شهید حسین قجه‌ای

حسین قجه ای گفت: من و نیروهای گردان دیشب هم‌قسم شدیم که خودمان را به خرمشهر برسانیم.

به گزارش مشرق، سیزدهم اردیبهشت ۱۳۶۱ روز سرنوشت سازی برای تیپ ۲۷ بود. دشمن با اجرای پاتک‌های سنگین روی جاده اهواز- خرمشهر توانسته بود قسمت‌هایی از جاده را پس بگیرد و از شکاف ایجادشده بین قرارگاه‌های فرعی هم‌جوار تیپ ۲۷( نصر۳ و نصر۵) بهترین بهره را ببرد.

همچنین از جنوب به شمال از سمت خرمشهر با تانک‌های تی ۷۲ و به‌کارگیری تیپ نیرومند ۱۰زرهی،جاده را در اختیار گرفته بود و هرلحظه حلقه محاصره گردان سلمان  را تنگ‌تر می‌کرد.

حسین قجه ای؛ فرمانده دلاور گردان سلمان، ضمن هدایت و فرماندهی این گردان،آن‌قدر از روی خاکریز، آر.پی.جی شلیک کرده بود که از گوش‌هایش خون جاری می‌شد.

در همین حال، او با کمک یکی از نیروهای مهندسی رزمی جهاد سازندگی، توانست ۱۰ متر خاکریز احداث کند.

فشار دشمن هرلحظه افزایش می‌یافت، طوری که فرماندهی مافوق تصمیم گرفت گردان سلمان را اندکی عقب بکشد ولی حسین قجه ای قبول نمی‌کرد. ازاین‌رو، محمدابراهیم همت برای متقاعد کردن قجه ای، ضمن عبور از حلقه محاصره دشمن، خود را به او رساند و از قجه ای درخواست عقب‌نشینی کرد، اما او در جواب گفت «من و نیروهای گردان دیشب هم‌قسم شدیم که خودمان را به خرمشهر برسانیم.»

ایستادگی حسین قجه ای

اوضاع در ایستگاه گرمدشت، به‌شدت وخیم بود و نیروهای دشمن تا چند متری خاکریز گردان پیش ‌آمده بودند. در صورت فروریختن خاکریز ایستگاه گرمدشت که پیشانی جنوبی عملیات محسوب می‌شد، کل دستاوردهای قرارگاه‌های نصر و فتح به خطر می‌افتاد.

به‌عبارتی‌دیگر، سرنوشت مرحله اول عملیات در گرو مقاومت سرسختانه گردان سلمان بود. در همین حال، حسین قجه ای برای آخرین بار گلوله آر.پی.جی را جاگذاری کرد، از خاکریز بالا رفت و یکی از تانک‌های دشمن را نشانه گرفت اما درست در همان لحظه براثر اصابت گلوله یک تک‌تیرانداز عراقی، پیشانی‌اش شکافت و صورتش غرق خون شد و بدین ترتیب حسین قجه ای هم به قافله شهدا پیوست.

این در حالی بود که مقاومت گردان‌های تیپ ۲۷ به ثمر نشسته، حلقه محاصره شکسته شده و مواضع تیپ ۲۷ در ایستگاه گرمدشت تثبیت‌شده بود.

منبع

شیری، حجت، اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول،۱۴۰۰، صفحه ۶۲.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس