کد خبر 1328575
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
نفت

قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید. حملات و تنش‌ها در منطقه خاورمیانه باعث شد نگرانی‌هایی در زمینه عرضه نفت به وجود بیاید.

به گزارش مشرق، نفت خام به رکورد ۷ ساله‌اش رسید. به این ترتیب قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال و نفت دبلیوتی‌آی به بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون رسید.

 رویترز نوشت تنش‌های خاورمیانه نگرانی‌هایی را در رابطه با کاهش عرضه نفت ایجاد کرد. این جریان، جرقه افزایش قیمت نفت را زده‌است.

تا میانه امروز قیمت نفت برنت به بشکه‌ای ۸۷.۵۰ دلار رسید و شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت هم در حدود ۸۵ دلار در ازای هر بشکه در بازار معامله شد. هر دو شاخص به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون رسیده‌اند.

حمله حوثی‌های یمن به امارات متحده عربی باعث شده نگرانی‌هایی در زمینه عرضه نفت ایجاد شود. آن‌ها گفته‌اند که اماکن بیشتری را هدف می‌گیرند و امارات متحده عربی هم گفته به این حملات پاسخ خواهد داد.

ادنوک (شرکت ملی نفت ابوظبی) پس از این حمله، اعلام کرد برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده تا اطمینان حاصل کند که در عرضه محصول برای مشتریان بین‌المللی و افراد محلی مشکلی پیش نمی‌آید.

علاوه بر این تنش ژئوپلیتیکی، افزایش تنش میان اعضای اوپک پلاس، یعنی روسیه و اوکراین هم دیگر عاملی است که منجر به افزایش قیمت نفت شده ‌است. در ضمن، برخی از تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌توانند به اندازه ظرفیت مجاز خود تولید کنند.

تاماس وارگا، تحلیل‌گر پی‌وی‌ام می‌گوید: «به این ترتیب وضعیت تا آینده قابل پیش‌بینی، به همین شکل خواهد ماند.» او معتقد است افزایش تقاضا برای نفت و محدودیت عرضه نفت، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

تحلیل‌گران گلدمن‌ساکس انتظار داشتند تولید نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تا تابستان به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۰ برسد. آن‌ها همچنین انتظار داشتند نفت برنت تا اواخر امسال به ۱۰۰ دلار در ازای هر بشکه برسد.

منبع:اکو ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس