کد خبر 1364198
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
پنجعلی: به فکر صعود از گروه خود باشیم / استرس به روح و روان سرخپوشان رخنه کرده

پنجعلی گفت: در گروه خوبی در جام جهانی هستیم و این شانس را برای تیم ملی فوتبال ایران قائل هستم که به فکر صعود باشد و برای تحقق این امر نیازمند برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های طراز اول جهان هستیم

به گزارش مشرق، محمد پنجعلی فوتبالش را از محله نظام‌آباد تهران آغاز کرد و با توجه به سن کم و قد و قامت کوتاهش به واسطه عشق و علاقه‌ای که به فوتبال داشت، خیلی زود به چشم آمد و موفق شد راه خود را در این رشته ورزشی باز کند. او در تیم‌هایی از جمله برق تهران، فتح تهران، پرسپولیس و الاتحاد قطر بازی کرده است.  

کاپیتان و دفاع آخر تیم ملی و البته یکی از بهترین‌های خود در پستی که تخصصی در آن کار می‌کرد، ۴۵ بازی ملی در کارنامه دارد و معتقد است در این دوره از رقابت‌های جام جهانی شانس صعود به عنوان تیم دوم گروه را داریم به شرط آنکه تمهیدات لازم برای این صعود در نظر گرفته شود. 

او روز دوشنبه پاسخگوی سووالات بود که مشروح آنرا در زیر می‌خوانید: 

در ابتدا به بحث جام جهانی بپردازیم، گروه ایران را چطور می‌بینید؟

گروهی که در آن هستیم به نظرم گروه خوبی است و این شانس را برای تیم ملی فوتبال ایران قائل هستم که به فکر صعود باشد. از انگلیس که بگذریم، تیم‌هایی همچون آمریکا یا برنده پلی‌آف اروپا، تیم‌های چندان قدری نیستند که نتوانیم در برابر آنها بازی خوبی را انجام دهیم. حتی در برابر انگلیس هم این فرصت وجود دارد که به حداقل امتیاز دست پیدا کنیم. بازی‌های ایران را برابر آرژانتین، پرتغال و یا اسپانیا را به یاد بیاورید. توانایی و ظرفیت خوبی داریم، اما باید از فرصت باقی مانده نهایت استفاده را ببریم و با دید حرفه‌ای به موضوع نگاه کنیم.

در مورد تیم ملی آمریکا؛ این تیم با تیم جام جهانی ۱۹۹۸ قابل قیاس است؟

آمریکا آن تیم جام جهانی ۱۹۹۸ نیست و هم آن تیم نیستیم. هر چند در آن دوران تیم بسیار خوبی داشتیم اما بازیکنانی که الان در خدمت تیم ملی هستند در بهترین شرایط هستند و در بالاترین سطح فوتبال اروپا و جهان بازی می‌کنند. مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و بازیکنان دیگر توانایی‌های فنی بالایی دارند و می‌توانند عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند. تنها نگرانی من در این خصوص این است که در کارهای انفرادی خیلی خوب هستیم، اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیریم، ایرادهایی وجود دارد که باید حل شود و در غیر این صورت در جام جهانی دچار مشکل می شویم.

در مورد دیدارهای تدارکاتی چه نظری دارید؟ 

با توجه به تیم‌هایی که با آن‌ها بازی داریم و آنچه در دیدار ایران و کره‌جنوبی رقم خورد، باید این مساله را قبول کنیم که چاره‌ای نیست، مگر آنکه با چهار یا پنج تیم سطح اول فوتبال جهان و اروپا بازی کنیم. در بازی با کره دیدیم وقتی تیم ایران تحت فشار قرار گرفت، چگونه دچار اشتباه شد و باید در دیدارهای تدارکاتی نقاط ضعف خود را شناسایی و به نقاط قوت تبدیل کنیم. به نظرم ما این ظرفیت را داریم که ایرادهای خود را قبل از جام جهانی برطرف کرده و به فکر صعود برای نخستین بار باشیم. 

شانس صعود را چقدر می‌دانید؟ 

در برابر انگلیس شاید بتوانیم به یک تساوی دست یابیم. هر چند کار آسانی نیست اما غیر ممکن هم نیست. در برابر آمریکا یا دیگر تیم پلی‌آف هم این فرصت و شانس را داریم که پیروز شویم و شاید بتوانیم با ۴ امتیاز جواز صعود را بگیریم. اما فوتبال است و اتفاقات داخل زمین؛ بارها دیده‌ایم تیم‌های بزرگ با وجود آنکه در طول ۹۰ دقیقه فرصت‌های متعددی داشتند اما در آخر با همه لیاقتی که داشتند بازنده زمین را ترک کردند و این هم از جمله زیبایی فوتبال است. 

از فدراسیون شنیده می‌شود برخی به دنبال جابجایی دراگان اسکوچیچ هستند. نظر شما چیست؟

این کار، اشتباه بزرگی است؛ چرا که در این برهه زمانی مربی کاربلد و بزرگی را نمی‌توان به همین راحتی پیدا کرد. از سویی دیگر اگر گزینه خاصی هم پیدا شود نمی‌توانیم به درستی انتقال پول را انجام دهیم و بازهم شاهد اتفاقات ناخوشایند برای فوتبال ایران هستیم. به نظر با توجه به فرصتی که در اختیار داریم بهترین گزینه حفظ اسکوچیچ است و باید از او همه جانبه حمایت کرد. نیازمند برگزاری اردوهای خوب و با کیفیت هستیم و زمان را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که بازیکنان بیشترین زمان ممکن را در کنار هم و با هم باشند تا در کارهای گروهی بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

مدتی است در فوتبال ما بحث‌هایی مطرح می‌شود که هواداران را از فوتبال پاک ناامید کرده، در این مورد چه نظری دارید؟

بله متاسفانه ایرادهایی دیده می‌شود که برای فوتبال ما، آبروی ورزش ایران و آینده فوتبال ما خوب نیست. این که از مباحثی مانند جادو و طلسم سخن به میان می‌آید اصلا خوب نیست. این که نام جادوگری در فوتبال ایران مطرح می‌شود به هیچ عنوان زیبنده ورزش ما نیست و باید با افرادی که چنین جریان سازی‌هایی را می‌کنند به شدت برخورد کرد. در گذشته ما هم راز و نیاز داشتیم اما دلی بود و بین ما و خدا بود، اما این که بحث طلسم و جادوگری در قبال پول مطرح می‌شود، مبحثی است که باید با آن جدی برخورد کرد.

باید به یک نکته هم اشاره کرد؛ در فوتبال ما به خصوص در رقابت‌های امسال شاهد ایرادهایی در ابعاد مختلف بودیم که شاید بارزترین آن به مباحث داوری بازگردد که این هم قابل حل است، اما نمی‌دانم چرا مسئولان فدراسیون فوتبال نمی‌خواهند این مساله را حل کنند. کشوری فقیر یا ندار نیستیم که نتوانیم VAR را وارد ایران کنیم. اگر این سیستم علیرغم قول‌ها و وعده‌هایی که پیش از این داده شد وارد کشور شود، بسیاری از مشکلات فوتبال حل می‌شود و دیگر شاهد اتفاق‌های ناخوشایند و اعتراض نیستیم. 

به پرسپولیس برسیم. تیمی مدعی که امروز شانس چندانی برای قهرمانی ندارد.

بله، متاسفانه پرسپولیس در ابتدای لیگ مدعی اصلی قهرمانی بود اما رفته رفته شانس خود را کم کرد. این که چرا پرسپولیس به این روز افتاد، نیازمند بررسی همه جانبه است اما به طور خلاصه می‌توان به مواردی از جمله مشکلات مالی و تغییرات بسیار در کادر مدیریتی و بازیکنان اشاره داشت. در دیدارهایی که این روزها از بازیکنان تیم بزرگ و قابل احترام پرسپولیس می‌بینیم یک مساله بسیار مشهود است و آن استرسی است که در بازی بازیکنان دیده می‌شود. توپ‌ها در دو قدمی دروازه راهی به چارچوب پیدا نمی‌کند و تنها دلیل آن استرسی است که در روح و روان بازیکنان رخنه کرده است.

از طرفی باید به این مساله هم اشراف داشت که تیم‌های بزرگ نیازمند بازیکنان بزرگ هم هستند. شما وقتی پول نداشته باشید، نمی‌توانید بازیکنان خوب و مطرح را به خدمت بگیرید. اگر قرار باشد پرسپولیس به فکر قهرمانی در لیگ برتر باشد و مقتدرانه در فوتبال آسیا آقایی کند، بدون شک باید بازیکنانی را در اختیار بگیرد که فراتر از سطح قاره آسیا باشند و همه این ها نیازمند تامین منابع مالی است که پرسپولیس از آن محروم است.

چه توصیه ای به بازیکنان و هواداران دارید؟ 

فقط یک کلام می‌گویم، زندگی ادامه دارد. من به عنوان یک پیشکسوت وظیفه دارم از تیم محبوب، بزرگ و قابل احترام پرسپولیس حمایت و دفاع کنم. هواداران هم می‌دانند چه باید بکنند و در این سال‌ها نشان دادند به خوبی شرایط را درک می‌کنند و می‌دانم آنها هم از تیم و بازیکنان حمایت خواهند کرد. باید قبول کنیم که در چه شرایطی لیگ را شروع و به پایان بردیم و همه این‌ها نیازمند ذکاوت و هوشیاری است که شکر خدا هواداران فهیم تیم به خوبی آن را درک می کنند. 

باید قبول کنیم شانس پرسپولیس برای قهرمانی کم رنگ شده است، اما این پایان دنیا نبوده و نیست. پرسپولیس در این فصل بازی های خوبی را به نمایش گذاشت اما در برخی از بازی‌ها هم ایرادهایی داشت که باید از آنها درس بگیرد. 

و کلام آخر؛

از مسوولان می‌خواهم بیشتر به فکر فوتبال و هواداران آن باشند و اجازه بدهند تماشاگران از نزدیک بازی‌ها را دنبال کنند. امکانات لازم را در اختیار هواداران قرار بدهیم تا آنها در فضایی آرام از فوتبالی که عاشقانه دوستش دارند لذت ببرند. 

و در پایان هم از متصدیان امر درخواست دارم که مسببان اتفاقات ناگوار مشهد را شناسایی و همانطور که وعده دادند با افرادی که باعث شدند شان و منزلت بانوی مسلمان ایرانی اینگونه خدشه‌دار شود برخورد کنند. تصاویر این اتفاق تلخ در همه دنیا منتشر شد و اعتبار ورزش و فوتبال را زیر سئوال برد. باید بررسی شود چرا افرادی این گونه اعتبار ورزش و شان زنان را زیر سئوال می برند و این اصلا برای ما خوب نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خان IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 3
    اوا استرس چی ، استرس گرفتن که چرا تیم ها جلوشون نمی بازن یا چرا تیم ها کمتر بهشون پنالتی تقدیم نمی کنند ، یا استرس نگیرید دوره ای است دفعه دیگه شما ،
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    پنج سال ژن قهرمانی و با غیرت و عاشق پرسپولیس بودید و ما از بریز و بپاش های عجیب و غریب بابا مسعود میگفتیم. الان یک میلیون دلار رادوشویچ دروازه بان نیمکت نشین جلوی چشماتونه باز هم از نقش بی بدیل بابا مسعود با پول بیت المال و مخابرات حرفی نمیزنید. واقعا دوره عجیبی بود اسپانسر استقلال باید به پرسپولیس پول میداد آب تو دل این تیم تکون نخوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس