کد خبر 1328179
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
مصرف گاز به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید/ نیروگاه‌ها با ۵۰ درصد سوخت گاز کار می‌کنند

با توجه به سهم ۶۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صرف تمرکز بر بخش اداری گرهی را از مشکل بحران گاز حل نخواهد کرد و دولت سیزدهم در کنار عمل به وظایف خود به همراهی مردم در مصرف بهینه گاز نیز نیازمند است.

به گزارش مشرق، کنترل مصرف در ادارات دولتی علاوه بر تاثیری که بر کاهش مصرف گاز در کشور می‌گذارد یک پیام مثبت را به عموم مردم مخابره می‌کند مبنی بر اینکه "دولت صرفه‌جویی در مصرف گاز را ابتدا از خودش آغاز کرده است" و سپس مردم را به مصرف بهینه گاز دعوت می‌کند.

البته باید توجه داشت که به‌طور میانگین رقم مصرف گاز در ادارات دولتی روزانه حدود ۵ الی ۱۰ میلیون متر مکعب است و حتی مصرف بهینه ۱۰۰ درصدی در این بخش نیز تاثیر چندانی بر حل بحران گاز در کشور نخواهد داشت ولی این اقدام از جهت انتقال پیام هشدار به مردم و دعوت آنها به صرفه‌جویی مصرف گاز بسیار حائز اهمیت است.

*جزئیات بخشنامه معاون اول رئیس برای مصرف بهینه گاز در ادارات دولتی

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری در ۲۷ آبان‌ماه بخشنامه ضوابط مصرف انرژی را به تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها ابلاغ کرد. در بخشنامه ابلاغی از سوی محمد مخبر آمده است:

«به منظور مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها، تا پایان سال موظف به رعایت کامل موارد زیر می‌باشند:

  1. رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد در فضاهای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده.
  2. روشن نمودن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش نمودن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری.
  3. خاموش نمودن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل.
  4. استفاده از دستگاه‌های گازسور استاندارد با برچسب انرژی بالا ( A و B)
  5. انجام معاینه فنی کلیه موتورخانه‌ها توسط شرکت‌های تأیید صلاحیت‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران (بر اساس ماده (۱۷) قانون هوای پاک)، سرویس و تعمیر دوره‌ای تجهیزات گازسوز از طریق متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه به‌منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گاز سوز.
  6. کاهش حداقل (۱۰) درصدی مصرف گاز طبیعی هر مشترک در (۴) ماهه پایانی سال نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته

شرکت ملی گاز ایران/شرکت‌های گاز استانی مکلف به پیگیری اجرای دقیق این بخشنامه در دستگاه‌های اجرایی می‌باشند. در صورت عدم رعایت مفاد بخشنامه در هر مورد، شرکت گاز استانی مربوطه، پس از یک بار اخطار کتبی، ضمن ارسال مراتب به استانداری ذی‌ربط در صورت تخطی مجدد، مطابق مقررات مربوط با دستگاه اجرایی ذی‌ربط رفتار می‌کنند».

*پایش روزانه از بیش از ۴۰۰۰ اداره دولتی برای کنترل مصرف گاز

با توجه به بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، حال شرکت ملی گاز اقدامات و بازرسی‌های ویژه‌ای را برای جلوگیری از هدررفت گاز در ادارات دولتی در دستور کار قرار داده است.

آخرین گزارش پایش مصرف انرژی ساختمان‌های اداری شرکت‌های گاز استانی نشان می‌دهد که شرکت گاز روزانه از حداقل ۴۰۰۰ اداره دولتی در سراسر کشور بازرسی کرده تا مصرف بهینه گاز مطابق با استانداردهای بخشنامه معاون اول رئیس جمهور صورت بگیرد (تصویر ۱).

گاز ۱۴۰۰ اداره دولتی پرمصرف قطع شد

تصویر ۱

*گاز حدود ۱۴۰۰ اداره دولتی متخلف از الگوی مصرف قطع شد

شرکت ملی گاز از ۲۸ آبان‌ماه نظارت بر عملکرد ادارات دولتی را آغاز کرده است و تاکنون در بیش از ۲۳۵ هزار اداره پایش مصرف گاز صورت گرفته است (تصویر ۲). تعداد کل ادارات دولتی کشور ۱۰۴ هزار است. یعنی تا کنون حداقل در هر اداره دو بار پایش مصرف گاز در کشور صورت گرفته است.

گاز ۱۴۰۰ اداره دولتی پرمصرف قطع شد

تصویر ۲

طبق این گزارش تاکنون بیش از ۱۳ هزار اداره دولتی اخطار مصرف غیربهینه گاز را دریافت کرده‌اند که طبق قواعد اگر برای بار دوم اخطار بگیرند گاز آنها تا زمان اصلاح الگوی مصرفی قطع خواهد شد. طبق آمار گاز ۱۳۶۸ اداره دولتی متخلف قطع شده است.

سیدجلال نورموسوی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در این باره می‌گوید: طبق قانون آن دسته از ادارات دولتی که مفاد بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر حفظ دمای استاندارد بین ۱۸-۲۱ درجه، کاهش ۱۰ درصدی مصرف و ... را رعایت نمی‌کنند، برای بار اول اخطار دریافت می‌‎کنند و در صورت دریافت اخطار دوم، گاز آنها تا موعد اصلاح رفتار مصرفی‌شان قطع خواهد شد. بیشترین دلیل این اخطارها مربوط به خاموش نکردن سیستم گرمایشی یک ساعت قبل از اتمام وقت رسمی اداری بوده است.

*نظارت ماموران شرکت ملی گاز بر مصرف شهرک‌های ویلایی

اما در گزارش پایش روزانه شرکت گاز، از ویلاها و شهرک‌های ویلایی نیز بازرسی صورت می‌گیرد تا در صورت عدم رعایت الگوی مصرف جریمه شوند. طبق تصویر ۳ بیشترین تمرکز شرکت ملی گاز در این حوزه بر استان مازندران معطوف شده است.

گاز ۱۴۰۰ اداره دولتی پرمصرف قطع شد

تصویر ۳

سیدجلال نورموسوی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره وضعیت بازرسی مصرف گاز از شهرک‌های ویلایی می‌گوید: ممانعت از بازرسی مصرف گاز در ویلاها و خانه‌باغ‌ها به صورت پرتعداد مشاهده شده است که شرکت ملی گاز بدون هیچ گونه مماشاتی گاز تمامی آنها را قطع کرده است.

البته بازرسی و قطع گاز ادارات دولتی پرمصرف تنها اقدام تنبیهی دولت برای کنترل مصرف نیست و طبق قانون اگر ادارات دولتی مصرف گاز سال جاری خود را نسبت به گذشته ۲۰ درصد کاهش ندهند مشمول جریمه ۵۰ درصدی در قبض گاز خود خواهند شد.

*درخواست وزیر نفت از مردم برای مصرف بهینه گاز

البته طبیعی است که با توجه به سهم ۶۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صرف تمرکز بر بخش اداری گرهی را از مشکل بحران گاز حل نخواهد کرد و دولت سیزدهم در کنار عمل به وظایف خود به همراهی مردم در مصرف بهینه گاز نیز نیازمند است.

جواد اوجی وزیر نفت روز گذشته در بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه با تلاش همکاران در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه‌رو نبودیم، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم همان‌گونه که تاکنون کمک کردند در ادامه مسیر هم خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران را یاری کنند.  

اوجی با بیان اینکه مردم نقش اساسی در مصرف بهینه گاز دارند و هر چقدر کمتر مصرف کنند، گاز بیشتری در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها برای تبدیل به ارزش افزوده قرار می‌گیرد و به رشد اقتصادی کمک می‌کند، تصریح کرد: البته مردم تاکنون نهایت همکاری را داشتند، اما جا دارد بیشتر همکاری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گرانی وبدبختی در ایران IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    ای کاش برق پرمصرف ها که برای ثروت اندوزی بیت کویین استخراج میکنند قطع میشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس