بالگرد ایرانی در آستانه مجوز/ کاربرد در موارد امداد و نجات

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با بیان اینکه بالگرد ایرانی در آستانه اخذ مجوز است، گفت: از این بالگرد برای امداد و نجات استفاده می شود.

به گزارش مشرق، آرش خانباشی، در خصوص طرح کلان ملی ساخت بالگرد کاملا بومی سازی شده گفت: بالگرد چند منظوره «صبا ۲۴۸» از جمله طرح های کلانی بوده که توسط سازمان صنایع هوایی با همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) به مرحله تولید رسید.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: جهت دستیابی به گواهی های استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیاز بود بخش های اصلی سیستم موتور مانند بلید، هاب، گیرباکس و سیستم انتقال قدرت بالگرد بومی سازی شود.

بیشتربخوانید:

موشک‌های جدید پدافندی تحویل نیروی دریایی ارتش شد

وی با بیان اینکه بالگرد صبا ۲۴۸ یک بالگرد متوسط است (از نظر وزن و تعداد مسافر قابل حمل)، ادامه داد: طراحی، ساخت و توسعه این کلاس از بالگرد جزو اهداف کلان سند توسعه هوافضای کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خانباشی با بیان این که اکنون این بالگرد در مرحله اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: بالگرد صبا، اولین بالگرد در کشور در حوزه غیر نظامی است که از سازمان هواپیمایی کشوری ایران مجوز اخذ می کند؛ اکنون در مرحله بومی سازی قطعات مورد نیاز با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.

وی افزود: تست های پروازی آن نیز از ابتدای تیرماه آغاز شده است.

به گفته خانباشی، با توجه به تاکید سازمان هواپیمای کشوری در جهت بومی سازی بخشهای اصلی موتور، گروه هوایی ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته پس از همسوسازی و یکپارچه کردن نیازها، قصد دارد با هدایت شرکتهای دانش بنیان توانمند در این حوزه به رفع نیازهای صنعت بالگردی کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: در این راه با طیف وسیعی از فناوری ها روبرو هستیم که در گروهی از آنها پیشرفت خوبی داشتیم اما برخی از فناوری های ساخت چنین بالگردی نیاز به توسعه دارد.

خانباشی افزود:در مجموع با وجود توانمندی های موجود در بدنه دانش بنیان و دانشگاهی کشور به یک فعالیت برنامه ریزی شده و منسجم در مراحل مختلف بلوغ محصول و فناوری نیاز است.

به گفته وی، دستیابی به فناوری های سطح بالا یک شبه اتفاق نمی افتد؛ با گذشت زمان و صرف هزینه می توانیم مدعی ساخت یک بالگرد تماماً بومی و ایرانی باشیم. به همین علت کار بومی سازی در ابتدای تعریف این طرح از بخشهای ساده تر مانند طراحی و ساخت بدنه توسط شرکت پنها آغاز شد که این مساله در نوع خود دستاورد ناچیزی محسوب نمی شود.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر به غیر از موتور درصد قابل توجهی از بالگرد، بومی سازی شده و قابل ساخت و تولید انبوه در کشور است اما هدف کلان ملی بومی سازی کلیه سامانه ها و قطعات این بالگرد است.

وی با بیان اینکه شرکت پنها مجری طرح است و تصمیم می گیرد که مابقی اجزای بالگرد به چه صورت بومی سازی شود، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری به واسطه شرکتهای دانش بنیان از این طرح کلان ملی حمایت می کند. در همین راستا با عقد تفاهم نامه ای با شرکت پنها می توان برای نیازهای موجود برنامه ریزی کرد.

خانباشی در خصوص کاربردهای این بالگرد که به سفارش هلال احمر شروع به ساخت شده است، خاطر نشان کرد: متقاضی اصلی بالگرد چند منظوره صبا ۲۴۸، هلال احمر و بخش های امداد و نجات کشور با کاربردهایی نظیر آمبولانس هوایی، جابجایی بار، جابجایی مسافر در سکوهای نفتی و... هستند.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این بالگرد قابلیت رقابت با نمونه های خارجی با کاربردهای غیر نظامی را دارد بیان کرد: در حال حاظر برای رفع نیازهای حوزه امداد و نجات حداقل به ۲۰۰ فروند از این کلاس بالگرد نیاز داریم که می تواند تحول بزرگی در راستای ایجاد توانمندی تخصصی حوزه بالگرد در بین شرکتهای دانش بنیان ایجاد کند.

خانباشی افزود: همچنین تعمیرات و نگهداری و تولید قطعات یدکی بازار بالقوه ایست که شرکتهای دانش بنیان از عهده آن بر می آیند.

خانباشی گفت: توسعه بالگرد در کشور باید با نگاه ملی دنبال شود و شرکت پنها بتواند با کار دقیق، پروژه های مناسبی برای شرکتهای دانش بنیان تعریف کرده و خود با نظارت بر خروجی های کار محصول نهایی ملی با کیفیت مطلوب ارائه کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    26 7
    این داستان بالگرد ساختن هم شده یک مسئله پیچیده . وقتی موتور را نساختین و از خارج هم نمی توانید تامین کنید پس یعنی هنوز راه بسیار مانده . خود ساخت موتور و تست و دریافت مجوز برای آن چند سال زمان می برد . بعد مسئله دیگر این نکته است ساخت قطعات به صورت صنعتی و خط تولید احتیاج به زیرساخت دارد . و زیرساخت احتیاج به سرمایه گذاری کلان دارد تا به تولید برسد .
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      12 24
      خوب از موتور پراید استفاده کردن لابد .
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      12 5
      خب اخوی اگر زیرساختهاش موجود بود که نهایتا 5 ساله تولیدش میکردند. اینکه انقدر پروژه های این چنینی طول میکشه به این خاطره که همزمان با طراحی و توسعه باید زیر ساختها هم ایجاد بشه. بلاخره باید از یه جا شروع کرد. اگر بگیم چون زیر ساخت ها نداریم پس نسازیم. بعد میگیم خب چون نمیسازیم پس زیر ساختی هم نیاز نیست ایجاد کنیم و اینجوری توی دور باطلی قرار میگیریم که باعث میشه هیچوقت سمت تولید نریم.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      2 1
      من فکر می کنم از اساس سیاست گذاری ساخت این کلاس بالگرد اشتباه است و مثل شروع ساخت جنگنده که به علت سادگی به سمت مهندسی معکوس اف 5 رفت تا قابلیت ها ، اینجا هم به نظر میرسداین مشکل وجود دارد . بهترین انتخاب به نظرم بالگرد 212 یا 214 اس تی بود که هم محدوده عملکردی بهتری داشت و هم سابقه زیاد .
    • DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      9 3
      زيرساخت هست! همون شاه خائن زيرساخت را در شاهين شهر اصفهان (هسا) ٥٠ سال پيش ساخته! مديريت نيست
    • مجید IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      6 7
      پرفسور شما از کجا میدونی زیرساختش آماده نشده؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      7 6
      اتفاقا موتور ساختیم
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      5 3
      بعضی ها فکر میکنند ساخت بالگرد با تولید پفک نمکی یکیست فارغ از یک ذره تخصص فقط زبانشان دراز است در کوبیدن توانمندی کشور اما خودشان هیچ هنری ندارند
    • تک سوار DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      3 4
      من می دونم نمی شه ... جماعت بی عرضه و منفی نگر. تو ناتوانی دلیلی نمی شه بقیه هم ناتوان باشن.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      4 1
      یقینا این اقدامات گامی است به سمت جلو. ولی متاسفانه عده ای عادت کرده اند با بزرگنمایی کمبودها این گام ها را نادیده بگیرند. در حالی که در دنیا هیچ کشوری به یکباره موفقیت کنونی اش را بدست نیاورده است و گام به گام پیشرفته است
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    5 2
    200 فروند ؟
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    7 5
    ببینید این کلاس بالگرد خوب است ولی ارزش سرمایه گذاری کلان ندارد . چرا ؟ ما احتیاج داریم یک موتور بالگرد بسازیم و سرمایه گذاری کنیم و به علت محدودیت منابع باید موتوری بسازیم که کاربرد بسیار داشته باشد . اگر ما یک موتور در کلاس مثلا تی وی ۳ که روی بالگرد میل ۱۷ نصب است بسازیم . می تواند با این موتور نیمه سنگین علاوه بر بالگرد نیمه سنگین ، بالگرد رزمی و با تغییر آن هواپیمای توربوتراپ که خودش شامل گشت دریایی و ترابری و مسافری می شود و هواپیمای آموزش توربوتراپ بسازیم .
    • جهودشناس FR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      3 0
      موتور اوریجینال این بالگرد پرت ویتنی 206 هستش که آشغال و ضعیفه. یعنی اگر یک موتورش به فنا رفت، موتور دوم کشش کافی نخواهد داشت. ما باید یکجوری پرت ویتنی 210 رو برای این بالگرد تهیه کنیم و بسازیم. لطفاً بفرمایید از کدام موتور میخواهید مهندسی معکوس کنید تا بدانیم.
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      4 0
      Lycoming T53 موتور بالگرد های bell 205 و ah1 cobra که موتور T55 شینوک و بل 309 کینگ کبری ازاین موتور گسترش پیدا کرده برای شروع .
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    13 2
    به به به این مملکت چه قدر کارشناس در هر زمینه ای دارد.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    6 1
    بالگرد ایرانی در سال 1353 در هسای شاهین شهر در مدلهای گوناگون گوناگون تولید میشد. اگر مجلات چاپ قبل از انقلاب دانشمند را گیر بیارید پر از مطالب مربوط به ساخت نیروگاه های عسته ای در شهرهای مختلف کشور و ساخت هلیکوپتر و هواپیمای سبک و تولید مشترک با کاترپیلار و ولوو و بنز و ماک و فیلیپس و.... این جور مزخرفاته
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 1
      آن زمان برایتان می ساختند و نه توسط خودتان
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 1
    من فکر می کنم از اساس سیاست گذاری ساخت این کلاس بالگرد اشتباه است و مثل شروع ساخت جنگنده که به علت سادگی به سمت مهندسی معکوس اف 5 رفت تا قابلیت ها ، اینجا هم به نظر میرسداین مشکل وجود دارد . بهترین انتخاب به نظرم بالگرد 212و412 یا 214 اس تی بود که هم محدوده عملکردی بهتری داشت و هم سابقه زیاد .
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 1
    پیشنهاد من برای موتور استفاده از دو موتور الیسون است که بل 206 و شاهد از آن استفاده میکند و کمی از نسخه اصلی بالگرد آگوستا که این بالگرد از روی آن ساخته شده کم قدرت تر است .
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    4 0
    من تاحالا هلیکوپتر سوار نشدم خیلی دوست دارم سوار بشم
  • الف IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    4 0
    انشا الله دولت کمتر چوب لای چرخ این پروژه بگذارد تا نوفق شود
  • قربانعلی NL ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    7 3
    داستان تولید زیاد هست، واقعیت تولید انبوه در ایران: تولید تانک کرار؟ تولید هلیکوپتر طوفان؟ تولید تانک ذوالفقار؟ تولید انبوه جت کوثر و یاسین؟ افسانه تولیدات انبوه داخلی فقط یک افسانه بیشتر نیست.
    • آریا IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      5 3
      نخیر قربان افسانه نیست بلکه بخاطر کمبود بودجه، خطوط تولید محصولاتی که نام بردید با سرعتی کمتر از آنچه در توان دارند کار می کنند چون دولت نمی‌تواند پول کافی در اختیار صنایع دفاعی بگذارد . کافیست به ترکیه نگاه کنید که تنها با تهدید تحریم به چه روزی افتاده است ، چه برسد به ایران که چهار سال است تحت تحریم های بی سابقه در تاریخ است آنوقت یکی مثل جنابعالی توقع دارید صنایع ما تندتند محصول دفاعی بیرون دهد وگرنه افسانه است !!!
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    3 4
    بالگرد با موتور ملی دیگه عین سمند و تیبا
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    4 2
    ما می توانیم، اساسی ترین شعاری بود که 8سال آزگار خاک خورد. حتی با این باور تحریمها را هم میشد تبدیل به کاغذپاره کرد امان از دنیابلدی عده ای مسئول تازه به نوا رسیده و اروپا دیده و واداده ! و مقلدین روشنفکرنما
  • سینا IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 0
    ما نیاز بسیاری به جنگنده و بالگرد داریم. باید هرچه سریع تر از روسیه و چین نیاز نیروی هوایی رو تامین کرد. با جنگنده های نیم قرن پیش نمیشه انتظار برتری هوایی در منطقه داشت(به غیر از پهبادی که عالی هستیم)
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    2 0
    حداقل به ۲۰۰ فروند از این کلاس بالگرد نیاز داریم
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    ما احتیاج به 5000 جنگنده داریم
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      نیرو هوایی آمریکا و روسیه روی هم پنج هزار جنگنده ندارن
  • DE ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 2
    چین یا روسیه کدوم قطعات اصلی میرسونند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس