ترکیه و ارمنستان مذاکرات عادی سازی روابط برگزار کردند

ترکیه و ارمنستان اولین دور گفتگوها را در مورد عادی سازی روابط پس از سال‌ها برگزار کردند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، ترکیه و ارمنستان روز جمعه گفتند که دور اول مذاکرات پس از بیش از ده سال قطع رابطه، «مثبت و سازنده» بوده و این چشم انداز را ایجاد می‌کند که می‌توان روابط را احیا کرد و مرزها را پس از دهه‌ها خصومت گشود.

ترکیه از دهه ۱۹۹۰ هیچ رابطه دیپلماتیک یا تجاری با همسایه شرقی خود نداشته است. مذاکرات در مسکو اولین تلاش برای بازگرداندن پیوندها پس از توافق صلح در سال ۲۰۰۹ بود. این توافق هرگز تصویب نشد و روابط متشنج باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

چرا ترکیه و شورای ترک نتوانست نقشی در بحران قزاقستان ایفا کند؟

وزارت خارجه ترکیه و ارمنستان روز جمعه اعلام کردند که این مذاکرات در فضایی «مثبت و سازنده» برگزار شد و هر دو طرف متعهد به عادی سازی کامل بدون هیچ پیش شرطی هستند. آنها گفتند که فرستادگان ویژه نظرات اولیه خود را در مورد روند عادی سازی تبادل کرده اند.

این دو کشور همسایه البته بر سر چندین موضوع و از همه مهمتر ۱.۵ میلیون نفری که ارمنستان می‌گوید در سال ۱۹۱۵ کشته شدند، اختلاف نظر دارند.

ارمنستان می‌گوید قتل‌های ۱۹۱۵ یک نسل کشی است، موضعی که ایالات متحده و برخی دیگر از آن حمایت می‌کنند. ترکیه می‌پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شده اند، اما این ارقام را به چالش می‌کشد و قتل‌ها را سیستماتیک یا نسل کشی نمی‌داند.

تنش‌ها میان دو طرف دوباره در جریان جنگ ۲۰۲۰ بر سر قلمرو قره باغ کوهستانی شعله ور شد. ترکیه نیروهای ارمنی را به اشغال اراضی متعلق به آذربایجان متهم کرد، هرچند این درگیری به آتش بس رسیده است.

در بیانیه‌های جداگانه اما مشابه، وزارت‌های خارجه دو کشور گفتند که تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات بعداً نهایی خواهد شد.

منابع دیپلماتیک ترکیه گفتند که مذاکرات بین هیئت‌ها حدود ۱.۵ ساعت به طول انجامید.

خبرگزاری تاس روسیه روز پنجشنبه به نقل از وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرده بود که انتظار دارد این مذاکرات به برقراری روابط دیپلماتیک و باز شدن مرزها از سال ۱۹۹۳ منجر شود.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، سال گذشته گفته بود که دو کشور همچنین پروازهای چارتر بین استانبول و ایروان پایتخت ارمنستان را در چارچوب این توافق آغاز خواهند کرد، اما ترکیه همه اقدامات را با آذربایجان هماهنگ خواهد کرد.

این پروازها قرار است از اوایل فوریه آغاز شود.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت که ارمنستان باید روابط خوبی با آذربایجان برقرار کند تا تلاش‌های عادی‌سازی به نتیجه برسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 16
    ارمنی‌ها باید نادان باشند که به اینها دوباره اعتماد کنند
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      9 0
      یعنی ایران که با تورکیه روابط حسنه دارد نادان می باشد؟
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    9 0
    ان شااله روابط این دو همسایه بهبود یافته و دشمنی و کینه در منطقه کم رنگتر بشود.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 0
    با اینکه دشمن خونی هستند اما منافع ملی مردم شان آنها را به روابط می کشاند
  • قادر IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 0
    ارمنستان به اشتباه خود پی برده تا زمانی که با تورک ها دشمنی کند و با روس و هم‌پیمانانش دوستی از گرسنگی تلف خواهد شد اونها به واسطه رابطه گرم با روس ها و هم پیمانانش از لحاظ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خیلی خیلی عقب مانده هستند و به همین دلیل هست که برای فرار از بحران و توسعه اقتصادی اجتماعی سیاسی نیاز مبرم به اتحاد با ترکیه و اذربایجانو گرجستان دارد تا دروازه های تجارت با غرب مدرن باز شود
  • محمد IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    تنها راه نجات ارمنستان دوری از روسیه بی وجدان و نزدیک شدن با ترکیه و غرب هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس