موانع صادرات طلا/ارمنستان به ایران برای تولید مشترک طلا پیشنهاد داد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر، گفت: کشور ارمنستان به ایران پیشنهاد همکاری مشترک برای تولید طلا در مناطق آزاد این کشور را داده است.

به گزارش مشرق، سید حجت شفایی امروز در یک نشست خبری گفت: صنعت طلا و جواهر و گوهرسنگ ها در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین خوبی برای صنعت نفت و فرآورده‌های آن باشد و در حال حاضر ما جزء ۷ کشور تولید کننده هستیم.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیان داشت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه از جمله راهکارهای توسعه این صنعت در کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: ایران از نظر فناوری و شیوه‌های جدید صنعت با مشکلی روبرو نیست و تنها چالشی که در حال حاضر در مقابل این صنعت وجود دارد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دست و پاگیر در حوزه تولید، بخصوص صادرات است.  

شفایی اظهار داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس، بازار خوبی برای مصرف مصنوعات طلای ایران است.  

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اشاره به برخی از مشکلات طلا اظهار داشت: صادرکنندگان طلا و جواهر برای صادرات باید تعهد دهند که طلا، شمش یا ارز صادراتی را برمی‌گرداند، با توجه به اینکه از سوی آمریکا تحت تحریم طلا قرار داریم تقریبا صادرات طلا قفل شده است و در صورتی که صادرات طلا از مبدا ایران، طلای صادراتی ما در کشورهای دیگر توقیف می‌شود.

وی افزود: اما پیش از این نیز برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه صادرات باعث بروز مشکلاتی می‌شد که بخشی از آن مربوط به استاندارد، گمرک، بانک مرکزی، صنعت و معدن است.  

شفایی با اشاره به موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: بعد از صادرات طلا، صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات را در کشور در سامانه نیما بفروشد که با توجه به نوسان قیمت ارز در بازار، فروش ارز در سامانه نیما صرفه اقتصادی ندارد زیرا صادرکننده باید با فروش ارز در سامانه نیما، طلا را با قیمت بازار آزاد خریدار کند و این کار اصلا برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.  

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته صادرات طلا اصلا قابل توجه نبوده است، گفت: یک بخش از این موضوع به دلیل تحریم طلا و بخشی نیز به علت بازگشت ارز حاصل از صادرات و چالش‌های ناشی از آن است.  

شفایی اظهار داشت: تا قبل از رفع تعهد ارزی و همچنین تحریم‌ها آمریکا عمده صادرات طلا و جواهر کشور به کشورهای ترکیه، امارات و عراق بود.  

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه گردش مالی بسیار بالایی در حوزه صنعت طلا در کشور وجود دارد بیان داشت: همچنین پتانسیل بسیار بالا و معادن بسیار خوبی در حوزه طلا داریم که اگر زیرساخت ها فراهم شود می‌تواند یکی از صنایع جایگزین نفت باشد.  

وی اظهار داشت: صنعت طلا یک صنعت با اشتغالزایی بالا است اما ایجاد اشتغال در این حوزه ملزم به همکاری سازمان‌ها و دولتمردان و ورود تجهیزات به این صنعت است.  

شفایی بیان داشت: البته در سال‌های گذشته با مهندسی معکوس پیشرفت‌هایی خوبی در حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعت طلا داشته‌ایم و حتی بخشی از تولیدات ما به کشورهای کاناد، استرالیا و هنگ‌کنگ صادر شده است.  

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در این صنعت تولید مواد اولیه است زیرا معادن طلای کشور در طول سال تقریبا ۵ تن طلا استخراج می‌کنند ولی امیدواریم براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ میزان تولید و صادرات ما در این بخش افزایش یابد.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر از احتمال همکاری ایران و ارمنستان در حوزه تولید طلا خبر داد و اظهارداشت: ارمنستان به تولیدکنندگان ایرانی پیشنهاد داده در مناطق آزاد این کشور برای تولید طلا مشارکت کنند و ارمنستان هم در ایران کارخانه تراش الماس راه‌اندازی کند.

وی اظهار داشت: در قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده هزینه تولید طلا بالا و تولید شمش پایین بود که  البته با تغییر قانون احتمال افزایش آن وجود دارد. برای بالا بردن کیفیت در تولید طلا شمش لازم است و یکی از دلایل کیفیت بالا نیز استفاده از شمش با آلیاژه‌ای رنگی است.  

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اشاره به برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر اظهار داشت: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته ۹ تا ۱۲ بهمن با حضور و مشارکت‌ ده‌ها شرکت تولیدی، خدماتی و عرضه کننده برگزار می‌شود.  

وی بیان داشت: در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ شرکت داخلی و همچنین ۱۰ شرکت خارجی از کشورهای ژاپن، ترکیه، ایتالیا، آلمان و انگلستان حضور دارند که البته با توجه به تحریم طلا از سوی آمریکا این کشورها به صورت مستقیم در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند بلکه نمایندگی‌های آن‌ها در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سیدمرتضی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    صادرات طلا! طلاروبا چی میخوای عوض کنی؟! الان به مردم بگید دلار میخوای یا طلا؟! به یک تاجر بگید دلار میخوای یا طلا؟! طلارو نمیشه جانشین نفت کرد ما معادن طلای زیادی نداریم الان یک سفر برید امارات ومقداری طلا بخرید؟! تایک حدی میزارن وقانونیریک نفر طلا استخراج کنه بله اگر ما طلای خام یاسنگ طلا وارد کنیم واون رو به ارزش افزوده تبدیل کنیم خوبه بزرگترین مشکلات داخلی کشور در این چند سال قیمت طلا وارز بود وکمبود اینها در بازار به دلیل افزایش تقاضا طلا نه فقط یک کالای سرمایه ای هست بلکه یک فلز اساسی در تولید صنایع الکترونیک هست ما باید بدونیم چی میم صادر کنیم مثلا پارسال همش گوسفندهای ماده صادر میشد به کشورهای همسایه!! ایا این واقعا سود ده بوده دلار مهم هست اما یک کالاهایی از دلار مهمترن
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    چرا معادن طلا کشور را در اختیار چین وروسیه قرار دادیم ؟ آیا خودمان قادر نیستیم ۰
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    باور نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس