سیاست های اخیر بانک مرکزی موجب ثبات ارزی شده است

یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه سیاست‌های اخیر بانک مرکزی موجب ثبات اقتصادی در بخش‌های تجاری و به ویژه ارزی شده است.

به گزارش مشرق، یک کارشناس اقتصادی، اظهارداشت: خوشبختانه سیاست‌های اخیر بانک مرکزی موجب ثبات اقتصادی در بخش‌های تجاری و به ویژه ارزی شده است و این اقدام که مستقل از دولت اخذ شده است گام اولیه برای استقلال بانک مرکزی است.

بیشتر بخوانید:

بانک مرکزی درخواست وام ۹ هزار میلیاردتومانی یک تولید کننده را رد کرد

وحید شقاقی تاکید کرد: هرگونه ضعف و تبعیت بانک مرکزی و سیاست‌های پولی از سیاست‌های جناحی و دولتی برای اقتصاد کلان زیانبار است و تجربه همه کشورهای موفق هم بر استقلال سیاست‌های پولی است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود استقلال بانک مرکزی دست درازی به منابع این بانک از سوی دولت‌ها یک رویه همیشگی شده است افزود: تبعات عدم استقلال بانک مرکزی در رشد نقدینگی، رشد مطالبات معوق و لاوصول، افزایش تورم و بهم ریختگی نظم اقتصادی مشاهده می‌شود و لازم است این رویه تغییر یابد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این نکته که سیاست‌های مالی، پولی و بودجه‌ای دولت همواره بر بانک مرکزی تحمیل شده است افزود: رئیس کل بانک مرکزی و ارکان این بانک باید دارای استقلال باشند تا سیاست‌های پولی و ارزی را تدوین و مدیریت کنند در غیر این صورت بانک مرکزی قادر به کنترل بازار پول و ارز نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اکثر دولت‌ها به دلیل عدم انضباط دولت در حوزه پولی و بانکی موجب خدشه دار شدن استقلال بانک مرکزی شده‌اند گفت: نمونه عدم انضباط دولت‌ها در استقراض از بانک مرکزی مشاهده می‌شود همچنین تسهیلات تکلیفی که در برهه‌ای به شدت به بانک‌ها تحمیل می‌شد مغایر با استقلال بانک مرکزی بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس