روزنامه آمریکایی: نشانه‌های پیشرفت مذاکرات وین و درخواست ضمانت ایران

یک روزنامه آمریکایی روز دوشنبه نوشت که نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد و ایران خواستار ضمانت قانونی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام شده است.

به گزارش مشرق از "وال استریت ژورنال" اما دولت بایدن به دیپلمات‌های تهران گفته است که نمی‌تواند به این درخواست تهران که سرسختانه به آن اصرار می‌کند، رضایت دهد. 

دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی اعلام کردند که به نظر می‌رسد این خواسته که واکنشی به خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ است، یک هدف اصلی سیاسی برای ایران باشد. 

دیپلمات‌ها همچنین اعلام کردند به نظر نمی‌رسد این خواسته‌ای از سوی ایران برای ایجاد تاخیر در مذاکرات باشد. 

مساله ضمانت‌ها در میان اظهارنظرهای مثبت از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی در مورد نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین مطرح می‌شود. 

دیپلمات‌های غربی می‌گویند دستیابی به توافق امکان پذیر است. این اظهارات خوش‌بینی بیشتری از ماه دسامبر ۲۰۲۱ را نشان می‌دهند. مقامات آمریکایی و اروپایی ادعا کرده‌اند که اواسط ماه فوریه زمان تصمیم گیری در مورد اتمام دیپلماسی است. 

پیشرفت‌هایی در زمینه متن اولیه، از جمله چگونگی لغو تحریم‌ها، کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نحوه اجرای توافق در طی چند ماه بدست آمده است. 

با این حال، دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند که طیف وسیعی از تصمیمات مهم سیاسی در مورد تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و ترتیب توافق هنوز پابرجا است. 

مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند در حال بررسی ایده‌هایی جهت ارائه به ایران هستند که می‌تواند اعتماد بیشتری ایجاد کند.  از جمله ایده‌های مورد نظر غربی‌ها شامل صدور تضمین نامه‌ها از سوی وزارت خزانه داری آمریکا برای فهرست توافق شده بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی یا تعهد سیاسی در مورد اعمال احتمالی تحریم‌ها در آینده است. با این حال، اینها ضمانت‌های قاطعی که ایران به دنبال آن است، نمی‌باشد. 

یکی از مقامات نزدیک به مذاکرات گفت: پیشنهادهایی ارائه شده است که نشان می‌دهند در صورت اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی دولت جدید آمریکا، چگونه فعالان اقتصادی می‌توانند اطمینان خاطر پیدا کنند. 

وی افزود: در کشوری مانند آمریکا، در مدت سه سال، احتمال انتخاب یک رئیس‌جمهور جدید وجود دارد و همه چیز می‌تواند تغییر کند.  بنابراین ما در خصوص این مسائل کار می‌کنیم، اما هیچ ایده جادویی واقعی وجود ندارد. 

به گزارش مشرق، لغو تحریم ها و ارائه تضمین هایی ایران بر آن تاکید کرد دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. لذا مادامی که این مسائل باقی باشد، تعیین هرگونه ضرب الاجل برای مذاکرات معنا نخواهد داشت.  

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است.

ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی آزمایی ارائه کرده و هیات‌ها در حال بررسی این متون هستند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه از رسیدن به یک توافق هسته‌ای ایران ظرف چند هفته آینده ابراز خوش بینی کرد. وی پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه به خبرنگاران گفت: «از کریسمس فضای بهتری بر مذاکرات حاکم شده است. من پیش از این به (مذاکرات) بدبین بودم اما اکنون فکر می‌کنم می‌توانیم به توافق برسیم». 

وی افزود که در چند هفته آینده، امیدوارم بتوانم همه را از نتایج نهایی یک توافق مطلع کنم. امیدوارم بتوانیم به توافق دست یابیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    42 1
    حتما باید تضمین گرفته بشه وگرنه ممکنه رییس جمهور بعدی حتی مکانیسم ماشه (بخوانید دسته گل ظریف) رو فعال کنه
  • عبدالله مومن IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    4 1
    رسیدن به بمب هسته ای توسط ایران. کابوس اسقاطیل است
  • US ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 2
    هرچی بیشتر کش پیدا کنه ما خودکفا تر میشیم
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی‌مدت قرار گیرد و تا زمانی که راستی‌آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته شود و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن، توسعه یابد. در شرایطی که طرف‌های برجامی طی شش سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده‌اند، دلیلی برای حفظ پیوسته‌ی تصاویر تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد. ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین‌ها باید جمع‌آوری شوند و اجازه‌ی حضور به این جاسوسان در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین‌ها فرستنده گیرنده‌هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کدشده‌ای را دریافت ننموده‌اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه‌ی دیگری را انجام دهند. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته‌ی تصاویر، که یک عقب نشینی در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین‌های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس