بالا گرفتن درخواست‌ها برای کناره‌گیری «جانسون» در پی افشاگری‌های جدید

در پی افشاگری‌های جدید علیه جانسون مبنی بر شرکت در یک پارتی ناقض قواعد کرونایی در داونینگ استریت و اعتراف نخست وزیر به این مسئله درخواست‌ها برای کناره‌گیری او حتی از طرف هم حزبی‌هایش بالا گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، هفته ها بعد از علنی شدن چندین رسوایی کرونایی علیه جانسون، نخست وزیر انگلیس بالاخره امروز (چهارشنبه) در پارلمان به خطای خود اعتراف کرده و عذرخواهی کرد.

وی امروز (چهارشنبه) در سخنانی در پارلمان انگلیس ضمن اعتراف یه شرکت در جشنی در باغ اقامتگاه خود در دفتر نخست وزیری در اولین دوران قرنطینه در این کشور گفت: خشم مردم نسبت به این جشن را درک می کند.

نخست وزیر انگلیس همچنین اعتراف کرد که در دورهمی ۲۰ ماه می سال ۲۰۲۰ در باغ محل اقامت خود شرکت کرده است. وی اعلام کرد که به منظور تشکر از کارمندان وارد این مهمانی شده و آن را یک جلسه کاری عنوان کرد. جانسون تاکید کرد که بعد از حدود ۲۵ دقیقه به دفتر خود بازگشت. جانسون البته با نگاهی به گذشته اعتراف کرد که باید به گونه ای دیگر عمل می کرد.

کیر استارمر"، رئیس حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس جانسون را متهم کرد که با این بیانیه به مردم توهین کرده است. وی خواستار کناره گیری جانسون شد.

روزنامه گاردین اواسط دسامبر عکسی از جانسون و بیش از ده ها نفر دیگر را در حال نوشیدن شراب در باغ داونینگ استریت منتشر کرد. در این عکس جانسون پشت میزی روی تراس نشسته و یک لیوان مشروب مقابل او قرار دارد. کری جانسون، همسر نخست وزیر هم در حالی که پسر تازه متولدش در آغوشش بود در کنار جانسون نشسته بود. دو نفر دیگر هم سر این میز نشسته بودند. چهار نفر دیگر هم پشت میز دیگری در این تراس نشسته بودند و یک گروه ۹ نفره دیگر هم در این باغ در فاصله کمی دورتر دور میزی که روی آن بطری های شراب قرار داشت دیده می شدند.

شبکه های "آی تی وی" و "اسکای نیوز" دوشنبه شب گزارش دادند که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و همسرش کری جانسون در یک دورهمی در باغ اقامتگاه رسمی خود در ۲۰ ماه می ۲۰۲۰ با حضور ۳۰ تا ۴۰ کارمند دفتر نخست وزیری شرکت کردند. این در حالی است که بر اساس قواعد وقت قرنطینه‌ای در انگلیس در آن زمان تنها اعضای دو خانواده اجازه ملاقات با هم در فضای باز را داشتند

آی تی وی این خبر را با استناد به یک دعوتنامه ایمیلی از طرف "مارتین رینولدز"، منشی خصوصی جانسون به حدود ۱۰۰ کارمند خود منتشر کرده است

در این ایمیل آمده بود که کارکنان باید نهایت استفاده را از هوای مطبوع باغ ببرند و با خود الکل برای نوشیدن از فاصله دور را بیاورند

افشای اسناد این پارتی تنها یکی از رسوایی هایی است که جانسون اخیرا با آن روبرو شده است.

جانسون حالا به سوژه بسیاری رسانه های انگلیسی هم تبدیل شده است. حتی روزنامه محافظه کار نزدیک به دولت تلگراف هم بعد از این افشاگری ها تیتر زد که "جانسون حمایت محافظه کاران را از دست می دهد. "

روزنامه "سان" هم نخست وزیر انگلیس را به دروغگویی متهم کرد و "دیلی میل" هم این پرسش را مطرح کرد که "آیا حالا مهمانی برای جانسون تمام شده است؟ "

بسیاری از رسانه های منطقه ای از جمله "یورکشایر پست"، هم داستان خانواده هایی را روایت کردند که در زمان برگزاری پارتی جانسون در ماه می ۲۰۲۰ خویشاوندان خود را در اثر کرونا از دست داده بودند و حتی این فرصت را نداشتند که با آن ها خداحافظی کنند.

ایندیپندنت هم با استناد به اظهارات برخی کارکنان "داونینگ استریت"، گزارش داد که ماه گذشته این کارکنان دستوری را دریافت کردند مبنی بر اینکه پیام های احتمالا دردسرساز را از روی سیستم های خود حذف کنند.

دیلی اکسپرس هم در مطلبی خطاب به جانسون از وی خواست همین حالا به این زنجیره مسخره مهمانی های مضحک پایان دهد.

تایمز لندن هم در مطلبی نوشت: جانسون نشان داده است که با حقوق شهروندی بیگانه است. وی به جای ابراز پشیمانی یک بازی شرم آور از نخست وزیری را به نمایش درآورده که شهرت واعتبار خود را به شدت از دست داده است. چانسون قبلا در پارلمان اعلام کرده بود که در این پارتی ها شرکت نکرده است.

اد میلیبند"، از سیاستمداران حزب کارگر انگلیس هم در گفتگویی با یک رسانه چاپ این کشور گفته بود: جانسون چگونه می تواند مردم را به رعایت مقررات بهداشتی دولت وا دارد در حالی که خود آشکارا این قوانین را نقض کرده است.

اد دیوی"، رئیس حزب لیبرال دموکرات در پارلمان انگلیس هم در توییتی نوشت: بوریس جانسون به پارلمان و ملت دروغ گفت. وی خواستار کناره گیری جانسون که به تهدیدی برای سلامت کشور تبدیل شده است شد.

علاوه بر اپوزیسیون از طرف هم حزبی های جانسون هم درخواست ها برای کناره گیری وی بالا گرفته است. "داگلاس راس، رئیس محافظه کاران اسکاتلند هم در واکنش به این مسئله گفت: اگر جانسون پارلمان را گمراه کرده باشد باید استعفا دهد. یکی از اعضای دیگر حزب جانسون هم برگزاری این پارتی را غیر قابل دفاع نامیده بود.

گاردین هم به نقل از یکی از اعضای ناشناس دولت گفت: این بدترین افشاگری است که نخست وزیر تا به حال تجربه کرده است؛ نه قابل توضیح است و نه امکانی وجود دارد که بتوان از آن فاصله گرفت. تنها راه نجات جانسون این است که این مسئله در نظر عموم بی اهمیت شود.

نتایج یک نظر سنجی موسسه "یوگو" که به سفارش بی بی سی انجام شده است هم نشان می دهد که ۵۶ درصد از حدود ۶ هزار شرکت کننده در این نظر سنجی خواستار استعفای جانسون هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس