کد خبر 1326589
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
 آیا درآمدهای بودجه ۱۴۰۱ قابل تحقق است؟

کارشناسان معتقدند درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی در بودجه سال ۱۴۰۱ که معادل صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است با توجه به وضعیت صادرات کنونی نفت خام ایران قابل تحقق است.

به گزارش مشرق، کارشناسان معتقدند که درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی در بودجه سال ۱۴۰۱ که معادل صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است و با توجه به اینکه در حال حاضر صادرات نفتی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد این درآمد قابل تحقق می‌باشد البته این موضوع منوط به آن است که اتفاق خاصی در شرایط سیاسی و تحریم‌ها رخ ندهد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در شرایط فعلی و تحریم می‌توانیم روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم در سال ۱۴۰۱ نیز بر اساس پیش‌بینی تحقق صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت دور از دسترس نخواهد بود و درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی تحقق پیدا خواهد کرد.

بخش دیگری از درآمدهایی که دولت نسبت به نفت حساب ویژه‌تری روی آن باز کرده است مالیات ستانی می‌باشد. به طوری که از نظر میزان درآمدها، دولت در لایحه بودجه امسال حدود ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته که نزدیک به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است. از آنجایی که عمده درآمدهای دولت را مالیات تشکیل می‌دهد به نظر می‌رسد دولت سیزدهم حساب بیشتری روی این نوع درآمدهای پایدار باز کرده است.

اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان درآمد بیانگر رشد قابل توجه نسبت به قانون بودجه امسال است. درآمدهای مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بنابراین، میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت. با این حال به نظر می‌رسد دولت اگر از خودروها و خانه‌های لوکس مالیات بستاند و از فرار مالیاتی نیز جلوگیری کند بتواند بخش زیادی از درآمدهای پیش بینی شده را محقق سازد.

پیش از این به سوالات زیر پاسخ داده شده است.

بیشترین بودجه برای کدام وزارتخانه است؟

کدام یارانه بگیران از فهرست پرداخت یارانه دولت حذف خواهند شد؟

کدام خودروها و خانه‌ها در سال ۱۴۰۱ باید مالیات بپردازند؟

آیا نیروهای مسلح قادر به فروش نفت هستند؟

سقف معافیت‌های مالیاتی در ۱۴۰۱ چقدر است؟

آیا برای واردات کالاهای اساسی تسهیلاتی اختصاص داده می‌شود؟

چه میزان اوراق در سال ۱۴۰۱ به فروش خواهد رفت؟

بودجه طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

در بودجه ۱۴۰۱ چقدر درآمد مالیات پیش بینی شده است؟

بودجه دفاعی ایران در سال آینده چقدر است؟

سال آینده به هر فرد چه میزان یارانه پرداخت خواهد شد؟

صندوق‌های استانی پیشرفت چیست و هدف از تشکیلشان چه خواهد بود؟

حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسام IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 2
    کارشناسان معتقدند که درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی نفتی در بودجه سال ۱۴۰۱ که معادل صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است و با توجه به اینکه در حال حاضر صادرات نفتی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد این درآمد قابل تحقق می‌باشد البته این موضوع منوط به آن است که اتفاق خاصی در شرایط سیاسی و تحریم‌ها رخ ندهد. نکته: کارشناسان همچنان گفتند یک کارمند میتواند در عرض دو سال یک واحد 70 متری خریداری کند به شرطی که مشکلی در پرادخت حقوق ماهانه 100میلیون تومانی کارمندان ایجاد نشود !!!
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 1
    تا ۴درصدیهاومفسدان خودی ووابسته(که حالاعلاوه برفرزندانشان دیگه نوه،نتیچه وخاندانشان)مثل تارعنکبوت درهمه جا تنیده ورخنه ونفوذ دارندحتی درخارجه منافع دارند-نه گسترش انقلاب واسلامی صورت میگیردونه مبارزه ای علیه فساد،خیانت،جنایت،غارت،اشغال صورت میگرد ونه مردم ومملکت مشکلات ونعصلاتشان حل میشود ونه ایران به اقتدار استقلال خودکفایی ورشد وپیشرفت میرسد(چون اینان درهمه جا ازمجلس خبرگان نگهبان دولت حکومت نهادها وسپاه و...‌هستند وهم دربین مردم
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    هرچند قوانین بی مصرف وضدونقیض(شفافیتهامشاغل،اموال ودارائیها،طبقه بندی مشاغل و حداقل حقوق ومزایای قانون کار)هست که عملا یکدرصد هم اجرا نمیشه وفقط برای مردم هست!ولی چرایکی دو تبصره وقانون چندفوریتی،تصویب نمیکنید،که اولا تمام(حقوق،مزایا وانواع امتیازات کارکنان رسمی ودولتی یکسان سازی بشه ومهمتراینکه کلیه کارکنان(شرکتی،قرارداد موقت،پروژه ای،ماهیانه،روزمزد...)درکلیه سیستمهای(خصولتی،وابسته خصوصی،دولتی،حکومتی،سازمانی،نهادی،صنوف،تعاونیها،لشکری وکشوری....)بدلیل(قرارداد موقت،کوتاه مدت،روزمزد وپروژه ای...بودن وعدم امنیت شغلی و...)یاباید بیشتراز همتراز رسمی ودائمیشون ویابطورمساوی،قراردادودریافتشون باشه!!!؟؟؟اینطوری(هم هجوم،فساد؛پارتی بازی،مدارک سهمیه ای،امتیازی،بی رقابتی وتقلب...برای رسمی ودائمی شدن حذف میشه وهم رغبت برای کار غیر رسمی وغیر دائمی کم میشه وهم امید،عدالت،تولیر،خودکفایی،استقلال واقتداروتلاش مثل کشورهای استکبار دربخش خصوصی بیشتر واعتراضات معیشتی،حوادث وکشتارها کم میشه(مثال:دریک معدن یا پالایشگاه یا....یک(کارگرخدماتی،آبدارچی،نگهبانی،حراستی رسمی ودائمی)سه برابر ویابیشترازیک(کارگر،مهندس وکارکنان بخش خصوصی،پیمانکاری وخصولتی) حقوق،مزایا،طبقه بندی،ضرایب وانواع امتیازات،امنیت شغلی،امیدنسبی به آینده وانواع شرایط وبحرانها،اعتبار،امکانات،امکان برنامه ریزی مختلف ازدواج،تحصیل،خانه،خودرو،آموزش،تفریح ورفاه دارد!!!!؟؟؟)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس