واکسن پاستوکووک در برابر امیکرون موثر است

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد واکسن پاستوکووک در مقابله با سویه‌های جدید ویروس کرونا از جمله امیکرون کارا و موثر است.

به گزارش مشرق، دکتر علیرضا بیگلری افزود: این واکسن ایمنی سلولی بدن را تحریک می کند و به همین دلیل می تواند با سویه های جدید از جمله امیکرون مقابله کند.

وی اظهار داشت: محققان انستیتو پاستور فعالیت خود را برای ساخت واکسن پاستوکووک به منظور مقابله با سویه جدید امیکرون آغاز کرده بودند، اما نتایج تحقیقات نشان داد که نیازی به این کار نیست و پاستوکووک می تواند با سویه جدید امیکرون مقابله کند.

بیگلری ادامه داد: کشورهایی مانند آمریکا با تزریق واکسن فایزر در مقابله با سویه امیکرون چندان موفق نبودند و مرگ و میر بالای آنان در پیک امیکرون این موضوع را تایید می کند، اما کوبا با تزریق این واکسن توانست مردم خود را در برابر سویه جدید امیکرون محافظت کند.

وی با بیان اینکه این واکسن در کوبا به افراد بالای دو سال تزریق شده است، خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان کمتر از دو سال بسیار بیشتر از کودکان بالاتر از دو سال است. این موضوع نشان دهنده تاثیر بسیار خوب این واکسن است.

بیگلری افزود: تا چندی قبل در کوبا واکسن پاستوکووک به کودکان بالای دو سال تزریق می شد، اما مدتی است کودکان یک تا دو سال هم وارد طرح واکسیناسیون کرونا شده اند و واکسن به این کودکان هم تزریق می شود.

استقبال مردمی از پاستوکووک بی نظیر است

رییس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: مردم به دلیل فعالیت صادقانه یک صد ساله انستیتو پاستور و کیفیت بالای واکسن، استقبال بی نظیر از واکسن پاستوکووک کردند که این موضوع افتخاری برای کشور است.

بیگلری، استقبال هموطنان از واکسن پاستوکووک را بسیار ارزشمند و سرمایه ای بسیار گرانبها برای انستیتو پاستور ایران اعلام کرد و گفت: قدردان مردم هستیم.  

وی ادامه داد: تولید واکسن پاستوکووک توسط دو مجموعه واکسن ساز انجام شده است. این محصول فناورانه ماحصل فعالیت مشترک دو موسسه معتبر با سابقه طولانی در امر تولید واکسن است.

ارز مناسب در اختیار انستیتو پاستور قرار گیرد

وی از مسئولان تقاضا کرد ارز مناسب برای تهیه تجهیزات و مواد اولیه به منظور ساخت واکسن پاستوکووک در اختیار این مجموعه قرار گیرد.  

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: قرار بود ۴۰ میلیون یورو به همه واکسن سازها پرداخت کنند که از نحوه پرداخت به سایر واکسن سازان داخلی اطلاعی نداریم، اما در انستیتو پاستور گرفتن ارز بسیار زمان بر بوده و با پیگیری و دوندگی حدود ۶ ماهه برای تامین ارز مورد نیاز برای یک حواله همراه بوده است.

بیگلری ادامه داد: ساخت واکسن نیاز به تامین تجهیزات و مواد اولیه دارد و تهیه این موارد مستلزم تامین منابع مالی مناسب است که تاکنون با کندی انجام شده است.

وی با قدردانی از حمایت هایی که تاکنون انجام شده، اظهار داشت: این واکسن ارزش سرمایه گذاری بسیار بیشتری را دارد و نباید برای ۲۰ میلیون یورو حدود ۶ ماه معطل باشد.

بیگلری ادامه داد: انستیتو پاستور ایران برای پاسداشت اعتماد یک صد ساله مردم به این انستیتو، خود را موظف می داند واکسنی ایمن، موثر و کارا در اختیار مردم قرار دهد. نتایج کارآزمایی بالینی و استقبال خوب مردم نشان می دهد که به این هدف مهم دست یافته است.

وی یادآور شد: کارآزمایی بالینی نشان داد که پاستوکووک واکسنی ایمن و موثر است. نتایج تحقیقات نشان داده این واکسن کووید۱۹ ابتلا به بیماری شدید، بستری و مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش مشرق، پاستوکووک یک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد.

در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در هشت شهر انجام شد.

پاستوکووک و پاستوکووک پلاس مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده اند و در حال تزریق به هموطنان است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یه مامان با حال IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    من پاستوکوک زدم به عنوان دز سوم واکسن برکت روز شنبه ۷ اسفند زدم چهارشنبه ۱۱اسفند عادت ماهیانه شدم هورمون هام رو به هم ریخت۱۰روز قاعدگیم رو جابه جا کرد(خیلی ترسیدم فکر کردم جنین سقط کردم که اینجوری شدم دکتر که رفتم گفت عوارض واکسن هست) ولی بعد از تزریق درد یا تب نداشتم فقط یه کم سردرد داشتم یه مسکن خوردم یه کم خوابیدم وقتی بیدار شدم خوب شده بودم.
  • جهودشناس IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    مردم واقعاً باید کودن باشند که موش آزمایشگاهی بشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس