کد خبر 1371396
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

بسیاری از صنایعی که با فلزات سروکار دارند برای تولید ورق های فلزی به اشکال مختلف، نیازمند برشکاری هستند. روش های مدرن برشکاری نسبت به شیوه های سنتی از سرعت و دقت بالاتری برخوردارند. انواع روش برشکاری فلزات در دو دسته ابزارهای گرم و سرد قرار می گیرند. واترجت، پلاسما، برش لیزری از جمله روشهای برشکاری فلزات می باشند. در ادامه با مزایا و معایب هریک از این روشها آشنا خواهید شد.

انواع برشکاری فلزات + مزایا و معایب آنها

انواع روشهای برشکاری فلزات

این عمل در حالت کلی توسط دو شیوه مدرن و سنتی انجام می ­شود. واضح است که در روش سنتی از ابزارالات قدیمی تر استفاده می شود. در حالی که برای روش مدرن از تجهیزات امروزی تر و با فناوری جدید استفاده می شود. انتخاب روش سنتی یا مدرن بستگی به نوع فعالیت شما دارد. در ادامه با انواع روش ­های برشکاری فلزات آشنا خواهیم شد.

برشکاری فلزات با دستگاه فرز

یکی از رایج ترین و بهترین روشهای برش فلزات، استفاده از دستگاه فرز و یا همان فرزکاری است. دو نوع دستگاه فرز دستی و اتوماتیک وجود دارد که کارکرد هریک با یکدیگر فرق می کند. فرز اتوماتیک با انرژی برق کار می کند و سرعت بیشتری دارد. اما برای کار روی قطعات کوچک می توانید از روش های دستی استفاده کنید.

دستگاه تراشکاری و برش فلزات

استفاده از دستگاه تراشکاری را می توان ساده ­ترین روش برش فلزات دانست. در این روش، برشکاری به وسیله دستگاه تراش و به صورت دورانی انجام می شود. توجه داشته باشید که این روش برای ایجاد شکلهای گوناگون مانند: مخروط و... مناسب است. کافی است وضعیت دستگاه تراش را تغییر دهید تا شکل نهایی قطعه شما نیز تغییر پیدا کند.

برش هوا و گاز از قدیمی­ترین شیوه­ها

از روش برش هوا و گاز برای قطعات فولادی و آهنی استفاده می شود. سابقه این نوع برش به سالهای دور باز می گردد. اگر قصد ایجاد لبه ­های صاف و تمیز دارید برش هوا گزینه مناسبتری است. از این روش برای قطعه هایی که ضخامت آن ­ها در بازه 10 الی 2000 میلی ­متر استفاده می ­شود. البته با بکارگیری ترفندهایی می­توانید برش را از بازه 6 میلیمتر تا 3000 میلی متر هم انجام دهید.

برش پلاسما

از دیگر روش ­هایی که برای برش فلزات استفاده می شود، برش پلاسما است که برای مصارف گوناگونی قابل استفاده بوده و به نسبت روش هوا و گاز سرعت بیشتری دارد. اما باید در نظر داشته باشید که برای بهره بردن از این شیوه باید قطعه شما ضخامتی در بازه 1 تا 30 میلیمتر داشته باشد. البته استفاده از یونیت های خاصی باعث می شود تا این بازه را بین 0.5 الی 160 میلی متر بیشتر کنید و به آسانی از آن استفاده کنید.

تکنولوژی برش لیزری

از جدیدترین روش های برشکاری فلزات می توان به برش لیزری اشاره کرد. ضخامت قطعه در روش برش لیزری باید بین 10 الی 25 میلی متر باشد. کار با دستگاه برش لیزری سریع و آسان بوده و محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار است. هرچه ضخامت ورق های فلزی کم باشد، سرعت دستگاه بیشتر و هرچه ضخامت ورق بیشتر شود سرعت کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود برای عملکرد بهتر دستگاه برش لیزری از ورق های نازک تر استفاده کنید و خدمات برش لیزر بهتری دریافت کنید.

انواع برشکاری فلزات + مزایا و معایب آنها

واترجت یا برش با آب

در این شیوه از آب برای برش ورق های فلزی استفاده می شود. هیچ تنش گرمایی در این نوع از برش بوجود نمی آید، به همین خاطر لبه ­های صافی داشته و از کیفیت بالاتری برخوردار است. از مزایا این روش این است که برای هر نوع فلزی با هر میزان ضخامتی قابل استفاده بوده و میانگین زمانی کمی دارد.

ابزارهای برشکاری فلزات

همانطور که می دانید برشکاری فلزات به کمک تجهیزات و ابزارالات دستی و ماشینی انجام می شود. عملکرد مناسب دستگاه برشکاری تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصول نهایی دارد. انواع ابزارهای برشکاری فلزات عبارتند از:

ابزارهای سرد

این ابزارالات که هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی استفاده می ­شوند، ضایعات کمی دارند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. قطعات آن ­ها ثابت بوده و دچار تغییرات مولکولی و... نمی ­شوند. از سری این ابزارها می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برش واترجت

- خاموت زن

- قیچی هیدرولیک برش

- حدیده

- و...

ابزارهای گرم

این ابزارها به دلیل افزایش دمای قطعه، باید در برابر حرارت ایمن باشند. سبب ایجاد تراشه نشوند و همچنین برای برش با سرعت بالایی کار کنند. البته ناگفته نماند که این ابزارها برای مواد شیمیایی و ترکیبات خاص چندان مناسب نیستند. از سری انواع ابزارهای گرم می­توان موارد زیر را نام برد:

- پلاسما

- رگلاتور

- کپسول استیلن

- دستگاه برش لیزری

- و... .

در زمان خرید ابزارالات برشکاری فلزات به چه نکاتی توجه کنیم؟

امروزه ابزارها و دستگاه ­های مورد نیاز برای برش را می­توانید به راحتی از هر تولید کننده ای تهیه کنید. اما در زمان خرید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- از تولیدی های معتبر خرید کنید تا از کیفیت ماشین آلات اطمینان داشته باشید.

2- حتما دستگاه دارای ضمانت نامه و دفترچه راهنما باشد تا در صورت بروز مشکل بتوانید به راحتی آن را رفع کنید.

3- هر دستگاه صنعتی را باید قبل از خرید تست کنید تا از کارکرد آن مطمئن شوید.

4- محصول باید دارای پشتیبانی و خدمات پس از فروش باشد.

5- از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار باشد.

انواع برشکاری فلزات + مزایا و معایب آنها

جمع بندی

در این مقاله انواع روشهای برشکاری فلزات و مدرن ترین دستگاه های برش فلزات را به شما عزیزان معرفی کردیم. بدون شک یکی از بهترین شیوه های برشکاری فلزات استفاده از دستگاه برش لیزری است. برای آشنایی با انواع دستگاه های لیزر صنعتی و دریافت خدمات برش لیزر می توانید به برند خیام لیزر https://khayamlaser.com/ به عنوان مرکز تخصصی دستگاه های حک و برش لیزری اعتماد کنید. 


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس