گزارش تسنیم| سناریوهای اصلاح مصارف تبصره ۱۴ بعد از مصوبه بورسی دولت/ سازمان برنامه در دوراهی عبور از رشد ۸درصدی یا کاهش منابع یارانه ریالی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی به‌معنای حذف یارانه نیست و هدف حذف بستر رانت و فساد است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که حذف ارز ۴۲۰۰تومانی به‌معنای حذف یارانه نیست بلکه به‌منزله اصلاح روند معیوب و غلط گذشته است.

وی افزود: برای نمونه در بحث دارو اگر این روند برای سال آینده ادامه یابد حدود ۹۰هزار میلیارد تومان یارانه پنهان باید پرداخت شود که حداقل فضای رانت ۱۰هزار میلیاردی ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: امروز ارز ترجیحی در حلقه‌های مختلفی در گردش است تا به دست مردم و مصرف‌کننده نهایی برسد و جذابیتی برای سوداگری و رانت و فساد در حلقه‌های مختلف ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی با تأکید بر این‌که در بحث ارز ترجیحی دارو حداقل ۲۰۰ شرکت به تعزیرات معرفی شدند گفت: هدف ما حذف بستر رانت و فساد است و حلقه نهایی که مردم هستند باید به‌صورت مستقیم این یارانه را دریافت کنند. یارانه دارو به‌یک‌شکل و یارانه لبنیات، گوشت، مرغ و نان نیز به‌شکل دیگر باید باشد.

وی گفت: در مسئله گندم دولت اعلام کرده است قیمت نان افزایش نخواهد یافت بلکه صرفاً روند اصلاح می‌شود و مردم همان قیمت قبلی را می‌پردازند و مابه‌التفاوت قیمت را دولت به نانواها پرداخت می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که در بحث دارو نیز ارز به سازمان‌های بیمه‌گر داده می‌شود گفت: یکی از شرط‌های ما این است؛ افرادی که بیمه نیستند از طریق بیمه سلامت همگی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی ابراز کرد: با حذف ارز ترجیحی یارانه‌ها آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می‌شود و هر ماه مبلغی در این کارت‌ها شارژ می‌شود که صرفاً برای خرید کالاست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ الی ۲۵ قلم کالا برای استفاده از این کارت‌ها تعریف می‌شود و فقط از فروشگاه‌ها می‌توان خرید کرد، البته هنوز توافقی صورت نگرفته است و در حال بحث و بررسی هستیم، زمانی که به بازار بعد از عرضه مدیریت شود و کالا به‌وفور در بازار موجود باشد جلوی گران‌فروشی گرفته خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس