اتاق

چنین شرایطی، غیب شدن صدها میلیون دلار ارز که به اسم «واردات کالاهای اساسی» به دارندگان کارت‌های بازرگانی اختصاص داده می شود و عوض واردات، صرف پر کردن حساب‌های بانکی دوبی و کانادا می گردد، عجیب نیست.

سرویس سیاست مشرق- اخیرا در نشستی با عنوان «اصلاح قانون اتاق‌های بازرگانی» در یکی از رسانه‌های اقتصادی کشور، دو تن از فعالان اقتصادی، ادعاهایی را درباره پرنفوذترین نهاد وابسته به بخش خصوصی مطرح کردند که حقیقتا حیرت‌آور و تلخ بود.

در این نشست، محمدرضا بهزادیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:

"این درست است که عضو منتخب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به دلیل پرونده پتروشیمی فراری و خارج از کشور باشد؟ اتاق بازرگانی باید الگوی رفتار درست و الگوی اجتماعی صحیح را ارائه کند. نباید پای اعضای هیات رئیسه اتاق به زندان باز شود. "

از سوی دیگر، حسین معروف، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم مدعی شد:

"عضویت در اتاق بازرگانی بسیار سهل شده و حتی گواهی سو پیشینه را هم برداشته‌اند. عضویت در اتاق باید شان و شخصیت داشته باشد. جای محکومین قضایی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیست. مراتب تعیین صلاحیت ورود به اتاق در آئین نامه تقریبا صفر است. در جریان عضو سازی در اتاق پرونده‌های جنجالی تشکیل شده. اتاق بازرگانی در خصوص صدور ۵۷۰ کارت عضویت در یک شب و پرداخت حق عضویت آن‌ها از کارت بانکی رئیس اتاق چه توضیحی دارد؟ "

نقش این «اتاق» در اقتصاد کشور چیست؟ / وقتی «پارلمان بخش خصوصی» هیچ معیاری برای عضوگیری ندارد!

در سال‌های اخیر، حرف و حدیث‌های بسیاری درباره نقش‌آفرینی اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور مطرح شده است. زمانی که «محمد نهاوندیان»، رییس چندین ساله‌ی اتاق ایران، به ریاست دفتر ریاست حسن روحانی رسید و سپس سرپرست نهاد و در نهایت معاون اقتصادی رییس جمهور (به عنوان سیاست‌گذار اصلی اقتصاد در دولت روحانی) شد، نفوذ و قدرت اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور اوج گرفت. علاوه بر این، این قدرت و نفوذ و قرار گرفتن حمایت همه‌جانبه دولت پشت سر مسوولین اتاق، باعث ایجاد روندهای ناصواب و نادرست در «پارلمان بخش خصوصی» شد. محمدرضا بهزادیان در همین زمینه گفته بود:

" رئیس اتاق بازرگانی که خودش سر لیست انتخابات است هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی را تعیین می‌کند.  کارمندانِ اتاق بازرگانی انتخابات اتاق را برگزار می‌کنند.  چهار نفر از کارمندان اتاق را در دور گذشته به عنوان انجمن نظارت بر انتخابات انتخاب کردند.  پرونده رسیدگی به تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی تهران از سال ۹۷ در هیات نظارت، رسیدگی نشده است در سال ۹۳، دادستان فعلی کل کشور می‌خواست سه روزه انتخابات اتاق بازرگانی را باطل کند ولی دولت گذشته دخالت کرد و نگذاشت! "

نقش این «اتاق» در اقتصاد کشور چیست؟ / وقتی «پارلمان بخش خصوصی» هیچ معیاری برای عضوگیری ندارد!

قطعا یکی از دلایل اتخاذ سیاست‌های ضدتولید در دولت روحانی، قرار گرفتن آبشخور فکر اقتصادی دولت در حلقه‌ی اعضای ذینفوذ و قدیمی اتاق بازرگانی بود که منطقا منفعت ایشان رونق و تفوق بازرگانی بر تولید بود. بلبشوی ارزی و تلف شدن میلیاردها دلار از منابع کشور در شرایط تنگنای شدید تحریمی، باز هم بی‌ارتباط با این پیوندها نمی توانست باشد. به هر حال، نهادی که به اذعان پایوران سابق و لاحق آن، حتی شرایط صلاحیت‌سنجی اعضاء را در حد گزینش نیروی کار برای یک کارگاه تولیدی هم ندارد، طبعا نمی‌تواند خروجی‌های مثبتی برای اقتصاد تحریم‌زده و نفوذزده‌ی کشور داشته باشد.

در این میان، نباید فراموش کرد که شماری از پیوندهای مرموز و مشکوک خارجی که پای برخی از کارگزاران بدنام شبکه جهانی زرسالاران را به اقتصاد کشور باز کرد، از طریق اتاق بازرگانی شکل گرفت که لرد نورمن لامونت، چهره بدنام و از کارگزاران خاندان صهیونیستی روچیلد، یکی از نمونه‌های آشکار آن بود. [1]

حقیقتا اگر اظهارات بهزادیان‌ و معروف حقیقت داشته باشد، که متاسفانه قرائن بر صحت دلالت می کند، آن‌گاه این سوال بسیار بزرگ در ذهن شکل می گیرد که چطور در کشوری که برای مشاغلی بسیار ساده چون کارمند قراردادی یک اداره در فلان شهرستان کوچک یا معلمی حق‌التحریری در یک مدرسه ابتدایی، متقاضی باید از فیلترهایی مشخص عبور کند و تاییدیه صلاحیت بگیرد، در قدرتمندترین و ذینفوذترین نهاد بخش خصوصی، که یکی از معابر اصلی برای برخورداری از منابع ارزی  و ریالی کشور برای تجارت است، هیچ مبنا و معیاری برای سنجش صلاحیت(حتی صلاحیت‌های عمومی ندارد) و به ادعای دو عضو پیش‌گفته اتاق ایران، حتی عضو منتخب هیات نمایندگان اتاق تهران به اتهام مشارکت در فساد پتروشیمی در خارج از کشور متواری است؟ آیا با چنین شرایطی، غیب شدن صدها میلیون دلار ارز متعلق به ملت که به اسم «واردات کالاهای اساسی» به دارندگان کارت‌های بازرگانی اختصاص داده می شود و عوض وارد کردن نهاده دامی و کشاورزی و گوشت و مرغ و روغن ...خرج پر کردن حساب‌های بانکی در ترکیه و دوبی و کانادا و خرید ویلاها و منازل لوکس میلیون دلاری در اروپای غربی و شمال آمریکا می گردد، جای تعجب دارد؟

نقش این «اتاق» در اقتصاد کشور چیست؟ / وقتی «پارلمان بخش خصوصی» هیچ معیاری برای عضوگیری ندارد!

به نظر می رسد که اقتصاد کشور در وهله نخست گروگان شماری از باندهای قدرت، ثروت و نفوذ شده است که نه ساز و کار مشخص و معلومی درباره فعالیت آن‌ها وجود دارد و نه شفافیتی درباره خروجی عملکرد ایشان، و در سالیان گذشته، با استفاده یا سوءاستفاده از قانون و پیوندهای سیستمی، شبکه‌های قدرتمندی ایجاد کرده‌اند که در پشت صحنه، فارغ از سیاست‌ها و سرفصل‌های اقتصادی ‌دولت‌ها، اقتصاد کشور را به جهتی که خود می خواهند می برند و بعضا ساختارهای دولتی را هم مستقیم یا غیرمستقیم در جهت منافع خود به کار می گیرند. طبعا، دولت سیزدهم که با شعار فسادستیزی و عدالت روی کار آمده، تا زمانی که به سراغ سرچشمه‌ها نرود و تلاش خود را برای پاکسازی گلوگاه‌های اصلی ایجاد فساد به کار نگیرد، نمی تواند تغییرات مثبت و ماندگاری را در عرصه اقتصاد ملی انتظار داشته باشد.


[1] https://www.mashreghnews.ir/news/898464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    6 0
    یکی از مراکز اصلی فرار مالیاتی کارت های بازرگانی و افراد اصلی قاچاق کالا در اتاق های بازرگانی هستند که در بین مدیران هم نفوذ دارند
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 1
      چی بگم
  • حامد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    6 0
    دقیقا مثل عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام! شبها علیه نظام و مسئولین آن حرف میزنی فردا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت همان نظام شرکت میکنی!!!! با مزه نیست !؟
  • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    طبق آمار سازمان امور مالیاتی ۲۸ هزار میلیارد تومان میزان فرار و معوقات مالیاتی ناشی از کارت های بازرگانی یک بار مصرف و اجاره ایی است که بیشتر علت این تخلف به عدم نظارت دقیق اتاق های بازرگانی در نحوه صدور کارت های بازرگانی است به طوری که به فرد بیسواد کارت بازرگانی داده اند و چند سال پیش یک پیرزن روستایی هزار خودروی پورشه وارد کشور کرده بود و این کارت بازرگانی یکبار مصرف یکی از عامل اصلی فرار مالیاتی سنگین است که بهتر است اتاق بازرگانی این نوع کارت ها را حذف کند و کارت های بازرگانی بر اساس اعتبار و سابقه شخص و با یک سقفی به وارد کننده داده شود
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    با سلام مقاله از ابعاد فساد در اتاق بازرگانی پرده برداری کرده است. خیلی خوب. قبول. لیکن پاسخ یک پرسش اساسی کماکان بی پاسخ مانده است و آن این است ، آیا کدام یک از دستگاهها ی اداری و خصوصی آلوده به فساد پذیری نیستند؟ هدف از طرح این سوال وارد کردن اتهام به نظام سیاسی نیست ، چون اساسا نظام سیاسی بدنبال اصلاح و مبارزه با فساد است، پس عیب در کجای این جریان قرار دارد که تاکنون مرتفع نشده است؟ از نظر نگارنده اقتصاد سیاسی رانتی که میراث استعمار و دوره طاغوت است و تاکنون این نظام اقتصادی حاکمیت دارد ، فاسد و موجبات فساد را فراهم می کند و تحریم ها بستر مناسبی برای گسترش دامنه این فساد پذیری بوده است. لاجرم راه حل تغییر نظام اقتصاد سیاسی است و با این ابتکار عمل به عنوان علت العلل امکان تغییر مناسبات و اصلاح امور فراهم می شود. تا زمانیکه این رویکرد مبنای برنامه ریزی و نظام تصمیم سازی کشور قرار داده نشود داستان فساد و فساد پذیری ادامه خواهد داشت. ملت باید بداند که همه امور بطور کلی در انحصار دولت است از جمله انحصار اقتصاد ، انحصار ارز، انحصار تجارت، انحصار پول .. . آیا می توان خارج از این نمایه های انحصار ابزارهای دیگری را برای مقابله با بحران پیشنهاد و یا پیش بینی کرد؟
  • مقدس IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 0
    سالهاست اين اطاق هاى بازرگانى محل رانت خوارى و چپاولگرى ارز كشور شده
  • FR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    بیچاره دولت رییسی به او باید فرصت داد چون گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند
    • ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      خوردن حق مردم پارتی رانت رشوه دور زدن قوانین برا عده ای شده عین ارزش میگن زرنگی خدا و پیغمبر هم فقط وسیله ای برای نفاقشون
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام مشرق روی موضوع مهمی دست گذاشته است و باید در مورد آن مستندها و گزارش های زیادی ساخت بعنوان یک صنعتگر در سنگر تولید حرفهای زیادی برای گفتن در مورد این ساختمان شیشه هست که باید گفت بخصوص اتاق های شهرستانها ولی بصورت خلاصه1-اگر کشوری در اقتصاد موفق و یا رفوزه می شود باید اتاق بازرگانی آن کشور را کنکاش کرد2- اگر امریکا در اقتصاد جهان حرف اول را می زند باید اتاق بازرگانی نیویورک را مورد توجه قرار داد3- نباید هرگز فراموش کرد نظارت و سیاستگذاری دراتاق بازرگانی جزو و ظایف اصلی وزارت صمت است که تا حال نمره قابل قبولی ندارد4- رابطه اتاق بازرگانی با اتاق اصناف و بخش صنعت در هیولای واردات گم گشته است5- سکانداران اتاق بازرگانی به مدیران مادام العمر تبدیل شده اند 6- قدرت کارت عای بازرگانی اشخاص غیر فعال بزرگترین سرنوشت ساز در انتخابات اتاق بازرگانی ایران وشهرستانها می باشد7-اشخاص و شرکتهای بزرگ و قدرتمند مالی بیشتر روی منافع خود می اندیشند تا تاجران و صنعهتگران کوچک8-ضعف رسانه های تیزبین اقتصادی در تهران و شهرستانها بزرگترین ضعف در شفاف سازی عملکردهای اتاق های بازرگانی می باشد9-نبود بسیج فعال در اتاق های بازرگانی باعث دور شدن از اهداف انقلاب اسلامی در اتاق ها می باشد10- ضعف ارتباطات اتاق های بازرگانی با سفارت خانه های ایران با عث کند شدن در صادرات می باشد11- نبود باور ما می توانیم در اندیشه مدیران اتاق بازرگانی گویای دور بودن اتاق از اهداف انقلاب اسلامی می باشد 12- مجلس و دولت و اندیشکده های اقتصاد محور و دانشگاها و حوزه ها باید وارد میدان متحول کردن اتاق های بازرگانی شوند انشالله و توکل الله.
    • ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      باید تمامشان بررسی شوند و هر خلافی دارند رسیدگی شود و اموالشان مصادره و تز ایران اخراج شوند و عده‌ای پاک دست یا خود دولت جایشان را پر کند
  • حسين DE ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    گواهى عدم سوء پيشينه؟براى چه كسانى؟بخدا مسخره است ، ما در عرصه اقتصادى براى تحقق آرمانهاى انقلاب نياز بيك انقلاب ديگر داريم،حرف و شعار و مماشات كافيه ، مردم از نظر اقتصادى آچمز شدند ،آقاى رئيسى حتمًا مشكل رو ميشناسه و بايد با قاطعيت انقلابى بر عليه اين لاشخور هاى اقتصادى وارد عمل بشه در غير اينصورت مردم اعتماد خودشان را نسبت بايشون از دست ميدن و اين خطرناكه.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    ببینید آبشخور خود بهزادیان کجاست خود ایشان از رانتخوران اصلاحاتی است ،دیگه آش اینقدر شور شده که داد رانتخوارهای مثل بهزادیان اصلاحاتی هم در آمده!!!؟؟
  • Ali GE ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    پذیرش کارکنان. از هنگ کنگ افزایش صادرات نفت به ده میلیون بشکه از طریق کارکنان هنگ کنگ و سنگاپور
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    تاوقتیکه چندنوع ارز وجود داره مطمئن باشید فساد اجتناب ناپذیره تنها راه‌حل جمع کردن بساط چندنرخی ارزه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    بله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس