عکس | تقدیر از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به سبک دختران هندبالیست

سردار علیمحمد نائینی با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، از برگزاری دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت تحت عنوان «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» خبر داد.

به گزارش مشرق، سردار علیمحمد نائینی در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور حجت الاسلام والمسلمین شیرازی نماینده سابق ولی فقیه در سپاه قدس برگزار شد، با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از برگزاری دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت تحت عنوان «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» خبر داد و گفت: در این ایام که مصادف با سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی است پوستر فراخوان این دوسالانه رونمایی خواهد شد و به سمع و نظر مخاطبین مخصوصاً پژوهشگران، نویسنده‌ها، ناشرین و مراکز علمی و پژوهشی کشور خواهد رسید.

وی با اشاره به دوره اول این دوسالانه که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد، اظهار کرد: اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در دو قسمت کتاب و رساله‌های دکتری با موضوع دفاع مقدس و مقاومت انجام شد و استقبال نسبتاً خوبی از این دوسالانه صورت گرفت و برنامه اختتامیه نیز با حضور سردار سرلشکر پاسدار باقری، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، برگزار شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه مطالبات سرلشکر باقری در آن مراسم در باب مسائل پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت ایجاب می‌کرد تا ما دومین دوره را با قدرت هرچه بیشتری دنبال و آن را اجرایی نماییم، گفت: به همین منظور با تدابیری که اندیشیده شد و تأیید و تصویب هیئت‌مدیره مرکز، قرار بر این شد تا همزمان با دومین سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، فراخوان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت اعلام شود و از پژوهشگران، نویسنده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای این رویداد فرهنگی دعوت به عمل آید.

وی ضمن تأکید بر ضرورت پژوهش در حوزه دفاع مقدس، آن را امری مهم برشمرد و متذکر شد: در حال حاضر ما با جنگ روایت‌ها مواجه هستیم و یکی از موضوعاتی که دشمنان نظام به دنبال آن هستند این است که بتوانند از جنگ هشت‌ساله، روایت‌های ناصحیح خودشان را ارائه بدهند و علیه دفاع مقدس و ارزش‌های آن هجمه وارد کنند. جنگ روایت‌ها، جنگ کاملاً عینی و ملموسی است که گروه‌های متعددی چه در داخل و چه در خارج از کشور درصدد هستند تا از این مقوله استفاده کنند و با برخورداری از قدرت رسانه‌ای بتوانند ارزش‌های دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند.

سردار نائینی افزود: همین‌ها ایجاب می‌کند تا ما مقوله پژوهش در عرصه دفاع مقدس و مقاومت را به‌طورجدی دنبال کنیم و بهای لازم را به آن بدهیم تا روایتی صحیح از حوادث جنگ و تاریخ جنگ به عمل بیاید و دشمنان نتوانند با روایت‌های ناصحیح خودشان فرهنگ دفاع مقدس را مخدوش کنند.

وی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان مبنی بر جهاد تبیین و ورود در این عرصه اشاره و اظهار کرد: ایشان درخواست کردند به‌خصوص جوانان وارد این عرصه شوند و تبیین‌های لازم را در رابطه با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس و سایر موضوعاتی که به‌نوعی مربوط به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است دنبال کنند؛ یعنی همان‌طور که اساس انقلاب اسلامی و پیدایش آن ناظر بر تبیین و بصیرت بخشی بوده است، استمرار و حفاظت از انقلاب و دفاع مقدس هم ناظر بر تبیین و بصیرت بخشی است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه ما باید به‌موقع موضوعات مختلف دفاع مقدس را تبیین کنیم تا روایت صحیحی از دل آن دربیاید و بر سایر روایت‌ها غلبه پیدا کند، گفت: به این خاطر در کنار همه اقدامات خوبی که در ژانرها و سبک‌های مختلف، خاطره، داستان، شعر و کارهای هنری انجام می‌گیرد قاعده این اتفاقات باید پژوهش در موضوعات دفاع مقدس باشد.

وی با اظهار تأسف از اینکه موضوعات پژوهشی مغفول واقع شده است، متذکر شد: این مسئله در حالی است که موضوعات پژوهشی آن بستر و محمل را فراهم می‌کند تا سایر نویسنده‌ها بتوانند بر اساس یک روایت صحیح، تحقیق و پژوهش شده کارهای دیگر را ارائه دهند؛ بنابراین ما با توجه به همه این ضرورت‌ها دنبال این هستیم که دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت را با قوت هرچه‌تمام‌تر به‌پیش ببریم تا ان‌شاءالله بحث پژوهش در عرصه دفاع مقدس و مقاومت برای فرهیختگان ما به یک گفتمان تبدیل شود.

وی به موضوعات دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره و عنوان کرد: بر طبق فراخوان این دوره، پژوهشگران، نویسندگان و ناشران می‌توانند آثار خود را که طی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شده و رساله‌های دکتری که در این دو سال دفاع شده است بر اساس موضوعات نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، بین‌الملل، تاریخی و اقتصادی به دبیرخانه این دوسالانه ارسال نمایند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خاتمه خردادماه ۱۴۰۱ را آخرین زمان ارسال آثار پژوهشی به دبیرخانه جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس