کد خبر 1373035
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸

با توجه به این که این روزها در فضای مجازی کسب و کارهای زیادی رونق گرفته‌اند و پیش بینی می‌شود که جهان به این سمت در حال حرکت است، طراحی سایت و کارهای جانبی آن اهمیت بالایی به خود گرفته است. برای زیباسازی محیط یک سایت و یا هر نوع تبلیغ دیگر لازم است عکس ‌های با کیفیت و جذاب به کار گرفته شود. هر تبلیغ بدون عکس بدون شک جذابیت خاصی نخواهد داشت. متخصصان در این حرفه از عکس‌هایی به نام وکتور استفاده می‌کنند که در این مطلب با این واژه بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی وکتور و عکس استوک

وکتور چیست؟

بسیار محتمل است که گوش شما با واژه تصویربرداری وکتور آشنا باشد. منظور از وکتور تصویری است که از اتصال خطوط و منحنی‌ها حاصل می‌شود. با پیدایش این نوع تصاویر در دنیای گرافیک، انقلابی در این دنیا به وجود آمد. اهمیت این تصاویر زمانی مشخص می‌شود که بخواهیم ابعاد آن‌ها را تغییر دهید. در این تغییر مشاهده خواهید کرد که کیفیت تصویر ثابت می‌ماند که قابلیت بسیار مهم و قابل توجهی است. این تصاویر در فرمت ‌های مختلفی مانند WMF، EPS و AI ایجاد می‌شوند. برای استفاده از این تصاویر می‌توان از محیط ‌های فتوشاپ، ایلوستریتور و کورل استفاده کرد.

تاریخچه پیدایش عکس وکتور

از زمان پیدایش اولین گرافیک کامپیوتر، وکتور یا همان عکس استوک وجود داشته است. در دهه ‌های 60 و 70 میلادی این تصاویر به سرعت گسترش یافتند و دلیل این امر این بود که برای استفاده از تصاویر رستر به کامپیوترهایی قوی نیاز بود. با گذشت زمان امکان استفاده از تصاویر رستر برای همه کامپیوترها به وجود آمد، اما برای مدل‌سازی و انواع مختلف طراحی‌ها نیاز به تصاویری با قابلیت تغییر سایز و ثابت ماندن کیفیت بود. امروزه در طراحی سایت نیز این مهم کاملا حائز اهمیت بوده و تمامی‌طراحان برای ریسپانسیو کردن بخشی از سایت از این تصاویر کمک می‌گیرند.

تفاوت تصاویر وکتور و رستر

برای درک بهتر معنای وکتور، بهتر است تفاوت آن با تصاویر رستر به طور کامل بیان شود. در تصاویر رستر، پیکسل ‌ها به شکل مربع‌های کوچک در کنار هم قرار می‌گیرند و یک تصویر را تشکیل می‌دهند. با بزرگ‌نمایی این نوع تصویر اندازه یک پیکسل نیز متناسب با آن بزرگتر می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود تا کیفیت تصویر از بین برود. به عنوان مثال اگر ابعاد تصویر را دو برابر کنید، اندازه هر پیکسل دو برابر خواهد شد و افت کیفیت را در کل تصویر متوجه خواهید شد.

عکس استوک بر پایه روابط ریاضی استوار است و هر نقطه در آن تصویر مختصات خود را دارد و منحنی ‌ها سبب اتصال آن‌ها به یکدیگر هستند. با باز کردن یک تصویر وکتور ملاحظه خواهید کرد در لایه باز آن هر تغییری ممکن است. در این نوع تصاویر تغییر ابعاد تاثیری در کیفیت آن‌ها نخواهد داشت.

یکی دیگر از تفاوت ‌های این دو نوع تصویر حجم آن‌ها است. حجم تصاویر رستر در صورت با کیفیت بودن بسیار بالا خواهد بود، در حالی که این تصاویر با بالاترین کیفیت، حجم بسیار کمی ‌دارند. فرمت ‌هایی که این دو نوع تصویر ذخیره می‌شوند، باهم تفاوت دارند.

معرفی وکتور و عکس استوک

چرا وکتور در گرافیک و طراحی لوگو اهمیت دارد؟

به جرات می‌توان گفت که بدون تسلط بر ایجاد تصاویر وکتور نمی‌توان به طراحی لوگو به صورت حرفه‌ای وارد شد. در حرفه تصویرسازی نیز همه متخصصان با این نوع گرافیک سر و کار دارند. شاید برای یک طراح گرافیک نیازی به ایجاد این نوع تصویر نباشد، اما در چینش یک طرح بدون شک از این نوع تصاویر بهره خواهد برد.  حال اگر شما برای کسب و کار خود بخواهید تبلیغات گسترده‌ای اعم از چاپ لوگو بر روی خودکار، چاپ بنرهای بزرگ و ... باید از تصویر وکتور استفاده کنید.

در ساخت انیمیشن این نوع تصاویر مناسب‌ترین گزینه هستند. با یک تصویر وکتور می‌توان تصاویر جدید دیگری ساخت و این نشان از این است که حرفه‌ای‌ها می‌توانند با این گرافیک کار کنند. اگر کاری با جزئیات بالا نیاز دارید، بدون هیچ شکی باید به سراغ این تصاویر بروید، چرا که در کنار کیفیت بالا، امکان ویرایش مجدد بسیار آسان است.

نرم افزارهای طراحی وکتور

ایجاد وکتور با هر نرم افزاری ممکن نیست و باید به سراغ نرم افزارهای خاص بروید. اگر از این فایل‌ها در حافظه لپ تاب خود دارید، قدر آن‌ها را بدانید، چرا که در مواقع اضطرار می‌توانید با ادیت بر روی آن‌ها کارهای بزرگی انجام دهید. برخی از نرم افزارهای معروف طراحی وکتور در زیر معرفی می‌شود.

کورل دراو

از جمله نرم‌افزارهای قدرتمند گرافیکی است که برای طراحی عکس استفاده می‌شود و پایه آن بر مبنای وکتور تعریف شده است. در این نرم افزار می‌توان کارهایی نظیر طراحی سایت، طراحی وکتور، صفحه‌بندی حرفه‌ای و ... را انجام داد. کمپانی کورل در دنیای گرافیک از سردمداران است و بسیاری از متخصصان با این نرم افزار کار می‌کنند. در این نرم افزار بیش از 100 فرمت تصویری پشتیبانی می‌شود.

ایلاستریتور

این نرم افزار محصول کمپانی ادوبی است که حرف اول را در دنیای طراحی گرافیک می‌زند. این برنامه برای ساخت تصویر، اولین گزینه است و چون یک نرم افزار برداری است، بدیهی است که تصاویر خروجی آن به صورت برداری خواهند بود.

گراویت دیزاینر

این نرم افزار نیز در نوع خود بسیار پر کاربرد است. برای طراحی وکتور این نرم افزار امکانات پیشرفته و تخصصی‌تری دارد که افراد متخصص می‌توانند از آن استفاده کنند.

معرفی وکتور و عکس استوک

جمع بندی

در دنیای امروز، طراحی گرافیک از مهم‌ترین کارها محسوب می‌شود. تمامی‌کسب و کارها برای تبلیغ دست به دامن این حرفه می‌شوند و این اهمیت این هنر را نشان می‌دهد. در گرافیک، از تصاویر وکتور که با تغییر ابعاد کیفیت خود را از دست نمی‌دهند استفاده می‌کنند. در طراحی لوگوی حرفه‌ای غیر ممکن است که از این نوع تصاویر استفاده نشود. از نرم افزارهای ایلاستریتور، کورل دراو و گراویت دیزاینر برای طراحی تصویر وکتور می‌توان استفاده کرد.

گروه پارس گرافیک، با بهره­گیری از روش­های نوین و کاربردی در این حوزه توانسته خدمات ارزنده­ای را ارائه دهد و مشتریان خود را راضی نگه دارد. شما عزیزان می­توانید با مراجعه به سایت مربوطه از تمام کارهای بی­نظیرشان دیدن فرمایید و یا با شماره­های زیر تماس برقرار نمایید تا کارشناسان مجرب این گروه در این امر به شما مشاوره دهند.

شماره تماس: 05832241325/ 09154437224


برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس