده‌های زیادی از مردم حتی به صورت بی‌نام را جمع آوری می‌کنند و باید برای آن‌ها قوانینی درنظر گرفت. این بخشی از قوانینی است که به رشد شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند و باید با جدیت دنبال شود.

به تکمیل قوانین مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها نیاز داریم

خوانساری در مورد نقش سازمان فناوری اطلاعات در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برخی چارچوب‌های قانونی لازم برای حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان در کشور وجود دارد و بخش دیگر با توجه به سرعت توسعه فناوری در کشور باید تکمیل شود.

معاون وزیر ارتباطات افزود: ارتباط نزدیکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مجموعه شرکت‌های دانش بنیان داریم تا بتوانیم نیازها آن‌ها را درزنجیره‌ نظام قانون‌گذاری کشور دریافت و آن را از طریق دولت به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.

خوانساری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل چرخه رشد خود به قوانین دیگری نیاز دارند. برخی از اینها در ابتدا شرکت نبوده و به عنوان مجموعه نوپا یا نوآفرین مطرح هستند که در یک مکان مشترک یا با دریافت یک میز در مرکز شتابدهنده به فعالیت خود ادامه می‌دهند که ما برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم تا هویت‌های حقوقی‌شان را تقویت کنیم. مثلا در همان حالت که تنها یک میز کار کوچک هستند برای‌شان کدپستی، کد مالیاتی و کد بیمه درنظر گرفته‌ایم. اینها ظرفیت‌هایی است که بر اساس آیین نامه تصویب شده در دولت وجود دارد.

با نظام صنفی رایانه‌ای ارتباط مداوم و نزدیک داریم

وی درباره نگرانی کسب وکارها درباره فیلتر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها در کشور گفت: با صنفی که در کشور تا ۲۰ هزار هویت حقیقی و حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال حوزه فناوری را در خود جمع کرده است، ارتباط نزدیک و مداوم داریم تا بتوانیم از حقوق تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این حوزه تا جایی که قوانین کشور اجازه می‌دهیم حمایت کنیم.

خوانساری تاکید کرد: به طور مثال مدتی قبل صاحبان یکی از پلتفرم‌ها دچار مشکل شد و در این مورد وزارت ارتباطات موضع‌گیری و مشکل را حل کرد. قاعدتا باید بر این تاکید کنم که ظرفیت‌هایی که در سازمان فناوری اطلاعات شکل گرفته است بنابر قانون است.

۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارد

خوانساری افزود: اکنون ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که از این تعداد ۱۵۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، ۱۲۰۰ شرکت دیگر در حوزه سخت افزار الکترونیک و مخابرات و در مجموع ۲۸۰۰ شرکت در این دو حوزه فعالیت دارند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: به طور کل یک سوم از کل شرکت‌های دانش بنیان از فناوری اطلاعات برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند. قاعدتا این شرکت‌ها در رشد خود چرخه‌ای را دنبال می‌کنند و برای سرعت گرفتن این چرخه مواردی مانند احراز هویت، کدپستی، آدرس، اعتبارات بانکی، تبدیل‌هایی برای شبای بانکی و احراز مالکیت از جمله زیرساخت‌های مهمی است که باید برای این شرکت‌ها مهیا شود و آن‌ها بتوانند برای تولید محصول نوآورانه خود از آن استفاده کنند.

راه‌اندازی بزرگراه خدمات دولت

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را در تعامل با نظام صنفی رایانه‌ای و فعالان این حوزه احصا می‌کنیم، تاکید کرد: در سازمان فناوری اطلاعات یک بزرگراه خدمات دولت راه اندازی کرده‌ایم. همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند خدماتی از جنس استعلام و خدمات فناوری اطلاعات پایه که به شکل مستقیم به مردم میدهند را از طریق این بزرگراه به کسب وکارها ارائه بدهند. این امکان در سال جاری از طریق اپراتور خدمات فراهم می‌کنیم تا بخش خصوصی نیز به شکل منسجم از یک درگاه وارد کسب اطلاعات کند.

وی افزود: اکنون دستگاه‌های دولتی ما پنجره واحد یکپارچه برای ارائه خدمات ندارند و وزارت ارتباطات در حال رسیدگی به انجام آن است. امسال دستگاه‌های دولتی باید پنجره واحد خود را راه‌اندازی کرده و سازمان فناوری اطلاعات نیز با یکپارچه کردن این دستگاه‌ها، پنجره واحد خدمات هوشمند دولت را راه‌اندازی کنیم. در بخش دیگر دستگاه‌های دولتی باید نسخه دیگری از اطلاعات خود را با حفظ محرمانگی آماده کرده و به سادگی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان بگذارند تا توسعه بازار نیز در این بخش اتفاق بیفتد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    یکی مردِ جنگی، به از صد هزار.........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس