سخنگوی دولت

سخنگوی دولت گفت که حل مشکلات اساسی اقتصاد کشور از طریق دور زدن تحریم ها، قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده ایرانی را پشت میز مذاکره افزایش می‌دهد و دیپلمات‌ها ما با دست پر در این عرصه حاضر می شوند.

به گزارش مشرق، علی بهادری جهرمی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه پشتکار مهمترین ویژگی دولت سیزدهم در این ۱۰۰ روز است ، ادامه داد که  دولت از رییس جمهوری تا بقیه اعضای کابینه شبانه روز کار کردند و همین موضوع مانع از اطلاع رسانی اقدام های دولت در این مدت شد.

وی، ضعف در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به عملکرد دولت سیزدهم را از ضعف های جدی در این ۱۰۰ روز عنوان کرد و توضیح داد که اصلی ترین مساله کشور در ابتدای دولت، کرونا و دسترسی به واکسن بود. با کمبود واکسن و آمار بالای فوتی ها روبه رو بودیم بنابراین، این موضوع یکی از موضوع های اصلی بود که بلافاصله بعد از انتخابات، در دستور کار دولت قرار گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حل مشکل کمبود واکسن را رییس جمهوری شخصا پیگیری کرد، گفت: با توجه به اهمیت پشتیبانی رییس جمهوری برای تامین واکسن از خارج، آیت الله رییسی از خود هزینه کرد و شخصا با سران کشورها تماس گرفت تا بتواند قفل های کمبود واکسن را بشکند.

بهادری جهرمی افزود: دولت سیزدهم مسیر واردات واکسن را به یک بخش منحصر نکرد و این موضوع با مدیریت شخص رییس جمهوری در دستور کار همه بخش ها قرار گرفت. از طرف دیگر، واکسن داخلی هم برای افزایش قدرت چانه زنی دولت، در اولویت قرار گرفت.

وی، تامین واکسن داخلی را تهدیدی برای تولیدکنندگان جهانی واکسن دانست و ادامه داد که تامین واکسن داخلی در ترغیب تامین کنندگان خارجی واکسن به فروش آن به ایران موثر بود. امروز، میانگین فوت شهروندان مبتلا به کرونا به زیر صد نفر رسیده و به حدود یک دهم کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در زمینه تزریق واکسن رکورد زدیم، گفت: آماده هستیم تزریق دوز سوم را هم انجام دهیم و با چالش ارزی برای تامین واکسن روبه رو نیستیم.

بهادری جهرمی درباره چگونگی تامین ارز برای واردات واکسن نیز تصریح کرد: وقتی شخص رییس جمهوری ورود می کند، معادلات تغییر می کند. به موازات تلاش دیپلماتیک در حوزه تامین ارز، شاهد تلاش مجموعه های نفتی برای فروش نفت و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات بودیم و گشایش های خوبی در این حوزه حاصل شده است.

وی درباره تلاش دولت در حوزه رفع تحریم ها  همچنین یادآورشد که  دولت به موازات اینکه برداشتن تحریم ها را هدف قرار داده و با جدیت پیگیر بی‌اثرسازی تحریم ها است .

سخنگوی دولت افزود: دولت با راهکارهای مختلف دنبال دور زدن تحریم هاست و این رویکرد دو فایده دارد نخست در نتیجه آن، شیوه و راهکارهای دور زدن تحریم ها برای تامین منابع ارزی به دست می آید. از طرف دیگر، به واسطه حل مشکلات اساسی اقتصاد کشور از طریق دور زدن تحریم ها، قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده ایرانی افزایش می یابد و با دست پر، پشت میز مذاکره حاضر می شوند.

بهادری جهرمی با تاکید بر این موضوع که بی اثر کردن تحریم ها، اقتدار تیم مذاکره کننده ایرانی را پشت میز مذاکره افزایش می دهد، گفت: دولت همانطور که تامین ارز برای تامین واکسن را با جدیت پیگیری کرد تامین ارز برای کالاهای اساسی را نیز پیگیری و به توفقیات خوبی در ۱۰۰ روز ابتدایی دست یافت.

وی به مطرح شدن موضوع کمبود کالاهای اساسی در اولین جلسه هیات دولت اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی کالاهای اساسی یک استاندارد مقرری دارد که مثلا برای ۲ تا سه ماه، باید فلان کالا را در انبارها ذخیره داشته باشیم تا دچار کمبود نشویم. وقتی دولت سیزدهم، انبارها را تحویل گرفت میزان کالاهای اساسی ذخیره شده در انبارها، حدود یک سوم میزان استاندارد لازم بود. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: در آن زمان نه تنها ما با بحران واکسن روبه رو بودیم بلکه صحبت از کمبود گندم و ایجاد بحران نان در کمتر از یک ماه آینده بود. دولت همین مسیری که برای تامین ارز مورد نیاز واکسن طی کرد را برای کالاهای اساسی نیز طی کرد و در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

بهادری جهرمی از تکاپوی دولت برای تامین کالاهای اساسی از طریق رایزنی با کشورهای مختلف در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت خبر داد و افزود: دولت توانست در طول این سه ماه، ذخیره کالاهای اساسی را به میزان قانونی و استاندارد برساند و ما الان در مجموعه دولت دیگر دغدغه تامین کالاهای اساسی را نداریم.

وی در عین حال، تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی را نیازمند تلاش مستمر دولت دانست و درباره تورم و افزایش قیمت کالاها نیز گفت: همه چندسال است که در سختی اقتصادی به سر می‌بریم و برای تامین مایحتاج زندگی مشکل داریم. دولت سیزدهم این شرایط را از دولت گذشته به ارث برده و این دولت، جامعه را با این شرایط وخیم اقتصادی تحویل گرفت.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه وضعیت اقتصادی قبل از آمدن دولت سیزدهم در مواردی بدتر بود، ادامه داد : به خاطر حجم زیاد نقدینگی، خلق پول بی پشتوانه توسط دولت گذشته و کسری بودجه، شاهد شیب تندی از تورم بودیم.

بهادری جهرمی یادآور شد : وقتی ما با شیب تند تورمی مواجه هستیم نباید انتظار داشت با آمدن دولت جدید، قیمت ها یکدفعه به قیمت گذشته برگردد. اگر بخواهیم دولت را ارزیابی کنیم که در مسیر درست اقتصادی حرکت کرده یا نه؛ باید ببینیم افزایش شیب تورم را داشتیم یا اینکه شیب متعادل شد.

وی، موفقیت های دولت در عرصه سیاست خارجی برای تامین ارز را یادآور شد و افزود: با تخصیص ارزهایی که انجام شد و در عین حال تدابیر ستاد اقتصادی دولت برای جلوگیری از خلق پول به کمتر شدن شیب صعودی تورم و نزولی شدن آن امیدوار هستیم.

سخنگوی دولت،‌ کاهش سرعت بالا رفتن تورم را نتیجه همکاری مردم و دولت دانست و افزود: ممکن است مردم کنترل تورم را احساس نکنند زیرا کنترل تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست بلکه به معنی کاهش سرعت افزایش قیمت هاست.

بهادری جهرمی با بیان اینکه نباید انتظار داشت مسائل کلان اقتصادی یک شبه حل شوند، ادامه داد :  اساساً بیماری شاید یک شبه حاصل شود ولی رفع آن در یک شب ممکن نیست و پزشک متخصص باید مسیر درمان را طی کند و ابتدا حال بیمار را به اثبات برساند. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز نقش همان پزشک متخصص را دارد و تلاش می کند که وضعیت اقتصادی جامعه را به ثبات برساند.

وی افزود: شاخص های اقتصادی نشان می دهد که تورم کنترل و کالاهای اساسی تامین شده است یعنی اینکه ما به سمت ثبات اقتصادی حرکت می‌کنیم. طبیعتاً آثار عملکرد امروز دولت،۶  ماه تا یک سال آینده ظاهر می شود و ما امروز شاهد نتایج عملکرد ۶ ماه تا یکسال گذشته دولت قبل هستیم.

سخنگوی دولت از تاکید آیت الله رییسی رییس جمهوری بر مشورت در تصمیم گیری های اساسی کشور گفت و توضیح داد که رییس جمهوری تصمیم‌گیری فردی در مسائل اساسی را قبول ندارد و یکی از دلایل فعال سازی شورای عالی در دستگاه های مختلف را بعضا ده سال تعطیل مانده بودند هم همین است.

بهادری جهرمی گفت: آقای رئیسی معتقد است که نخبگان و مدیران مرتبط همه با هم باید بیندیشند، طراحی و نقشه راه را ایجاد و به سمت آن حرکت کنند. هم در تصمیم‌گیری فردی امکان خطای بیشتر هست و هم باعث می شود بخشی حرکت کنیم یعنی وزارت اقتصاد به سمتی، وزارت راه به سمت دیگری و وزارت صمت هم به سمت دیگری حرکت کند.

وی، هدف از تشکیل ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را جلوگیری از بخشی نگری دانست و گفت: معاون اول نقش فرمانده تیم اقتصادی را دارد و معاون اقتصادی رییس جمهوری هم نقش دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی را دارد و با خود رییس جمهوری کار می‌کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ۲ بار در هفته نشست دارد، ادامه داد که دبیرخانه ستاد هماهنگی اقتصادی در طول هفته فعال است و مسائل را رصد و هماهنگی های لازم را انجام می دهد زیرا مثلاً در خصوص نرخ ارز و خودرو یا تورم، دستگاه های مختلفی موثر هستند و وزارت اقتصاد، بانک مرکزی سازمان برنامه و بودجه و بخش های دیگر همه باید هماهنگ کار کنند تا برنامه ها موثر واقع شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ستاد هماهنگی اقتصادی محلی برای هماهنگ سازی بخش های مختلف است، گفت: این ستاد تشکیل جلسه می دهد تا همه از نقشه ها و مسیرهای ادامه کار مطلع باشند،مسائل نقد شوند و در نهایت به نظر مشترکی تحت هدایت خود رییس جمهوری و معاون اول برسند و این مسیر مشترک را همه با هم پیش ببرند.

وی، هدف از تشکیل جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی را طرح نظرات متنوع و نزدیک کردن دیدگاه ها دانست و افزود: همه در نهایت با یک برنامه و نقشه راه از جلسه خارج می‌شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ناهماهنگ بودن اعضای دولت در حوزه قیمت گذاری خودرو نیز گفت: اساساً خودرو موضوع کار ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیست و طبق قانون، ستاد تنظیم بازار باید به موضوع قیمت خودرو ورود می‌کرد. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه رییس جمهوری مخالف وارد کردن شوک های قیمتی به مردم هستند، افزود: ایشان معتقدند ما نباید روزهای تلخ را به مردم یادآوری کنیم و اصرار دارند صبح های جمعه را برای مردم شیرین کنیم. به همین دلیل هم در صبح های جمعه برنامه ثابت سفر به استان‌ها یا مناطق مختلف را دارند.

وی یادآورشد که با درست یا غلط بودن افزایش قیمت خودرو کاری ندارم اما به هر حال آیت الله رییسی با وارد کردن شوک قیمتی مخالف بودند. باید مقدمات مسائل دیده شود و اگر بناست قیمت افزایش پیدا کند، مسیر قانونی آن باید طی شود. افزایش قیمت قبلا در اختیار شورای رقابت بود بعد هم در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار گرفت که چندین جلسه هم به این موضوع پرداخته شد و این مساله در مسیر خودش قرار گرفت.

سخنگوی دولت درباره سفرهای استانی رییس جمهوری نیز گفت: رییس جمهوری اعتقاد به حضور در میان مردم دارند و آن را تکلیف ذاتی حاکمان می دانند و وزیران و مدیران بقیه دستگاههای اجرایی را هم ملزم می کنند که در میان مردم حضور پیدا کنند و اینگونه نیست که فقط خودشان حضور پیدا کنند. خودشان جلو می روند تا بقیه هم پشت سرشان بیایند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه سفرهای استانی از قبل برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: یک کمیته کارشناسی متشکل از دستگاه‌های اجرایی قبلا به استان رفته و مقامات محلی هم بارها به تهران آمده‌اند و اولویت‌های استان کارشناسی شده و بعد رییس جمهوری به استان سفر می کند. حضور رییس جمهوری در صحنه برای چکش کاری برنامه است.

وی، پیش بینی امکان تحقق عملی برنامه ها را یکی از موضوعات مورد تاکید آیت الله رییسی عنوان کرد و افزود: یکی از مسائلی که رییس‌جمهوری تاکید دارند این است که پروژه های گذشته تکمیل شوند زیرا کشور تا ۱۰ سال آینده پروژه نیمه تمام دارد و مردم انتظار دارند که پروژه های کلنگ خورده دوره‌های گذشته تمام شود تا مردم شیرینی افتتاح واقعی آنها را بچشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    8 0
    حالا يك سال كار كنيد بعد از خودتون تعريف كنيد
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 4
      تو فعلا برو اون کنار وایستا ، یه پا و دو تا دستتم بگیر بالا ساکت باش با اون گندی که زدین، تا صدات کنیم، باریکلا!!!!!
  • قیصر IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    اوکی
  • SE ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 0
    آقا نتیجه ؟
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 1
    معاونین برنامه بودجه و بانک مرکزی و ... تقریبا همان ها دردولت روحانی اند. وزارت نفت و بهداشت هنوز حقوق نجومی دارند
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    موافقم
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 0
    تیتز زدید تحریمها بی اثر شود قدره چانه زنی ... . اگر تحریم بی اثر شود دیگر مذاکره برای چیست؟
  • ب IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    به جز واکسن کار دیگری انجام شده ؟ واکسن هم زمانی به ایران رسید که خود چینی ها مازاد بر مصرف داشتند و به نفع شأن بود که صادر کنند
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 1
      بی انصافی
  • حسن IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    ان شالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس