سفارت ایران در کابل: جهان در برابر قدرت‌گیری داعش در افغانستان هوشیار باشد

سفارت ایران در کابل در سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام کرد لازم است جامعه جهانی در برابر شیوع فکری و قدرت‌گیری مجدد داعش هوشیار باشد.

به گزارش مشرق، سفارت ایران در کابل امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا به طور علنی و رسمی مسئولیت این جنایت را بر عهده گرفته و  دولت این کشور در قبال آن «مسئولیت بین‌المللی» دارد.

در این بیانیه آمده که محکومیت آمریکا در بسیاری از مجامع بین‌المللی و به واسطه‌ بسیاری از حقوقدانان و متفکران جهانی اعلام شده است. برای نمونه، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود صریحاً اقدام آمریکا در حمله به سردار سلیمانی و همراهان وی را غیر قانونی اعلام نموده است.

سفارت ایران در کابل گفته که «حمله تروریستی آمریکا به شهید سلیمانی و همراهان ایشان، علاوه بر اینکه نقض قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده، نوعی اقدام تجاوزکارانه نسبت به دولت عراق نیز محسوب می‌شود. از جمله اینکه آمریکا مرتکب نقض جدی و شدید حق بر حیات و نقض اصل منع توسل به زور شده است. ترور جنایتکارانه سرداران و فرماندهان مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه، در واقع انتقام تروریست‌ها از این سرداران بود که به دست ترامپ جنایتکار انجام گرفت.»

در بخشی از این بیانیه آمده است که سردار سلیمانی «قهرمان مبارزه با تروریسم» بوده و بخش زیادی از کارنامه‌ درخشان و اقدامات ایشان در منطقه معطوف به جنگ با تروریسم بین‌المللی بوده است. نقش سردار سلیمانی در حمایت از اقلیت‌های مذهبی و نژادی در کشورهای عراق و سوریه (از جمله ایزدی‌ها و مسیحیان) در مقابل جنایت‌های گروه‌های تکفیری چشمگیر بوده است. نجات اقلیم کردستان عراق از سقوط در برابر حملات داعش و نقش ایشان در شکستن محاصره شهر اربیل مثال زدنی است.  

در بیانیه گفته شده که سردار سلیمانی نقش با اهمیتی در جلوگیری از تجزیه کشورهای سوریه و عراق بعنوان خطری که می‌توانست کل منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر خود قرار دهد، داشت.

سفارت ایران همچنین افزوده که اگر چه داعش در سوریه و عراق شکست خورد اما تفکرات تکفیری، ضد بشری، تروریستی و حمایت‌های پیدا و نهان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از آن ادامه داشته هم اکنون شاهد حضور این گروه تروریستی در کشور افغانستان هستیم و لازم است جامعه جهانی در برابر شیوع فکری و قدرت‌گیری مجدد این جریان هشیار باشد. بر کسی پوشیده نیست که آمریکا حضور مخربی در منطقه غرب آسیا به ویژه افغانستان داشته است.  

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در سالگرد شهادت سردار سلیمانی و یارانش یاد آنها را گرامی می‌دارد و به پاس خدمات گرانقدر آنان در مبارزه با تروریسم به آنان ادای احترام می‌نماید.

در ۱۳ دی/جدی ۱۳۹۸ سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به همراه ابومهدی المهندس، رهبر حشد الشعبی عراق در یک عملیات تروریستی توسط نیروهای نظامی آمریکا در نزدیک فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس