بانک

در یک دهه اخیر شبکه بانکی تقریبا رها بود و دخالت دولت در هدایت بانک های دولتی در حد سخنرانی های انتقادی و اظهارات رسانه‌ای محدود بوده اما هیچگاه دولت وارد عرصه اصلاح نظام بانکی نشده بود.

سرویس اقتصاد مشرق-  وزیر امور اقتصادی و دارایی بسته راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی را به بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی ابلاغ کرد.

  وزارت اقتصاد در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در سال"تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" و باهدف عملیاتی نمودن سند تحول دولت سیزدهم و با چشم‌انداز اصلاح نظام بانکی به نفع آحاد مردم، راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی با محوریت‌ هدایت اعتبار بانکی به بخش مولد ازجمله تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، انضباط مالی، تنوع‌بخشی به شیوه‌های تأمین مالی، بهبود کیفیت رابطه مؤسسات اعتباری با مردم، تسهیل دسترسی تولیدکنندگان و خانوارها به منابع بانکی و تقویت ساختارهای خودتنظیمی و نظارتی در شبکه بانکی را ابلاغ کرد.

این بسته سیاستی به مدیران بانک‌های سپه، ملی، کشاورزی، مسکن، ملت، تجارت، صادرات، توسعه صادرات، صنعت و معدن، پست‌بانک، توسعه تعاون و رفاه کارگران ابلاغ شده است.

۱۰ فرمان مهم وزیر اقتصاد به بانک‌های دولتی

  دولت به عنوان بزرگترین سهامدار بانک‌های دولتی سیاست‌های کلان بخش بانکی را ابلاغ کرد. این سیاست ها در ۲۶ بند تنظیم شده که مهمترین آنها بدین شرح است:

۱. بانکهای دولتی ضمن ارائه برنامه عملیاتی خود جهت واگذاری، موظف شدند سهام غیر بانکی و املاک مازاد خود را بفروشند. هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه طلا، سکه، املاک و مستغلات توسط بانکها یا واحدهای تابعه ممنوع شد.

۲. بانک‌های دولتی بایستی شعب مازاد خود را جمع‌آوری کنند. این بانکها باید تا پایان سال ۳ درصد از شعب خود را کاهش دهند و تا پایان سال سوم باید حدود ۶ درصد از شعب خود را تعدیل کنند.

۳. بانک های دولتی طبق جدول ابلاغ شده موظف شدند تا پایان سال جاری بیش از ۲۰ درصد مبادلات ارزی خود را افزایش دهند

۴. بانک های دولتی زیانده بایستی طبق سیاست گذاری جدید وزارت اقتصاد تا پایان سال ۱۴۰۱ از زیان عملیاتی خارج

شده و  بانک های سودده با سود نهایتا ۲ درصدی نیز به میزان ۴ درصد، سود خود را افزایش دهند

۵. بانک های دولتی باید فرایند اعطای وام های تا ۲۰۰  میلیون تومان را به صورت کامل غیرحضوری کنند.

۶. بانکها مکلف شدند ضمن ارائه برنامه عملیاتی ۳ ساله خود برای وصول مطالبات غیر جاری، حداکثر ۱۸ ماه پس از عدم بازپرداخت تسهیلات، اقدام قانونی برای وصول مطالبات را انجام دهد

۷. بانک ها موظف هستند در هر فصل اطلاعات بدهکاران بانکی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را به همراه اطلاعات تکمیلی منتشر کنند.

۸. بانک ها مکلف شدند تمام سود مازاد دریافتی را به تسهیلات گیرندگان برگردانند

۹. اعطای هرگونه تسهیلات بدون لحاظ مراتب اعتبارسنجی ممنوع است

۱۰. استفاده از عقد مشارکت مدنی برای تسهیلات سرمایه در گردش و کلیه مواردی که امکان محاسبه سود و زیان واقعی موضوع مشارکت در آن امکان‌پذیر نیست، اکیداً ممنوع شد

پایان زمامداری بانک‌ها

در یک دهه اخیر شبکه بانکی تقریبا رها بود و دخالت دولت در هدایت بانک های دولتی در حد سخنرانی های انتقادی و اظهارات رسانه‌ای محدود بوده اما هیچگاه دولت وارد عرصه اصلاح نظام بانکی نشده بود.

در طی سالهای گذشته موارد محدودی هم مقرراتی مثل خروج از بنگاهداری وضع شد که اجرای آن پیگیری نشد. در واقع می‌توان گفت در یک دهه اخیر نظام بانکی فقط با مواعظ دولتمردان مواجه بود و خبری از سیاستگذاری سفت و محکم و نظارت بر بانک‌ها نبود.

به عبارت دیگر یک دهه بانکها کاملا آزاد بودند و هر کاری خواستند کردند و ده ها هزار میلیارد تومان را صرف خرید ملک و برج کردند، صدها هزار میلیارد تومان تسهیلات را به افراد رانتی دادند که معوق شد و با تخطی از سود مصوب سپرده‌ها بدهی بالا آوردند و بانک مرکزی دولت قبل پول چاپ کرد صرف ناترازی بانک‌ها کرد.

این شرایط، نیاز به بسته سیاستی سفت و محکم برای بانک‌ها را تقویت کرده است؛ بسته‌ای که با تعیین جزئیات اقداماتی که بانک‌ها برای خروج از بنگاه‌داری، فروش املاک و کاهش استقراض از بانک مرکزی باید انجام دهند، ضمانت اجرا داشته باشد.

آخرین بسته سیاستی برای شبکه بانکی به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد و از آن پس دیگر هیچ بسته سیاستی برای بانک‌ها اعلام نشده و آنها به طور روزمره مشغول به کار بوده‌اند.

با توجه به رویکرد دولت جدید نسبت به نظام بانکی که شاهد فشار به آنها برای انتشار اسامی بدهکاران کلان، انتشار صورت‌های مالی و حذف ضامن برای وام‌های خرد هستیم، به نظر می‌رسد اکنون بهترین فرصت برای چنین تحولی در نظام بانکی فراهم شده است.

جزئیات بسته بانکی

  وزارت اقتصادی و دارایی امروز در حالی از بسته «راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی» رونمایی کرد که محور نخست این بسته به هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش مولد از جمله تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تاکید کرده است.

براساس این بند، بانک‌ها از هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه، ارز، طلا، سکه، املاک و مستغلات از جمله خرید زمین، خرید و ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و مراکز خرید به طرقی غیر از تملیک با هدف تصفیه تسهیلات اعطایی، اعم از مستقیم توسط موسسه اعتباری یا غیرمستقیم از طریق واحدهای تابعه  موسسه اعتباری ممنوع شدند.

در این بسته همچنین تاکید شده که در راستای استفاده بهینه از منابع تخصیصی و به منظور مدیریت منابع و مصارف و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های سودآور و ارزش آفرین، موسسه اعتباری مکلف است با اجرای رویه های مناسب، به نحوی اقدام کند که در پایان هر سال، نسبت مانده تسهیلات اعطایی به مانده سپرده‌ها (بعد از کسر سپرده قانونی)، حداقل ۸۰ درصد باشد.

بنابر این گزارش، بانک‌ها در حالی از هرگونه سرمایه‌گذاری در ارز، طلا، سکه، املاک و مستغلات ممنوع شدند که در یک دهه گذشته در بخصوص در چند سال اخیر با اخذ سپرده‌های مردم با نرخ‌های رقابتی و خارج از ضوابط شورای پول اعتبار، منابع را در بازارهای ارز، طلا و مسکن سرمایه گذاری کردند به طوری که امروز بیش از ۵۰ درصد دارایی بانک‌ها، امروز ملک است.این موضوع با تحریک سمت تقاضا در روند افزایش قیمت نیز موثر بود.

امروز نیمی از دارایی بانک‌ها به ملک تبدیل شده که با توجه به رکود در این بازار، این دارایی قابلیت نقدشوندگی بسیار کمی دارد و بانک‌ها برای نیاز روزانه خود با اضافه برداشت از بانک مرکزی در رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی  موثر هستند، این موضوع در سایر بازارها نیز صدق می‌کند.

اکثر بانک‌های به دلایل مختلف از جمله، رشد مطالبات غیر جاری و عدم وصول درآمد تسهیلات، عمدتاً با زیان‌های انباشته بسیار زیادی مواجه هستند که از اوایل دهه ۹۰ دچار ناترازی گسترده شدند؛ همچنین بخشی از رشد نقدینگی در کشور، بدلیل اعطای تسهیلات بانک‌ها به سهامداران و شرکت‌های زیر مجموعه خودشان است، که بخشی از همین تسهیلات دریافتی، توسط سهامداران، به منظور بالا بردن سرمایه آن بانک درهمان جا سرمایه گذاری می‌شود در حالی که هزینه آن، با رشد تورم بر دوش مردم است.

  بانک‌ها همچنین مکلف شدند برنامه عملیاتی فروش اموال مازاد تا یک ماه دیگر و تعدیل شعب را تا پایان خرداد ماه جاری ارائه و برای آن اقدام کنند.

  محور دوم بسته راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی به موضوع انضباط مالی بانک‌ها پرداخته است، موضوعی که در چند سال گذشته بارها مورد تاکید قرار گرفته تا شاهد اثر بخشی نظام بانکی و کاهش زیان دهی آن باشیم.

در این محور علاوه بر فروش اموال مازاد کاهش شعب بانک‌ها نیز تاید قرار گرفته است. امروز برخی بانک‌ها در یک خیابان چند شعبه دارند که جز افزایش هزینه‌ها، سودی برای بانک ندارد.

همچنین بانک‌ها باید نسبت به فروش سهام غیربانکی خود اقدام کنند. این اقدام در راستای کاهش بنگاه داری بانک‌هاست، زیرا بانک منابع را نخست به شرکت‌های خود می‌دهد و در این مورد دست تولید خالی می‌ماند به طوری که امروز کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش یکی از مشکلات تولیدکنندگان است.

براساس این بند و در راستای مصوبه شورای پول و اعتبار با عنوان«دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری»، بانک‌ها و موسسات اعتباری اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی فروش اموال مازاد خود، به تفکیک نوع املاک، زمانبندی، نحوه فروش و... را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این بسته، به وزارت اقتصاد ارائه و طبق برنامه مذکور نسبت به فروش اموال مازاد خود اقدام کنند.

در جز دوم این محور آمده است که بانک‌ها در راستای «دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار» مصوب شورای پول و اعتبار، مکلف هستند، برنامه عملیاتی فروش سرمایه گذاری در سهام غیربانکی خود، به تفکیک نوع، زمانبندی و نحوه فروش را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اعلام و برای آن اقدام کنند.

همچنین بانک‌ها باید در راستای آیین نامه وصول مطالبات غیرجاری موسسات اعتباری (ریالی و ارزی) مصوب شورای پول و اعتبار، حداکثر تا زمان ورود مطالبات به طبقه مشکوک الوصول، اقدام قضایی و یا اجرایی برای وصول مطالبات غیرجاری را انجام دهد.

براساس جز چهارم محور دوم بانک ها  مکلف است برنامه عملیاتی ۳ ساله وصول مطالبات غیرجاری خود، به تفکیک نوع، زمانبندی و نحوه وصول را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این راهبرد، ارائه دهند و طبق برنامه مذکور نسبت به وصول مطالبات غیرجاری اقدام کنند، به طوری‌که نسبت مانده مطالبات غیرجاری به مانده تسهیلات اعطایی(NPL) براساس ارقام مندرج در جدول این بند کاهش یابد.

در راستای استفاده از ظرفیت بازارهای بین المللی و به منظور تعاملات با سیستم بانکی بین المللی، موسسا اعتباری مکلف است حداکثر تا پایان خرداد ماه سال جاری، برنامه عملیاتی ۲ ساله برای بهبود در رتبه خود در چارچوب الگوی کملز ، برای تسهیل در مراودات جهانی را تسلیم وزارت نمایند و اقدامات عملیاتی را در راستای برنامه مزبور انجام دهد.

موسسه اعتباری مکلف است رویه هایی را بکار بگیرد که در نقل و انتقالات ارزی(به واحد یورو) به شرح جدول جز ششم بنده دوم، رشد داشته باشد.

به منظور بهبود بهره‌وری نیروی انسانی و کاهش هزینه های بدون ارزش افزوده، موسسه اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی ۳ ساله تعدیل شعب خود را تا پایان خرداد ماه سال جاری به وزارت تسلیم و تعداد شعب داخلی خود را به شرح جدول این بند کاهش دهد؛ همچنین به منظور استفاده بهینه از دارایی ها و در راستای افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های بانکی، موسسه اعتباری مکلف است با رعایت مقررات ابلاغی مصوب شورای پول و اعتبار و استانداردهای حسابداری ملی، در پایان سال ۱۴۰۱ براساس اهداف در این بسته داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    15 54
    یک ویرانی دیگر در اقتصاد کشور
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      19 2
      فقط بانکی های دولتی بانک های خصوصی کشور خودمختارن؟
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      29 5
      در شرایط جنگی زندگی میکنیم .اینجا استرالیا و کانادا و فلان کشور غربی نیست . باید روش حکومت داری ما هم در شرایط جنگی باشد . چهل تا بانک خصوصی که تیشه به ریشه اقتصاد ایران می زنند . باید بانک‌های خصوصی جمع شود و یک بانک درست و درمون کافی است . در ضمن لجبازی نکنید کوپن را احیا کنید .
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      11 1
      اگه اجرا بشه خیلی هم عالیه.باید نظارت اصولی شود تا بانکها طبق معمول دولت را دور نزنند. کار مهم دیگری که دولت باید در مورد بانکها انجام دهد،ممنوعیت اعطای وام قرض الحسنه به پرسنل بانک ملی هست که مردم از جمله خود بنده سپرده قرض الحسنه باز میکردم ولی اخیرا یکی از بستگان که از پرسنل بانک ملی هست گفت که بیشتر سپرده های قرض الحسنه مردم به پرسنل بانک ملی پرداخت میشه نه به مردم طبقه ضیف جامعه ، بنده هم تمام سپرده ام را خالی کردم. البته بنده کارمند معمولی بانک ملی سراغ دارم که در عرض چند سال از همین وام های قرض الحسنه چندین ملک و ویلا و ماشین گران قیمت خریده و به ریش ما که سپرده قرض الحسنه باز می کنیم تا افراد نیازمند استفاده کنند،خندیدند. تسهیلات قرض الحسنه به پرسنل بانک ملی باید توسط جناب خاندوزی و نمایندگان مجلس ممنوع شود و مثل پرسنل سایر نهادها باید تسهیلات معمولی و سوددار دریافت کنند،نه مفت و مجانی.
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      9 0
      بانک ها به کمک شهرداری‌ها باعث گرانی زمین و مسکن هستند. دولت باید بانک‌ها را مهار کند. و از اهرمهای خود بهره ببرد. به عنوان مثال شروع به دادن مجوز آب و برق و گاز به محدوده های خارج شهر بکند تا مردم مجبور نباشند از املاکی که این مافیا دردست دارند خرید بکنند
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 3
      شما ها از جایی پول میگیرید برای تخریب؟اگر نمیگیرید خب دیگه خسر الدنیا هم علاوه بر هسر الآخره هساید
    • سرباز IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 2
      حرف که مالیات نداره... استدلال اقتصادی ارائه کن ببینیم منطقت چیه؟؟
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    20 0
    ببینیم و تعریف کنیم
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      13 4
      باید تمام(رئیس بانوها معاونین مسئولین وکارکنان فاسد بانکها که۹۰درصدشون فاسد هستند)را بطور فراگیر دستگیر حبس وبعد بریزید دریک گودال وهمشونو بسوزونید(مثل چین زاپت کره شمالی و‌‌.)-والا غیر ممکنه با هرراهکاریوقانونی دیکه ای چیزی درست بشه(توبه گرگ فقط مرگه)
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    14 6
    بخاطر همینه که نون گرون شده بربری اهواز شده ۶۰۰۰ تومن باگت ۳۰۰۰ تومن ماکارونی ۲۴۰۰۰تومن
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      14 7
      عزیز برادر خبر می گوید جراحی اقتصادی *شروع* شد، بانک ها در دوران قبل پایلوت گردش رانت و فساد بودند، این اصلاح زمان بر است، مانند آزادسازی سواحل خزر نیست که با ضرب الاجل حل شود، البته در موضوع آزادسازی سواحل دریا و حاشیه رودها، هیچ دولتی نه اراده آن را داشت و نه شجاعت آنرا
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      12 2
      آقایی که میگی عزیز برادر مردم نتیجه فعلی این مدیریت رو میبینن که گرانی آورده نتیجه جراحی به همراه شیمی درمانی شاید بدتر از این هم بشود یارانه ها قرار بود وضعیتش سال ۸۹ درست شود کشوری که خودکفا بود چطور الان حتی توان تامین کالاهای خود را ندارد آیا دلالی سیستماتیک شده؟ نظارتها هم کشک! خودمون رو گول نزنیم
  • مهران JP ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    11 7
    باسلام این همه دستور برای بانکها اما در یکی از این دستورات ذکر نشده که بانکهای ربوی، از ربای خود کم و بطرف یک بانک قرض الحسنه ایی قدم بردارند. چرا بانکها سودهای خود را که بعضا به سی درصد می رسد را بصورت پلکانی کم نمی کنند تا در نهایت سود بانکی که یک عمل ربایی محسوب می شد را بکل از سیستم بانکی حذف کنند؟
    • برزو IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      13 5
      حرف مفت وقتی تورم ۵۶ درصد باشد سود ۷٪ و ٪۱۸ سود اسث یا زیان
    • جهودشناس IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      8 7
      حرف مفت میزنی و درواقع هزیان میگی با تب بالا. وقتی یک بانک سود علی الحساب به مردم میده، خب باید برای وامگیرنده‌ها هم سود تعیین کنه تا بانک ورشکست نشه. امروز بانکها 18 درصد سود علی الحساب بلند مدت به ما پرداخت میکنند و پول ما در بانک برای ما پولزایی میکنه. پس باید وام هم سود بازپرداخت داشته باشه. همین 3 روز پیش بانک مسکن بودم برای گرفتن 40 میلیون تومن وام تا حساب بانکی ام پر باشه و اگر مشکلی پیش آمد از کسی قرض نگیرم. یعنی قصد خرج کردنش رو ندارم و فقط میخوام بذارم بلند مدت در حسابم بمونه تا یه وقت بی پول نباشم. سود بازپرداختش 17 درصد است. بانک در زمینه سوددهی و سودگیری دقیقاً درست انجام میدهند من این 40 میلیون رو در بانک بصورت بلند مدت میگذارم که 18 درصد سود سالیانه به من میده و دست به پول نمیزنم. سودش به کارت مخصوص سود میره و همون پول رو میدم بابت قسط بانک که بصورت 17 درصد بازپرداختش هست. این وسط هم یک درصد هم سود کردم (که مهم نیست) و هم حساب بانکیم پر شده. حالا چون این نظام بانکی برای کشور و مردم مفید است، یهودیان مخفی آنوسی، نقاب ضد ربا میزنند تا این سیستم خوب را از کشور ما حذف کنند. امروز که ما پیروز شدیم، این سیستم نباید حذف بشه تا به مردم فشار نیاد و درعوض به وامگیرنده‌های خصوصی و یهودیان مخفی دولتی و بهاییان فشار بیاد و کل اقتصاد بیفته در دست پیمانکارانی مثل سپاه و ارتش تا به سود ما بشه. ربا خواری اگر از سوی مردم بر مردم باشد کار درستی نیست و نامردی هستش ولی اگر از سوی بانکهای خدمتگذار به مردم باشد هیچ اشکالی که نداره بلکه فایده هم داره. بانک باید سود وام بگیره تا سود علی الحساب بده. اگر سود وام نگیره سودی هم روی پول حساب ما نخواهد بود.
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      6 0
      در همه‌ی کشورهای جهان سود بانکی ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم است. عقل و منطق همین را می گوید. پول را نباید با طلا و نقره در زمان رسول اکرم مقایسه کرد. در غیر این صورت فقط بدهکاران بانکی سود می کنند و بانک مرکزی و مردم این ورشکسته میشن.
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    14 8
    ربا رو از بانک ها ریشه کن کنید تا فقر از سرزمین ما برود
    • رضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 1
      سلام شما اول ربا را تعریف کنید و بعد ادامه دهیم به راستی سود کمتر از نصف تورم اصلا سود حساب میشود که ربا حساب شود؟
  • یار IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 2
    خوب گنداب رو می خوان چوب بزنن توش.ورشکستگیها رو میشه و با چاپ پول و نجات بانک تورمش دوباره بر گردن مردم بدبخت و بعد مدتی دوباره برمی گردن به همان روال قبل .کار مردم جبران بی کفایتیهاست و ادامه ماجرا.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 7
    تا لحظات ملکوتی دکتر ییاد بگه متاسفم زمانی نمونده
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    9 2
    جراحی بانک ها به همین سادگی ؛ هر وقت قیمت ها و تورم پایین آمد آنوقت ادعای اصلاح کنید
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 0
    حراستها درهمه بخشها وازجمله بانکها بایداز زیربلیط مدیران دستگاه ها ودراینجا مدیران بانکها ،خارج شده وبااستقلال کامل ازهرجهت ،خصوصا دربحث حقوق و....به طورکامل فقط زیرمجموعه سازمان حراست کل کشوربانظارت دقیق وبدون تعارف وسختگیرانه باشند!!!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 3
    بانک با نظام غربی = استثمار مردم
  • AU ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    10 5
    آقایان مدیران بانک‌ها ؛ نهار خوردید ؟
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    11 2
    شماهم دلتون خوش هست یک نیسان خریدم که کار کنم میخاستم کمپرسی کنم پلیس میگوید اجازه نداری 4تا لاستیک شده10میلیون بنزینشم دولت داره هرماه کم میکنه رفتم گاز سوز کنم.میگوید 10میلیون رفتم بانک 30تا وام بگیرم میگوید40تا بگذار امتیاز بیاره واقعا کدوم رونق اقتصادی دستوپاهای مارا بستید محکم که حرکت نداشته باشیم بعد حرف از اقتصاد رونق ....
  • هماد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 3
    علی یارتون
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    14 5
    باز هم خیالبافی باز رویا پردازی.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      4 6
      خودتی
  • فرهنگی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    14 2
    فقط حرف و شعار . روز به روز گرونی داره بیشتر میشه.‌پدر مردم در اومده .
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 2
    قبلا فروش یک واحد مسکونی به چند نفر رو داشتیم، حالا وام داد یک مقدار سرمایه به چندنفر رو در بانکها کشف کردیم!
  • CA ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 6
    این البته جراحی نیست مقطوع النسل کردن بانک‌ها و نهایتا ورشکستگی کل اقتصاد هست درست مثل حذف دلار ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی که ماکارونی ۳۰۰ درصد قیمتش برد بالا و نان را ۱۰۰ درصد.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      8 0
      چرا بانکهایی که زیان انباشته دارند و مجمتع تجاری انچنانی دارن توبیخ نمیشن؟؟؟؟ باز قراره پول چاپ کنید این بی کفایتهارو از ورشکستگی نجات بدید؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 0
    حساب کن خیلی ها بدون در نظر داشت عواقب کاسب کار ، یک شبه ره صد ساله . عده ای اقلام مورد نیاز و ضروری و ارزان نسبت به کشورهای همسایه را جمع و قاچاق و سود کسب میکنند ، بانک ها هم که اصل کارش سودآوری هست با در اختیار داشتن منابع با دخالت در بازار ارز طلا زمین و مسکن و برج سازی و هر جائی که زیر بنائی داشت و آورده ای که با تصمیمات خود چندین برابر به جیب زده اند . و همه بدون در نظر داشتن عاقبت کار این که چه آثار و تبعاتی و فشار بر اقشار مختلف مردم آورده و میاورد . که بسادگی قابل جبران نیست . اونیکه اونور نشسته و ما را تحریم کرده از اینکه دولت ناچاره به هر طریقی با سوبسیدهای گزاف که بر دیگر چیزها مثل عمران اثر میگذاره ارزاق مردم را تهیه کنه و از طرفی این قبیل و عوامل شاخ شمشاد فاسد الفکر هم که خودشان بدون اینکه کسی از آنان خواسته باشد . خودکار تبر بدست میشوند و فکر می کنند زرنگ هستند . خیالش راحته . این خسارات عظیم ، که باید پاسخگو باشد . اینان اگر عقل داشتند که این کارها را نمی کردند حتی اگر کت شلوار پوش واکس زده باشند و یا یکی مثل من ... جواب این درد و رنج مردم را واگذار می کنیم . زمان ترک دنیا . جائی که برگشت برای جبران . همچون جواب هشتاد میلیون هموطن را دادن . خیلی سخته . با خود و مردم و کشورت چه کردی !؟؟ اگر نگوئیم ناشدنی هست که به واقعیت نزدیکتره .
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    این فرمان شالکه بانک ها را درست نمیکند بلکه به دیون بانکها افزوده میشود چون اجبار به سهل گیری در ضمانت ها است که طبیعتا معوقات غیر وصول افزوده میشود و چون بانک در گذشته با خرید زمین و ملک و تورم آن خیلی زیانهای خود را جبران میکردند و الان منع شدند بنابراین تعداد بانک های زیانده بیشتر میشود مگر اینکه برای هر ‌وام خرد و کلان ملی یا استانی وثایق سخت گرفته شود تا بانک ها بتوانند پول وام را پس بگیرند ولی با این قوانین تکلیفی امری نشدنی است
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 0
    فقط مواظب باشین طوری جراحی نکنین که زیر عمل بمیره
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    آهای مدیران و رییسان بانک ها برنامه زندگی پس از زندگی رو بارها ببینید
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    ما به تعداد بانکهای دولتی یا شاید بیشتر بانک خصوصی داریم،باید جلوی تولید قارچ گونه این سم های مهلک اجتماعی که فقط تولید معضل می کنند هم گرفته شود
  • KR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    الان ده ساله که دارید جراحی می کنید. این جراحی ها کی تموم میشه پس؟
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 0
    دوران اقای احمدی نژاد هم زیاد جراحی شد نتیجش هم احوال امروز ماست نظام بانکی و سیستم تولید خودرو از منابع مهم درامد دولته چطئر باور کنیم دولت داره درامد خودشو کم میکنه؟
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    برخورد با بانکها از دستور و بخشنامه گذشته و برای تمکین از قانون و دولت و این دستورالعمل ورود جدی نیروهای مخصوص یگان ویژه و دادگاه ویژه سیار الزامیست.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    تورم کشور به اذعان مسئولان کشور نزدیک به شصت درصد هستش اونوقت سودی که به سپرده های مردم بدبخت میدن حدود هجده درصد هستش منت هم سر مردم میزارن
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    مشرق پیگیری کن،رسیدگی به بانکهای خصوصی رو
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    ببینیم گند کار کی بالا میاد.
  • احمد IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 1
    تنها راه جراحی اقتصاد ایران تعطیلی بانکهای خصوصی وتجمیع بانکهای دولتی است تا اقتصاد ایران ومردم از شر این غول های رانتی نجات پیدا کنند ونفس بکشند الگوی ما باید کشورهای باشد که بانکهای عرض طویل ندارند وبا وجود اقتصاد ضعیف به هیچ وجهی دچار چنین تورم ها و تنش های اقتصادی نیستند بانکهای خصوصی و دولتی پدر واقتصاد ایرا ن ومردم را در آور ند دولت آقای رئیسی هیچ کاری نکند وفقط این بانکها را جمع کنند بزرگترین خدمت را به مردم ایران خواهند کرد به امید آن روز ومرد میدا ن این حراحی بزرگ تومور سرطانی پخش شده ...
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    حذف ارز ترجیحی نمادی از اصلاحات اقتصادی این دولت است که نمونه آن گران شدن گندم ، نان، روغن و کالاهای اساسی است. خلق پول، تورم افسار گسیخته، ناتوانی بخش زیادی از مردم در سیر کردن خود و..... کارنامه درخشانی از یک سال اول این دولت است.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    دروغ هایی که هراز چندی درنظام برای سرگرم کردن مردم گفته می شود وچند سال بعد محتی یادشان می رود که چنیت قوانینی وضع کرده بودند ونتیجه اش چه شد وچی برای مردم بهتر شد!
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 1
    بالای ده سال تکنیکال کار کردم و و رشته تحصیلیم در دانشگاه اقتصاد نظری بوده آقای رئیسی و تیم اقتصادیش دارن گند میزنن این و ضعیت را درست کنید تا قبل از اینکه تبدیل به یک بحران شدید امنیتی بشه فقط چهارتا ادم حسابی بیارین تا درست راهنماییتون کنند کشور محل امتحان و آزمون و خطا نیست
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 2
      با بالای ده سال تکنیکال و فلان یعنی وزیر و اقتصاد و .... اشتباه می کنند و شما درست
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    این اراجیف و دروغها مردمرو گول نمیزنه رئسای بانکها کیان خود مسئولین و خانواده و نرچشمیهای مسئولین که نون تو خون مردم میزنن و شکمشون از پول حرام و ربا پر شده و چاقو دسته خودش رو نمیبره پس جوک نگید جراحی و...
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    اگردر(کنکور،مسایل علمی،اشتعالها،مجوزات واموزشی...)(سهمیه،امتیاز،بی رقابتی،خودیها،دلالها،امضاهای طلایی،ژنهای برتر،اقازاده هاواقاها...‌)نبودنندورشته های(ریاضی وتحربی)میتوانستند وازاد بودنند هررشته دیگر مثل(علوم انسانی،اقتصاد،دینی،حسابداری،حقوق....)هم انتخاب کنندواجازه داده نمیشودآدمهای غیر متخصص باتجربه درکارها ورشته های که توانایی،تخصص وتجربه نداشتندورود نمیکردنندحالا وضع (اقتصاد،حقوق،ورزش،هنر وقضا،قانون ووکالت ...)این مملکت اینبود-وحداقل چندتا اقتصادان وجود داشت که حداقل بتوانندمثلا یک فرمول ساده(تصاعدحسابی میانگین گیری....)برای حل معضل توزیع(عدالت،امتیاز،سهام،بورس،یارانه،تورم،گرانی...) را بین ده دهک جامعه استفاده شود(عحیبه بانکها،خودروسازی وشرکتها و... )برای غارت مردم،محاسبه جرائم تاخیرات و...هزارم درصد یک چیز را بابهترین وپیچیده ترین فرمولها محاسبه میکنند!)ولی (مثلا برای آزاد کردن قیمتهای کالاهای اساسی،دارو،سوخت،انرژی...‌)برای جلوگیری از(قاچاق،کمبودد،گرانی،بیکاری،بیگاری،فساد،خیانت،جنایت،احتکار وغارت به اسم صادرات و...)هیچ فرمولی استفاده نمیشه!؟و اول یارانه آنرا به حساب مردم واریز گردد بعد قیمت اصافه گردد-مثلا یارانه کالا به نسبت تصاعدحسابی(به دهک اول۲۷درصد-به دهک دوم۲۱درصد-به دهک سوم۱۶درصد-به دهک چهارم۱۲درصد-به دهک پنجم۹درصد-به دهک ششم۶-به دهک هفتم۴درصد-به دهک هشتم۲/۵درصد-به دهک ونهم۱/۵درصدوبه دهک دهم۱درصد)پرداخت میگردید ودرصورت افزایش قبمت ارز،دلارو...به همین نسبت به یارانه افزایش پیدا میکرد.
  • فساد گسترده بانکهای خصوصی و خصوصی سازی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    بانکهای خصوصی ، بلای جان اقتصاد فساد در بانکهای خصوصی و خصوصی سازی ، عامل مهم مشکلات اقتصادی جامعه ، افزایش تورم و تنگی معیشت مردم است . لطفا سه قوا هر چه زودتر فکری برای این کانونهای فساد بکنند . و البته اقدامات قاطع و سریعی انجام دهند . ‌بانک مرکزی سهام همه بانکهای خصوصی را تملک کند . کشور به این همه بانک خصوصی ( کانون فساد و سوء استفاده ) نیاز ندارد . فساد گسترده در بانکهای خصوصی و خصوصی سازی ، بیداد میکند .
    • سهیل IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      کاملا درسته بانک خصوصی = فساد و سوء استفاده
  • علی US ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    1 0
    آقایان مسئول ،شاغل بودن را نباید معیار دهک در نظر بگیر ید ،مگر کار عیب است اگر در خانواده ای پدر و فرزندان و ...کار میکنند مثلا بنایی ودر گرما و سرمای طاقت فرسا نان در میاورند و به جامعه خدمت میکنند عیب است ،اگر همه بنشینند و کار نکنند تا یارانه مفت بگیرند یا یارانه اشون قطع نشه ،پس کی کار کنه از کجا میوه و نان و محصولات کشاورزی به وجود بیاد کی ساختمان بسازه و....... پس تفکرتون را عوض کنید .پیدا کردن دهک ۱۰ کاری نداره آنهای که سرمایه های میلیاردی دارند ،خانه های دهها میلیاردی و ماشین ،املاک ،مغازه و.... پیدا کردنشان کاری ندارد پس خودتان و مردم را گول نزنید ،یارانه یک کارمند و کارگر که زیر خط فقر هستند قطع نکنید که باید در ان دنیا جوابگو باشید.
  • ایران عزیز ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    1 0
    من اولین باریست که به این تارنما سرک میکشم و از سانسور "فرارو"، "فارس"،"مهر"، "انتخاب"، "آفتاب یزد"، "تابناک"، "ایسنا"، ... و "تسنیم" که جای خود دارد، به اینجا پناه آوردم. حال ببینیم که شما همانند "برادرانتان" هستید یا نه! اینکه بر بانکها باید نظارت کرد سخنیست درست. بگذریم که در "10 فرمان" ابراهیم نکات "کشدار" نیز است ولی بدون پایین کشیدن کرکره بانکهای خصوصی آب از آب تکان نخواهد خورد. اینها نه همه علت وضعیت اقتصادی ایران ولی در این نابسامانی سهم چشمگیری دارند، بویژه در افزایش نقدینه گی. با اینهمه تنها به سراغ بانکها رفتن اقتصاد ایران از بحران مزمن رها نخواهد شد. باید نسخه های کشنده "بانک جهانی" و "صندوق بین المللی پول"، این ابزار های سیطره آمریکا و دیگر گانگسترهای غربی، در حقیقت "ناتوی اقتصادی"، را که بیش از سه دهه بطور مداوم بر حلقوم فرودستان ایران فشار می آورند، را کاملا کنار گذاشت. عوامفریبیست اگر چنین ادعا شود که این نیروهای خارجی به تنهایی چنین میکنند. نیروهای داخلی همکار آنها در این خانه خرابی ذینفعند. آنها در همه سطوح جامعه قرار دارند و برای پیشبرد اهدافشان افسار رسانه ها را در دست دارند. دستکم در دوره گذار به کنترل اساسی بحران باید همانند "کارت ملی" کارتی وجود داشته باشد که افراد و یا خانواده های فرودست از حق خرید حداقل مایحتاج زندگی با قیمتی "مناسب" برخوردار باشند. وگرنه کلاه پس است! در آلمان سالهاست که بهره حساب پس انداز بانکی تقریبا صفر است، حتی هنگامی که نرخ تورم در سه ما گذشته از 7% بیشتر بود و در ماه مه به 7.9% رسید. ... اینقدر به "سلبرتی" ها گیر نده اید، این جماعت تولید چنین سیستم (دستکم) اقتصادیست، که بیش از سه دهه همانند موریانه پایه های جامعه را جویده است. در باره اقتصاد ایران و گنجشکک اشی مشی ... زیاد میتوان نوشت ولی در خانه اگر کس است، يک حرف بس است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس