رزمایش ناتو در مدیترانه در بحبوحه تنش فزاینده با روسیه

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه خبر داد که از روز دوشنبه رزمایش ناتو در دریای مدیترانه با حضور ناوگرون تهاجمی «هری ترومن» برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفت در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، در انزوای بیشتری قرار خواهد گرفت.

پنتاگون همچنین به روسیه هشدار داد باید تبعات اقداماتی را که انجام می‌دهد درک کند.

بر اساس گفته سخنگوی پنتاگون، ناتو از روز دوشنبه رزمایشی را آغاز خواهد کرد که طی آن به دنبال نشان دادن توانایی خود برای دفاع و بازدارندگی است.

وی ادامه داد: «همچنان شاهد حضور گسترده نیروهای روس در مرز با اوکراین هستیم که این نگران کننده است».

سخنگوی پنتاگون گفت که از وجود گزینه‌های آماده برای رئیس جمهور بایدن و همپیمانان در ناتو در صورت نیاز، اطمینان داریم.

وی گفت که بر اساس بندهای متعدد امنیتی، به ادامه کمک به ارتش اوکراین برای دفاع از خود پایبند هستیم.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی نیز در پیامی توییتری از حضور ناو گروه هواپیمابر «یواس‌اس تری ترومن» در دریای مدیترانه برای حضور در رزمایش تهاجمی «نپتون» استقبال کرده و آن را نشانه قوی اتحاد ناتو توصیف کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «ناتو همواره هر آنچه را که برای حمایت و دفاع از متحدان نیاز است، انجام خواهد داد».

رزمایش ناتو در مدیترانه در بحبوحه تنش فزاینده با روسیه

رسانه‌ها و مقامات غربی از ماه گذشته جوسازی‌ها و ادعاهای بی سند و مدرک خود درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین را آغاز کرد. به گفته کارشناسان و حتی برخی مقامات اوکراینی هیچ شواهدی برای وقوع چنین حمله‌ای وجود ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد تلاش غربی‌ها برای اعمال فشار علیه روسیه از طریق این جوسازی‌ها، دامن خود آن‌ها را گرفته و واشنگتن به‌دنبال راهی برای کم کردن فشار سنگین انتظارات اروپایی‌ها از جمله اوکراین است.

بایدن اندکی پس از داغ شدن اخبار پیرامون حمله ادعایی روسیه به اوکراین در آینده نزدیک نیز برخلاف انتظار متحدان اروپایی آمریکا اعلام کرد در صورت وقوع چنین حمله‌ای کشورش هیچ نیرویی به اوکراین نمی‌فرستد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بایدن در نشست خبری چهارشنبه خود درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت: «آنچه شاهد خواهید بود این است که اگر روسیه تجاوزی را صورت دهد، بسته به این که چه کاری خواهد کرد، پاسخگو قرار خواهد گرفت».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «اگر تهاجمی جزئی صورت گیرد مسئله دیگری خواهد بود و در نهایت [با متحدانمان] بر سر این منازعه خواهیم داشت که چه کاری انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم».

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس