کد خبر 1366913
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۷
مولکول هیدروژن به عنوان حسگر کوانتوم استفاده شد

فیزیکدانان دانشگاه «کالیفرنیا ارواین» روش جدیدی برای تبدیل کردن مولکول هیدروژن به یک حسگر کوانتوم در میکروسکوپ تونلی روبشی مجهز به لیزر تراهرتز ابداع کرده اند.

به گزارش مشرق به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، ویلسون هو و دونالد برن مولفان این پژوهش در این باره نوشته اند: این پروژه نشان دهنده پیشرفت هایی در حوزه روش های اندازه گیری و سوالات علمی است که با استفاده از این روش می توان آنها را بررسی کرد. یک میکروسکوپ کوانتومی که بر کاوش برهم نهی منسجم حالات در یک سیستم دو سطحی متکی است، بسیار حساس‌تر از ابزارهای موجود است که بر اساس اصل فیزیک کوانتومی عمل نمی کنند.

بیشتر بخوانید:

۷ رکورد علمی که در سال ۲۰۲۱ ثبت شد

محققان توانستند از طریق یک پالس لیزری به برهم نهی دو حالتی دست یابند که سیستم را وادار می کند تا از حالت پایه به حالت برانگیخته به صورت چرخه ای فعال شود. حتی با وجود اینکه مدت زمان نوسانات چرخه ای تنها ده ها پیکوثانیه به طول انجامید، اما محققان قادر به مشاهده نحوه تعامل مولکول هیدروژن با محیط خود بودند.

هو در این باره می گوید: مولکول هیدروژن به بخشی از میکروسکوپ کوانتومی تبدیل می شود و به این ترتیب هرچه میکروسکوپ اسکن می کند، هیدروژن نیز در محل قرار دارد. در نتیجه به ما امکان می دهد تغییرات تا ۰.۱ آنگستروم را رصد کنیم. با این دقت وضوح، ما می‌توانیم ببینیم توزیع بار روی نمونه چگونه تغییر می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    1 0
    آفرین بر این تلاش دانشمندان این دانشمندان سالها ست با دقت و بازهم دقیقتر و دقیقتر نظم جهان رو مشاهده می‌کنند و معادلاتی رو کشف میکنند در سوره ی ملک خداوند می‌فرماید الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴿۳﴾ همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد در آفرينش آن [خداى] بخشايشگر هيچ گونه اختلاف [و تفاوتى] نمى ‏بينى بازبنگر آيا خلل [و نقصانى] مى ‏بينى (۳) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ ﴿۴﴾ باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد (۴) اما متاسفانه به جای اینکه ایمان این افراد بیشتر شود اغلب شان زمانی که معادله ای کشف میکنند (در حقیقت به یک نظم پی می‌برند ) چنان مغرور می‌شوند که انگار خودشان خالق آن نظم هستند و در آخر هم میگویند دنیا خود به خود ایجاد شده حرفی که دیوانه هم نمی‌زند!!!!
  • شریفی IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    خداییش خودتون هم فهمیدید چی نوشتیم؟
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    ای که الان نوشتی یعنی چه!
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      0 0
      میکروسکوپ زیر اتمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس